А ЩО ТАКЕ КРАСА?

svichkariovaСвічкарьова Інна Борисівна,
директор закладу «Долинська гімназія – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3», 
учитель світової літератури

 «А що таке краса?»
(за казкою Оскара Уайльда ! «Хлопчик-зірка») 5 клас

Мета: ознайомити учнів з особливостями казки О. Уайльда «Хлопчик – зірка», дати загальне уявлення про художню деталь, розкрити значення терміну, першочергове поняття про красу з позиції О. Уайльда, навчати учнів працювати із текстом твору, виявити у казці елементи реального та фантастичного, визначити риси вдачі Хлопчика-зірки; розвивати навички аналізу, переказу тексту та виразного читання, вміння обґрунтовувати власні думки; сприяти виховуванню почуття відповідальності за свої вчинки, уміння приймати правильні рішення, цінувати дружбу і вірність.

Обладнання: презентація, тексти, аудіозапис казки, виставка книжок письменника, макети зірок, музичний запис музики О. Рибникова «Зустріч» до фільму «Казка про Зоряного хлопчика» (1957, автор сценарію Інна Вєткіна, режисер Леонід Нечаєв).

Епіграф:

«А что есть красота,

И почему её обожествляют люди?

Сосуд она, в котором пустота

Или огонь, мерцающий в сосуде?»

                                       Н. Заболоцкий

Хід уроку

(У ході уроку вчитель активно працює з використанням ІКТ – Презентація до уроку)

І. Організаційний момент.

Емоційне налаштування учнів на урок.

Сьогодні у нас особливий урок. До нас завітали гості. Привітаємо їх. Але це не привід для хвилювання. Бо сьогодні всі присутні матимуть можливість доторкнутися струнами душі до вічного поняття краси, отримати задоволення від почутого і побаченого.

ІІ. Мотиваційне налаштування учнів на урок.

  1. Слово вчителя. Декламування вірша. (Слайд 1)

Наш урок хочу почати не так, як завжди, а з надзвичайно красивої поезії.

Випав сніг і стали ночі білі.

Видно всюди, скрізь дзвінка краса.

І стоять дерева задубілі.

У природі справжні чудеса!

Так чарівно! Так прекрасно всюди!

Все навколо в чистій пелені.

І зимі радіють щиро люди.

Ця зима до серденька й мені.

А навколо сніг! Біленький сніг!

засипав поле і горбочки,

Ще й прикрасити ялинки встиг.

І такий пейзаж довкіл казковий,

Зачаруєшся! Повсюди чистота.

Біло, ніжно. Це пейзаж зимовий…

нічого. Простота…

Часом блисне сонечко згори

І за хмару знов лягає спати.

А тим часом сніг летить, летить.

Як красу зими не оспівати?

Це ж така чарівна біла мить…

Так прекрасно не завжди буває,

тоді, як спокій, тишина…

Як легкий сніжок собі літає,

А душа спокійна та ясна.

  1. Запитання до учнів.
  • Як вигадаєте, чому ми починаємо урок саме цими віршованими рядками? (Із зимового пейзажу починається казка О. Уайльда).
  • Поясніть, як ви розумієте вислів із вірша «скрізь дзвінка краса»?
  • У чому казковість зимового пейзажу?
  • У чому ж чарівність зими?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Слово вчителя.
  • Що ви дізналися про О. Уайльда? (Домашнє завдання попереднього уроку.)
  • Які твори написав письменник? (Слайд 2.) Звернення вчителя до виставки книжок.)
  1. Прослуховування відеозапису початку казки.
  2. Бесіда.
  • Давайте ще раз пригадаємо події казки.
  • Саме в таку морозну ніч відбулося диво. Яке? (З неба впала зірка.)
  • Складіть асоціативний ряд до слова зірка.

Учитель на дошці фіксує макет зірки і дописує до неї означення, які називають діти. Акцентує увагу на поняттях холодна, красива, яскрава, неосяжна, щаслива.

  • Отже, з одного боку – красива, а з іншого – недосяжна, холодна. А як ви гадаєте, від чого залежить її краса? (Від того, яким її сприймають люди, від їхніх вчинків, настрою.)
  • О. Уайльд назвав казку «Хлопчик-зірка». Чому саме зірка?
  1. Повідомлення теми та мети уроку. (Слайд 3)
  • Отже слово «зірка» нагадує нам про неземну красу. Я навмисне підвела вас до розуміння того, що сьогоднішній урок буде не простий, а насичений контрастом, порівняннями. Зіставляючи, аналізуючи головного героя казки, ми маємо з вами вирішити найголовнішу проблему казки О. Уайльда «А що таке краса?». Це і буде темою нашого уроку.

ІІІ. Вивчення нової теми. Систематизація здобутих знань.

  1. Робота з епіграфом.

Учитель читає епіграф.

«А что есть красота,

И почему её обожествляют люди?

Сосуд она, в котором пустота

Или огонь, мерцающий в сосуде?»

  • Це філософське питання  звучить в поезії М. Заболоцького «Некрасива дівчинка». І саме на нього ми маємо знайти відповідь протягом нашого уроку.
  • Як часто ми говоримо «Яка красива людина?»
  • А що значить  красива?
  • У словнику слово «красива». «красивий» означає… (Слайд 4)
  • Як ви розумієте слово «обожествляют»?
  • Казка О. Уайльда незвичайна тим, що вона допомагає нам, читачам, зрозуміти важливе філософське поняття «краса». Тож із цієї позиції будемо працювати з текстом.
  1. Первинне сприймання казки. Запитання до учнів.
  • Яке враження від прочитаного твору?
  • Що вас найбільше схвилювало у казці?
  • Згадайте події в текст та прокоментуйте їх за ілюстраціями. (Слайди 5-12)
  1. Аналіз прочитаної казки. Бесіда.
  • Пригадаймо ще раз події казки і разом з Хлопчиком-зіркою пройдемо тернистий шлях до пізнання справжньої краси. Повернімося до початку твору.
  • За яких обставинах ми вперше дізнаємося про Хлопчика-зірку?
  • У який світ потрапляємо ми, читаючи перші сторінки казки? (Світ холоду, зла.)
  • Доведіть думку рядками із тексту. (Діти читають початок казки.)
  • Чи зраділи лісоруби знахідці? Думку обґрунтуйте. («…Оце такий кінець нашим великим сподіванням…» – лісоруби розчаровані.)
  • Оскара Уайльда називали майстром деталі. Що таке художня деталь? Учитель подає визначення поняття для учнів. (Слайд 13)

Художня деталь – засіб словесного мистецтва, якому властива особлива змістова наповненість. Художня деталь містить прихований зміст.

  • У казці читаємо: «І він обережно взяв дитинча на руки, вкутав його в плащ… і почвалав з горба в село». Чому не пішов, не помчав, а почвалав? (Мабуть, думав про свою бідність, про своїх голодних дітей, про те, як покаже дитину дружині, як прогодувати сім’ю, який він нещасний.)
  • Товариш лісоруба називає його вчинок «дурістю та м’якосердям». А як би ви назвали вчинок Лісоруба?
  • Як сприйняла знахідку Лісорубова дружина? Підтвердіть думку текстом.
  • Переконуючи дружину залишити знайдену дитину в домі, Лісоруб говорить: «А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам’яними серцями?» Як ви розумієте його слова?
  • Що ви можете сказати про Лісоруба та його дружину? Чи можна їх назвати красивими. Думку обґрунтуйте.
  • Отож, Дитя-зірка росло й виховувалося в купі з дітьми Лісоруба. Чому дивувалися всі жителі села? (Його красі.)
  • Знайдіть і зачитайте портрет Хлопчика-зірки. Чи таким ви його уявляли до прочитання казки?
  • Кожна квітка має своє символічне значення. Тому О. Уайльд невипадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірки образ Нарциса. Як ви думаєте, чому?
  1. Розповідь учня дослідницької групи легенди про нарциса. (Слайд 14)

Легенда про Нарциса.

«Якось лісом ішов юнак, красень Нарцис, син річкового бога Цефіза, приречений на те, що сягне глибокої старості лише в тому разі, якщо ніколи не познайомиться з собою, тобто ніколи не побачить свого обличчя. Тоді це була звичайна річ, адже ніяких дзеркал не існувало, хіба що побачиш себе в спокійній воді.

Угледівши Нарциса, Ехо безтямно закохалась у нього й намагалася будь-що зробити так, аби він захопився нею. Але Нарцис залишався байдужим до її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати Нарциса за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву й покарали його.

Сталося так, що Нарцис, відчувши спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного плеса. Нагнувся над водою, щоб напитися, і тут, уперше у житті, побачив своє відображення й так був зачарований, що закохався в себе. Не взмозі більше ні на хвилину відірватися від того чарівного нетривкого образу, почав марніти й хиріти від кохання.

Проте милосердні боги не дали йому загинути остаточно, перетворили на чарівну квітку, яка чудесно пахне, а голівка її так і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою…»

  • Нарцис – символ самозакоханості, себелюбства. Краса – це скарб, винагорода. Але використовувати їх можна по-різному.
  • Що принесла краса хлопчику-зірці?
  • Як ставився хлопчик до своїх названих батьків? Яким ви уявляєте хлопчика у такій ситуації: красивим чи некрасивим?
  • А які почуття мали б у нього виникнути до людей, котрі врятували йому життя?
  • Як, на вашу думку, чому всі діти слухалися Хлопчика-зірку в його жорстоких розвагах?
  • Який, на вашу думку, вчинок Хлопчика-зірки найганебніший? Чому? Знайдіть у тексті цей епізод. Які почуття охопило бідну старчиху? (Радість, бо вона знайшла нарешті сина, якого так довго шукала; невимовний біль, бо вона втрачає сина, якого щойно знайшла.)
  • А що відчуває Хлопчик-зірка? Чому, на його думку, ця жінка не могла бути матір’ю? (Розчарування, бо думав, що його мати-зірка; роздратування, гнів, презирство, бо перед ним, таким вродливим якась бридка старчиха в лахмітті.)
  • Чи дійсно вона була некрасива? Знайдіть опис її зовнішності. (Перегляд фрагменту фільму).
  1. Читання в ролях.

Читання уривка зі слів «І хлопчик-зірка, сповнений великою радістю…» до слів «…зрадів і побіг гратися зі своїми товаришами».

  • Чи відчував хлопчик докори, сумління, коли старчиха пішла? (Ні, він зрадів і побіг до своїх товаришів.)
  • Хлопчик-зірка поніс покарання. За що і яке?
  • Можна вважати, що він сам себе наказав?
  • Чому діти не захотіли гратися з ним? (Бо він був бридкий, як ропуха, і відразливий, як гадюка.)
  • То й що? Хіба не можна гратися з некрасивими? (Хлопчик сіяв навколо зло, то й мусив пожинати те, що посіяв: діти теж стали жорстокими, злими. Кому служиш, від того й плату одержуєш. Хлопчик служив злу, а зло має бути покаране. Отож і перетворився наш герой з яскравої, гарної зірки, яка «світить, але не гріє», на потвору, гидку й нікому непотрібну, бо він творив тільки зло і ставав все гіршим і чорнішим душею. І ця чорнота вбила його зовнішню красу.)
  • І знову деталь. Чому письменник використовує для порівняння саме жабу і змію?
  1. Слово вчителя.
  • Здавна вважають, що жаби – то прокляті Богом й затоплені всесвітнім потопом люди. Образу величезної жаби набув диявол під час обряду посвячення в чаклуни. А про зміїв у народі говорять: «Пригрів змію за пазухою», «Блюзнір під словами – змій під квітками».
  • Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину? Доведіть цитатою з тексту.
  • Як би ви відповіли на запитання Лісорубової доньки: «Чи ж то найбільше горе – втратити свою вроду?» Йдеться про внутрішню красу чи зовнішню? (Страшніше втрати душу.)
  • Звернімося до епіграфа.

Учитель читає два останні рядки:

  • Сосуд она, в котором пустота

Или огонь, мерцающий в сосуде?»

  • Як би ви поєднали ці рядки із хлопчиком, його зовнішньою та внутрішньою красою.? Думку підтвердіть рядками тексту.
  • Розкажіть, як герой шукав свою матір. Чому він «ніде ніколи не зустрів ні любові, ні доброзичливості, ані милосердя»? («Весь світ повівся з ним так само жорстоко, як він чинив у дні своєї гордині».)
  • Яку кольорову гаму ви використаєте, щоб зобразити внутрішній світ хлопчика? Вибір аргументуйте.
  1. Робота з текстом Біблії.

Учитель звертає увагу учнів на Божі заповіді. Учні знаходять такі заповіді: «Не роби зла, й тебе зло не спіткає», «Хто робить зло, до того повернеться воно».

  • Отже, Хлопчик-зірка «збирав» щедрий урожай посіяного ним зла.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Підсумкова бесіда.
  • Чому Хлопчик-зірка, знаючи, яке страшне покарання його чекає, віддає монети прокаженому? (Проявив милосердя, зрозумів, що його життя ще гірше.)
  • Чому Зайченя тричі допомагає Хлопчику-зірці? (Тому, хто робить добро, воно повертається сторицею.)
  • Коли й чому краса повернулася до Хлопчика-зірки?
  • Краса повернулась до героя, але чи правильно буде сказати, що Хлопчик-зірка став таким, як колись? (Ні, він змінився внутрішньо). Доведіть думку словами тексту.
  • Вперше в очах хлопчика з’явилися сльози. Це сльози образи, жалю до себе чи каяття? (Це сльози каяття.)
  • Як спокутує свою провину перед матір’ю Хлопчик-зірка? (Тож будемо пам’ятати, що любов до матері – це одна з визначальних цінностей життя.)
  • Повернімося до епіграфу уроку. То що ж важливіше: бути красивим зовні і при цьому мати холодну, байдужу, злу душу чи все ж таки набагато важливіше внутрішня краса?
  • Які риси визначають внутрішню красу людини?
  • Доведіть цитатами з тексту, що Хлопчик-зірка став красивим не лише зовні, а й душею. Відтак він перетворився із порожньої посудини («сосуд, в котором пустота») на людину з красивою душею.
  • Подивіться заключну сцену фільму. Чим, на вашу думку, фінал казки О. Уайльда відрізняється від фіналів народних казок?

Перегляд фрагменту фільму казки «Зустріч матері з сином».

  1. . Підбиття підсумків уроку.
  1. Виконання учнями творчих завдань.

Слайд 15. Продовжіть фрази:

Твір О. Уайльда – казка про…

Автор карає героя за…

Але він пробачає йому, бо…

Слайд 16. Складіть формулу красивої людини.

Слайд 17. Продовжіть фразу «Краса – це скарб»…

  1. Заключне слово вчителя.

Кожен із нас мріє знайти свою зірку, яскраву та неповторну. І саме вона має здійснити наші найзаповітніші мрії. Уявімо, що цей момент настав. І ви, маючи свою зірочку (у кожного на парті є макет зірки) напишете свою бажану мрію. Я впевнена, що, якщо цього захотіти, то мрії обов’язково здійсняться.

Слайд 18.

Учні під музичний супровід пишуть свої мрію на макеті зірки.

VІ. Оцінювання діяльності учнів.