АВТОРСЬКИЙ УРОК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ (3 КЛАС)

АВТОРСЬКИЙ УРОКПодплєта Тетяна Петрівна,
вчитель початкових класів, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії,
старший вчитель  загальноосвітньої санаторної школи – інтернату І – ІІ ступенів № 2 м. Світловодська

АВТОРСЬКИЙ УРОК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ ДЛЯ 3 КЛАСУ

( Літературне читання: підручник для  3 класу Автор: Науменко В.О. Видавництво: Генеза  Рік: 2014)

Тема. Василь Сухомлинський «Дід Осінник»
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Василя Сухомлинського, його казкою «Дід Осінник»; формувати навички свідомого читання; розвивати зв’язне мовлення, уміння висловлювати свої думки, розширювати словниковий запас учнів; розвивати увагу, спостережливість, фантазію; виховувати  бажання фантазувати
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: тематична презентація, виставка книжок В. Сухомлинського (завантажити архів з дод. матер.)

Хід уроку

І.Дихальні вправи

 Кожен урок це продовження подорожі до країни знань.

А щоб наш корабель плив швидко та впевнено, давайте надмемо його вітрила. Вітер легкий, помірний, сильний. (Учні роблять вдих та видих легко, помірно, глибоко)

ІІ. Мовна розминка

Від такого вітру навіть букви розлетілися. Прочитайте записи.

Сл.1 З  л.т.р.т.рн.ї   ск.рбн.ц.   Продовжте  речення. Це назва… (розділу, який вивчаємо)

К.зк.   .кр..нськ.х  п.сьм.нн.к.в  Продовжте речення. Це назва… (теми, яку вивчаємо)

Сл. 2 Який твір  ми називаємо казкою?

Сл. 3 Прочитайте написи. 

2016-08-12_110155

 

Сл.4

2016-08-12_105658

 

 

Продовжте речення. Це назви творів… (які ми вивчили в цій темі)

ІІІ. Робота над матеріалом уроку

1.Завдання

Сл.5 Ми продовжуємо вивчення теми  «Казки українських письменників». Сьогодні ви  будете читати нову казку, яку написав Василь Олександрович Сухомлинський, більше дізнаєтесь про його життя та про незвичайні уроки, які він проводив. 

2. Розповідь про В. Сухомлинського

Сл. 6  Народився у 1918р. у с. Василівка  Онуфріївського району Кіровоградської області. Як бачимо на карті Кіровоградської області, це зовсім недалеко від нашого міста. На фото ми бачимо батьківську хату Василя Сухомлинського. Батьки його були людьми незаможними.

Батько працював столяром, робив музичні інструменти. Мама працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством. У сім'ї , крім Василя, було ще троє дітей. У сім'ї змалку в дітей виховували любов до книги. Цікаво, що всі діти Сухомлинських обрали професію вчителя.

Василь розпочав свою практичну педагогічну роботу сімнадцятирічним юнаком. Все своє життя присвятив учительській праці.

 23 роки працював директором Павлиської школи і ці роки були  найпліднішим періодом його діяльності.

Сл. 7 Саме в цей час  він написав найкращі книги, статті для педагогів.  Зараз не зустрінеш учителя, вихователя, який був би не знайомий з його педагогічною спадщиною. (Виставка книг)

Сл. 8 Саме в ці роки він писав художні твори для дітей та юнацтва. А це півтори тисячі казок, притч,  легенд, оповідань. (Виставка книг)

Твори Сухомлинського  перекладені на 59 мов народів світу.

Сл. 9 Василь Олександрович Сухомлинський – талановитий дитячий письменник. А ще говорять що він видатний український педагог.

Про те, які незвичайні уроки проводив Василь Олександрович ви дізнаєтесь прочитавши статтю підручника.

АВТОРСЬКИЙ УРОК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

2016-08-12_110656

Сл. 12,13 На таких уроках учні самі складали казки. Слухали казки, які придумав для них вчитель.

На фото ми бачимо Василя Олександровича з дітьми під час таких уроків.

А зараз прочитаємо як він сам розповідає про них.

Голосне читання учнями 3 і 4 абзацу статті.

Давайте й ми спробуємо побачити казку в осінньому лісі.

 (Перегляд відео) Що це? Немов чиїсь кроки? А може це дід Осінник, про якого розповів у своїй казці В.Сухомлинський?

Робота над заголовком. Як ви вважаєте, чому діда звуть Осінник?

Сл. 14 Читання казки вчителем. Де і з ким відбуваються події? (Ліс, узлісся, луки)

Сл. 15 Самостійне читання казки  учнями.

 (Упізнайте слова. які сховалися за листочками)

Прислухається сторожко

Дощовик

Узлісся

Мугиче

Луки

Словникова робота

Назвіть слово за тлумаченням

Смуга на краю лісу

Стиха, невиразно наспівував

Рівна місцевість, вкрита трав’янистими рослинами

Верхній легкий непромокальний одяг, що захищає від дощу

Зосереджений у чеканні чого-небудь

Голосне виразне читання. З якою інтонацією будемо читати текст? Який настрій передамо?

Вибіркове читання. Підпишіть реченням з тексту зображення

Сл. 16 Відлітають до теплого краю журавлі.

Сл.  17 Де пройде, там листя жовтіє і опадає на землю.

Сл.  18 Це не пісня, а осінній вітер.

Сл. 19 Посіріли луки.

Сл. 20 Про які ознаки осені йде мова в цих реченнях? (Відліт перелітніх птахів, пожовтіння листя, листопад, часті тумани)

Фізкультхвилинка

А які ознаки осені знаєте ви?

(Літає павутиння, багато похмурих днів, часто йдуть дощі, дні стають коротшими, ночі довшими)

Давайте  складемо речення, в яких розкажемо про ці ознаки  осені. Але так, щоб ними  можна було доповнити казку .

Групова робота. Вибір групи (Кожен учень пише 2 – 3 речення. Потім об’єднуються в групи по 3 – 4, зачитують свої речення. Група вибирає те, яке сподобалося найбільше, саме його учень зачитує  для всіх учнів класу. Учні класу уважно слухають , тому що повинні обрати серед них  найкраще.)

Вибір класу. (Підійди до учня, речення якого сподобалося найбільше. Таким чином обираються найкращі варіанти речень)

Сл. 21 Пов’яжіть появу павутиння з дідом Осінником?

(  Можливі варіанти. Коли дід Осінник пробирається  між деревами та кущами, то часто зачіпається своєю довгою бородою за гілки. А сиві волосинки перетворюються на тонке сріблясте павутиння.)

Групова робота. Вибір групи. Вибір класу.

Сл.22 А  чому восени так багато похмурих днів?

(Можливі варіанти. Змахне дід Осінник рукавом свого  сірого дощовика і небо вкрилося важкими хмарами.)

Групова робота. Вибір групи. Вибір класу.

Сл. 23 Чому часто йдуть дощі?

(Можливі варіанти. А інколи згадає дід щось про свою далеку молодість і скупа сльоза залишить слід на щоці. І тоді починає накрапати нудний дрібний дощик.)

Продовжте  речення.

Холодно й сиро в осінньому лісі. Буває кашляне дід. А люди кажуть… (грім гримить).

Інколи хрустять старечі дідові кістки, а людям здається, що то… (сухі гілки тріскотять)

Сл.24 Колективне складання  сенкану  «Дід Осінник»

Дід Осінник

Сивий, бородатий.

Мугиче, співає , ходить.

Просинається з настанням осені.

Сум.

Таким змалював діда Осінника В. Сухомлинський.

Доповніть ланцюжки слів.

Словесне малювання. Які прикметники використаєте ви, щоб описати цього незвичайного дідуся?

Високий, худий, кремезний, очі –  сірі, широкі брови, зморшкувате обличчя, тонкі довгі пальці.

Які дієслова?

Човгає, бродить, змінює, допомагає.

Кому може допомагати дід? Звірятам готуватись до зими.

Чи існує насправді дід Осінник? (Ні, це казка, а дід Осінник – це образ, який виник в уяві В. О. Сухомлинського, коли він спостерігав за осінньою природою, завдяки його вмінню фантазувати).

Яке вміння  нам допомагало доповнювати  казку? Вміння фантазувати та уявляти.

Сл. 25 Яке значення у людському житті має вміння фантазувати та уявляти?

Сл. 26 Фантазія рухає наше життя вперед. Тому що навіть неймовірні вигадки часом стають  реальністю.

Сл. 27 Згадайте ступу Баби Яги, про яку йшла мова ще в народних казках, що були складені багато років назад. Пройшли роки і люди винайшли літак. Згадайте яблучко, яке в казці  котилося по тарілочці і показувало, що відбувається за багато кілометрів від людини. А зараз нікого не здивуєш телевізором. Згадайте хатку на курячих ніжках, яка може крутитися на всі боки. Люди вже планують споруджувати будинки, кожен поверх яких може обертатися в різні сторони. Це приклади перетворення найсміливіших вигадок і фантазій в життя.

Сл.28 Завдяки фантазії створено всі твори мистецтва, без яких ми не уявляємо наше життя.

Це захоплюючі казки і легенди, це  музичні твори і картини художників.

Фантазувати дозволяється!

Сл. 29 ІV. Підведення підсумків уроку

Я дізнався…

Мені сподобалось…

Мене вразило…

Мене здивувало…

V. Домашнє завдання (диференційоване)

1.Читати статтю та казку і навчитись переказувати казку  близько до змісту.

2.Читати статтю та  казку  і скласти власну казку про те, як дід Осінник допомагав тваринам в лісі.

VІ. Коментоване оцінювання

Використана література:

Літературне читання . 3 клас : Розробки уроків до підруч. В. О. Науменко / Т. І. Яцук. — Х. : Вид-во «Ранок», 2014

 

(завантажити архів з дод. матер.)