АВТОРСЬКИЙ УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ в 10 класі

Урок розвитку мовлення Федієнко Тетяна Іванівна
учитель української мови та літератури, зарубіжної літератури 
Комунальний заклад "Карлівське навчально-виховне об’єднання"
Кіровоградська районна державна адміністрація 
Кіровоградської області

 

Авторський урок розвитку мовлення в 10 класі

  Анотація.
  У розробці представлені відомості про статтю та етапи написання. Тема розглядається у супроводі презентації з використанням різних форм роботи. Особлива увага відводиться на моменти спілкування між учнями, на правильне формулювання їх думок  та вміння вислуховувати співрозмовника.  Фрагменти  уроку можна використовувати як проведення профорієнтаційної роботи з метою  популяризації професії  журналіста.                                                                                                                                            

Ключові слова: публіцистика, стаття, мораль, етика.

Тема. Стаття в газету на морально-етичну тему.  

Мета:  ознайомити учнів із статтею як одним із жанрів писемного мовлення, її особливостями та структурою; формувати вміння аналізувати та писати статтю в газету; розвивати культуру мовлення, текстотворні вміння; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей, виховувати інтерес до мови та журналістики.  

Обладнання: комп’ютер, словники, роздатковий матеріал. 

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Хід уроку

І.Організаційний момент 
ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу 

Вступне слово. Немає такої людини, яка б не чула про професію журналіст. Для багатьох ця професія асоціюється з відомими журналістами, які з’являються на екранах телевізорів. Серед них є  й наші земляки. (Слайд 2).  

Це Артем Овдієнко (ведучий новин на 5 каналі), Дмитро Карпачов (ведучий на телеканалі СТБ ), Олена Бринза (спеціальний кореспондент телеканалу «Інтер»), Володимир Крутоусов (ведучий і керівник проекту «12 балів»), Вікторія Семененко (журналіст газети «Кіровоградська  правда») тощо.  

(Слайд 3).  За обов’язком своєї професії журналісти можуть перебувати в найбільш «гарячих» точках світу і добувати потрібну інформацію всіма доступними методами. Крім видобутку актуальної інформації, журналіст повинен зуміти викласти  її так, щоб її суть була зрозуміла звичайній людині. Статті, написані журналістом повинні бути цікаві та захоплюючі, а головне написані грамотно і доступною мовою. (Слайд 4).

Журналісти можуть працювати в друкованих виданнях, на телебаченні, радіо та в Інтернеті.                                                                                                                                                 

ІІ. Оголошення теми й мети уроку                                                                                             

ІІІ. Актуалізація опорних знань уроку              

1. Бесіда за питаннями                                                                                                                               

– Які стилі мовлення ви знаєте? 

– Де використовують публіцистичний стиль мовлення? (Використовують у суспільному житті)    

– Які ознаки публіцистичного стилю? (Точність, послідовність, логічність доказів, ясність викладу,
образність, експресивність.

– Які функції виконує публіцистичний стиль? (Інформування та вплив на слухачів(читачів))                                                                                                                                                                                     – – — Які основні жанри публіцистичного стилю вам відомі? (Промова, звернення, виступ на мітингу, газетна чи журнальна стаття про життя суспільства)                                

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота зі словниками.
–         Пропоную знайти та зачитати визначення  терміну «стаття» у   Тлумачному словникуСловнику журналіста (за редакцією Ю.Бідзілі) та на сайті Вікіпедія. (Слайд 5
·        Назвіть ключові слова терміну «стаття».

2. Опрацювання теоретичного матеріалу.  
За видами статті класифікують на інформаційні – ті, які носять пояснювальний характер, в яких присутня певна інформація; аналітичні – в яких присутні аналіз та підсумок; художньо-публіцистичні – з яскравою, емоційною силою впливу на читача.  (Слайд 6)

За цільовим призначенням розрізняють передові, пропагандистські, проблемні, критичні, наукові, рекламні, інформаційні статті. (Слайд 7)

3. Бесіда за питаннями

  • Пригадайте газетні публікації, зокрема, статті, що запам’ятались вам останнім часом. Про що йшлося в цих статтях?
  • Як часто ви обговорюєте прочитані статті з друзями?
  • Статті якої тематики вас найбільше цікавлять?

4. Робота в групах   
Завдання:
1. Перегляньте випуски газет, ознайомтеся з оформленням статей та зверніть увагу на заголовки.

2. Зачитайте заголовки тих статей, які привернули вашу увагу, та визначте  вид і цільове призначення.

 –  Статті різні за обсягом і містять авторські судження й спостереження. У тексті робляться посилання на використану літературу. Стаття як твір публіцистичний досліджує важливі суспільно-політичні та морально-етичні проблеми.                                                                                                                                       

 5. Проблемне питання.

  • Що ви розумієте під словами «мораль» та «етика»? (Слайд 8)

6. Робота із зразком статті.

Завдання 1.  Прочитайте інтернет-статтю. З’ясуйте головну мету, її адресата (на кого розрахована). Чи можна вважати її статтею на морально-етичну тему? Свою думку обґрунтуйте.

Як соціальні мережі впливають на сучасну людину

 Інтернет-мережа вже стала незамінним атрибутом життя майже для кожної людин. Оособливо це стосується підлітків, котрі часто розпочинають свій день з перегляду повідомлень у соціальних мережах.

Слід відзначити, що подібна залежність від Інтернету зростає з неймовірною швидкістю. До того ж, близько 78 % користувачів довіряють інформації, яка там розміщена, а 80 % компаній світу використовують соціальні мережі під час роботи. 
Найбільш популярною мережею залишається Facebook, в якій в місяць нараховується близько 700 млн. активних користувачів. На другому місці LinkedIn, створений з метою ділового спілкування представників різноманітних компаній в усьому світі. Кількість відвідувачів цієї соціальної мережі нараховує близько 100 млн. що місяця. Трохи менше користувачів (98 млн.) у Twitter. Активний розвиток нині отримала мережа ВКонтакте, котра нараховує близько 40 млн. відвідувачів переважно в країнах СНД. Подібні показники можуть свідчити про розвиток епідемії соціальних мереж, котра розпочалась кількома роками раніше й до того ж здійснює негативний вплив не лише на людину, а й на інші сфери життя. Так, статистичні дані, зібрані у Великобританії показали, що англійські компанії щоденно втрачають близько 263 млн. доларів через те, що їх працівники частину робочого часу присвячують спілкуванню в мережі. Тому, адміністрація більшості компаній вдалася до блокування таких сторінок, але ці заходи призвели до того, що працівники почали частіше брати лікарняні. Подібну ситуацію можна спостерігати й в Україні, де 90 % людей користуються різноманітними соціальними мережами.
До того ж, нещодавні дослідження, проведені в країнах Європи, довели, що соціальні мережі сприяють розвитку хвороб імунної та серцево-судинної систем, а також уповільнюють процеси мислення. Крім того, у осіб, залежних від соціальних мереж, часто виникають депресії , які пов’язані з неможливістю скористуватися Інтернетом у будь-який час. Але соціальні мережі, можуть негативно вплинути не лише на здоров’я людини. Так, більшість українців занепокоєні конфіденційністю інформації, яка публікується на сторінках. До того ж, саме тут розміщено велику кількість піратської продукції та вірусів. 
Слід відзначити, що більшість користувачів використовують соціальні мережі для спілкування з близькими друзями, з якими вони мають можливість бачитися чи не щодня. Але все ж, чому такій спосіб спілкування не втрачає популярності? В багатьох випадках соціальна мережа стає порятунком для людей, котрі незадоволені власним життям, мають проблеми зі спілкуванням. Тому мережа, стає можливістю знайти нових друзів, підняти самооцінку тощо. 

 З Інтернету

Завдання 2. Зверніть увагу на структуру тексту статті (Слайд 9)

Завдання 3. Проаналізуйте прочитану статтю за поданим планом.

П л а н   а н а л і з у  с т а т т і

  1. Чи актуальна тема статті? Чи цікава вона читачам? Наскільки тема віддзеркалює наявні в суспільстві тенденції?
  2.  Чи аргументовано авторську оцінку описаного в статті явища?
  3. Наскільки глибокі зроблені автором узагальнення?
  4.  Чи може стаття спонукати читачів до роздумів, можливо, навіть певних вчинків?
  5. Чи відповідає текст статті вимогам публіцистичного стилю?
  6. Наскільки вдалий заголовок статті?

7. Мовленнєвий практикум

1. Хвилинка культури мовлення.

Неправильно

Правильно

Багато необоснованих висновків 

Багато необґрунтованих висновків 

Виявляти скриті можливості 

Виявляти приховані можливості

Прискорбний факт 

Прикрий факт

Його не можна зрівняти ні з ким 

Його не можна ні з ким порівняти 

Задаватися метою

Ставити за мету; мати на меті

На цей рахунок треба сказати

Щодо цього треба сказати

Одержувати (отримувати) перемогу

Здобувати перемогу

Переплати на газети і журнали

Переплата газет і журналів

Терпіти поразку

Зазнавати поразки

2. Робота в групах.

Завдання 1. Виправте помилки у граматичних формах словосполучень: у продажі є квитки, порушуються проблеми, дякувати вчителю.

Завдання 2. Виправте стилістичні помилки: спричинити радість, комітет по радіо і телебаченню, пробачте його.

Завдання 3. Відредагуйте речення.

Випускник не знайшов роботу за фахом. Давайте обговоримо це питання. На сьогоднішній день не вирішено проблеми працевлаштування молоді.

  1. Робота з визначення теми майбутньої статті.                                                                                                         

Слово вчителя. Під час написання статті слід пам’ятати про її головну мету, на кого вона розрахована, про допоміжні джерела. Як свідчать дослідження, існує три категорії читачів: поверхові читачі (читають заголовки й підзаголовки, початкові й прикінцеві положення статті, переглядають використані джерела, зосереджують увагу на цифрах і таблицях);  середні читачі (зосереджують увагу на основних положеннях статті);  уважні читачі (ретельно вивчають матеріал, перечитуючи його кілька разів, роблячи при цьому письмові зауваження). – До якої категорії читачів Ви належите?  (Слайд 10)

– Зверніть увагу на етапи написання статті. (Слайд 11

– Продумайте та обговоріть у групах  заголовки Ваших майбутніх статей.

VІ. Підсумок уроку  

Рефлексія.   Продовжте речення:

«Мене зацікавила та інформація, в якій ….»

«Я дізнався/ дізналася про…..»

 «Я зрозумів/ зрозуміла, що…»

VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати правила написання хорошої статті. (Додаток)
  2. Написати статтю на самостійно визначену актуальну морально-етичну тему, дібрати до неї ілюстрації.
  3. Обговорити статтю з однолітками в соціальних мережах.

Список використаних джерел:

  1.  Зубков М.Г. Сучасне ділове мовлення [Текст]. – Харків, 2008. – 448 с.
  2. Оперчук О. Факультативний курс: Українське ділове мовлення. – К.: Любисток, 2004. – 160 с.  – (Сер. «Книгозбірня словесника»)
  3. Рідна мова: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.П. Глазова, Ю.Б. Кузнецов; наук. ред. І. Вихованець.  – К.: Зодіак -ЕКО, 2010. – 256 с.: іл.
  4. Правила написання хорошої статті [Електронний ресурс]– Режим доступу: http://www.udau.edu.ua/ua/departments/viddili/redakczijno-vidavnichij-viddil/metodichni-rekomendacziyi-shhodo-napisannya-statti.html
  5. Як соціальні мережі впливають на сучасну людину [Електронний ресурс]– Режим доступу: http://soc-in.com/analityka/4861-yak-socialni-merezhi-vplivayut-na-suchasnu-lyudinu.html