ЧИСЛІВНИК: ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Нестеренко Світлана Станіславівна,
учитель української мови та літератури
Комунального закладу “Маловисківський ліцей
імені Г.М. Перебийноса” Маловисківської
міської ради Кіровоградської області

НУШ. 6 КЛАС. УКРАЇНСЬКА МОВА.
ТЕМА. ЧИСЛІВНИК: ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Мета:

  • формувати предметні компетентності: називати  числівники, зрозуміти функції та роль його в мовленні; визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль числівників у реченні;

  • ключові компетентності: спілкування державною мовою (знаходити числівники в реченнях і тексті, розрізняти числівники), математичну компетентність (робити висновки про необхідність застосування математичних знань у реальному житті, уміння працювати із числовою інформацією, доцільно й правильно вживаючи числівники), уміння вчитися впродовж життя (використовувати мережевий тлумачний словник, рецепти приготування «торта феї»/ «чашкового торта»/ капкейків/кексів); усвідомлювати роль числівників у досягненні точності й виразності мовлення.

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.
Технологія: синхронне навчання.
Форми роботи: тематичне навчання.
Засоби: онлайн матеріали, продукт АТБ (кекси).
Методи: проблемний (аналіз конкретної ситуації – приготування тістечка та вивчення числівника).
Прийоми: спостереження, навчання дією.
Обладнання: підручник, рецепт приготування кексу, інтерактивна дошка, кекси, текст «Покроковий рецепт», Інтернет, власний електронний нотатник, шпаргалля для лотереї.

Хід уроку

І. Організаційний етап.
Солоденький тортик-кекс фея любить готувати. Він смачненький, круглий і маленький. Хочеш чаю? Так із ним друзів пригощай. А спекти його не важко. Чверть години – і смакуй! Тож зберемся до роботи. Вивчемо числівник та зготуємо капкейки.

ІІ. Етап актуалізації  навчального досвіду.
Учитель. Сьогодні ми приготуємо кекс/ «торт феї» /капкейки / «чашковий торт», до речі, його перші рецепти зафіксовано в XVІІ столітті) та почастуємо друга.

  1. Перегляд відео приготування кексів. https://www.youtube.com/watch?v=B6Qm_2szj0s
  2. Матеріали з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
    2.1. Ма́фін — маленька кругла або овальна випічка, переважно солодка, до складу якої входять різноманітні фрукти або начинки. Зазвичай мафін поміститься у долоні дорослої людини. Можна також виділити мафіни, виготовлені з кукурудзяного борошна. До мафінів додаються такі продукти, як чорниця, шоколадна стружка, малина, кориця, гарбуз, горіхи, банан, апельсин, персик, суниці, морква, лимон тощо. http://surl.li/aebcc2.2. Кекс (пол. keks, рос. кекс) — солодкий борошняний кондитерський виріб з дуже здобного тіста різної щільності залежно від рецептури і технології виготовлення. http://surl.li/aebcv

2.3 Капкейк (буквально «чашковий торт», відомий також під назвою fairy cake — «торт феї») — торт (кекс, тістечко) невеликого розміру, призначений для вживання в їжу однією людиною, запечений в тонкому папері або алюмінієвій формі для випічки. Часто містить різноманітні елементи кондитерських прикрас. Перші рецепти капкейків були записані в куховарських книгах у 1796 і 1828 роках. Кулінарні книги тих часів містили нотатки, які стосувалися приготування маленьких тортиків. Складниками, як правило, є вершкове масло, цукор, яйця та борошно, хоча існує кілька різних рецептів. В англомовних країнах капкейки часто подають на дні народження. Капкейки часто плутають з мафінами, хоча між ними існує суттєва різниця. Мафін часто використовується у вигляді сніданку та є різновидом хлібу. Вони часто містять сирну, м’ясну чи овочеву начинку. А капкейк – це десерт, який має солодку начинку та шапочку з крему. Також капкейк і мафін відрізняються тістом. У склад тіста для капкейків входить розпушувач або сода, тому воно більш пишне. А в мафінів дріжджове тісто, яке злегка перемішують. http://surl.li/aebdt
ІІІ. Етап активізації потрібного навчального досвіду.
Учитель. Розглянемо рецепт кексів, назвемо вивчені частини мови та поставимо питання до числівників.
Кулінарний рецепт — це певна інструкція з приготування кулінарного виробу. Він містить інформацію про необхідні продукти, їх пропорції та подає інструкцію по поєднанню та обробці. Кулінарні рецепти описують механічну і теплову обробку інгредієнтів, способи сервірування готових страв. http://surl.li/aeber

  1. Пшеничне борошно – 9 ст. л.
  2. Яйце – 2 шт.
  3. Цукор – 0.5 ст. л./ 1 стакан.
  4. Вершкове масло – 150 г
  5. Молоко – 2 ст. л.
  6. Ванілін – за смаком.
  7. Сода – 1 ч. л.

ІV. Етап пояснення нового матеріалу та способів виконання дій.

V. Етап формування нового навчального досвіду. Називаємо числівник у тексті, визначаємо синтаксичну роль.

Покроковий рецепт.
Перший крок. Готуємо суху суміш. Розпушувач потрібно всипати в пшеничну муку і розмішати віночком.
Другий крок. У глибокій мисці слід обов’язково збити масло з цукром (розтерти не достатньо). Масло має бути м’яким, тому заздалегідь дістаньте його з холодильника.
Третій крок. Потім до масла з цукром вбиваємо яйця (по одному) і додаємо ванільний цукор. Також можна використовувати ванільний екстракт. Збиваємо хвилину.
Четвертий крок. Далі необхідно до яєчної суміші додати в кілька прийомів суху суміш, по черзі з молоком (тобто всипаємо частину борошна з розпушувачем, вливаємо трохи молока, збиваємо і повторюємо дії).
П’ятий крок. Наповнюємо форми тістом. Можна використовувати одноразові паперові або будь-які інші (на ваш розсуд). Відправляємо в духовку (t180°C) на 20 хвилин.
Шостий крок. Остуджувати готові капкейки рекомендуємо на решітці, щоб процес проходив рівномірно.
Сьомий крок. Тепер ви можете проявити креатив і прикрасити ванільні капкейки улюбленим кремом.

– А скільки учнів досліджувало приготування «чашкового торта»? (Ось і збірний числівник.)

VІ. Етап узагальнення й систематизації набутого навчального досвіду.

  1. Робота з підручником.  О. В. Заболотний. В. В. Заболотний. Українська мова. 6 клас. 2014. Опрацювання параграфа 52, сторінки 164 (знаходження нового теоретичного матеріалу). http://surl.li/aeden

2. Розподіл за частинами мови.
Двоє, двійка, подвоїти, двоповерховий.
Три, трійка, трикілометровий, потроїти.

3. Виконання вправ за підручником.
3.1 Вправа 432 (усно).
3.2 Вправа 434 (письмово).

VІІ. Етап контролю та корекції  набутого навчального досвіду.

  1. Власний електронний нотатник. Запишіть нові слова, які для вас викликають труднощі в написанні.
    Мафін, капкейки, кекс, апельсин, стружка, рецепт, тістечко, пшеничне, чашлик, філіжанчик, кошишок.
  1. Розподільний диктант. Записати числівники у дві колонки: у першу – кількісні, у другу – порядкові.
    Дев’ять, два, сто п’ятдесят, дві, одна, нуль цілих п’ять десятих, сьомий, вісімнадцятеро, перший, сотий.

VІІІ. Підсумковий етап.
Гра «Лотерея» (лотере́я (італ. lotteria) — організована гра на щастя). На листочках пишемо прізвище того, хто скуштує наш кекс та добере слово до однорідних понять (абстрактне поняття, кількість однорідних предметів, кількість числа від цілого, місце предмета в ряду, однорідність при лічбі (числівник).

ІX. Домашнє завдання.
1. Приготувати або намалювати кекс для однокласника.
2. Опрацювати параграф 52, стор.164,165; виконати вправу 436, стор.166.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

  1. Заболотний О.В. 3-12 Українська мова : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. —
    К. : Генеза, 2014. — 256 с. ІБВЧ 978-966-11-0416-6. Підручник. О. В. Заболотний. В. В. http://surl.li/aeden
  2. Кулінарний рецепт. Режим доступу:  http://surl.li/aeber
  3. Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії:
    3.1 Капкейк. Режим доступу: http://surl.li/aebdt
    3.2 Кекс. Режим доступу: http://surl.li/aebcv
    3.3 Мафін.  Режим доступу: http://surl.li/aebcc
  4. Мафіни. Універсальні рецепти, які готую для Кенді бару. Кекси. Кексики. Капкейки. Режим доступу: http://surl.li/aediu
  5. Таблиця « Числівник». https://zno.if.ua/?p=293