ДЕРЕВА ВІДХОДЯТЬ У ВИРІЙ…

Сайко А. А., вчитель російської мови та літературиСайко А. А.,

вчитель російської мови та літератури

НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів № 9 – спеціалізована школа»

Олександрійської міської ради Кіровоградської області,

вчитель вищої категорії, старший вчитель

ДЕРЕВА ВІДХОДЯТЬ У ВИРІЙ…

(До осмислення філософського підтексту

оповідання В. Слапчука «Дерево з вирію»)

Мета:

  • специфічні компоненти: осмислити своєрідність художнього світу Василя Слапчука, розкрити філософський підтекст твору «Дерево з вирію», пояснити символічне значення образів-символів і художніх деталей;
  • теоретико-літературні компоненти: розвивати творчу уяву учнів, навички аналізу художнього твору;
  • читацькі компоненти: розвивати вміння висловлювати власну думку; сприяти вихованню моральних принципів, формувати уважного читача, наділеного почуттям літературної інтуїції.

Обладнання: тексти оповідання «Дерево з вирію», рисунок «Два світи твору», мультимедійна презентація, ілюстрації.

Епіграф:

Дерево як і людина має свою мету.

Ф. Ніцше

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Вступне слово вчителя.

Ми живемо з вами у реальному світі, де можна побачити, почути все, що існує насправді. Але є ще інший світ – світ підсвідомий, який дає змогу людині зазирнути за межу можливого. Дерево є символом Всесвіту. І саме образ дерева ми можемо побачити і осягнути у міфології та творчості багатьох митців.

  1. Виконання творчих завдань.
  2. Робота за ілюстраціями.

Пропоную вашій увазі ілюстрації дерева. Оберіть ту, яка є уособленням дерева з вирію. Обґрунтуйте.SaySlip1 SaySlip2

Варіант 2. Перегляд епізоду фільму «Аватар» (2009, реж. Дж. Кемерон).

  • Перегляньте уривок із фільму. Яку роль відігравало дерево голосу для народу Нави?

Варіант 3. Перегляд відеоролику Майкла Джексона «Пісня Землі».

  • Перегляньте відеоролик Майкла Джексона «Пісня Землі». Коли відроджується життя? Як показано воскресіння?
  1. Робота з епіграфом. Читання.
  • Як ви розумієте епіграф?
  • Чому дерево порівняно із людиною? (Людина порівняна з деревом, яке також є живою істотою, частиною природи. За законами природи кожна жива істота має своє призначення у житті.)
  • У кінці уроку ми повернемося до епіграфа, можливо ми зрозуміємо ці слова по-іншому.

ІІ. Оголошення теми та мети. Передрозуміння матеріалу.

  1. Постановка проблемного питання.

Сьогодні ми осмислимо філософський твір Василя Слапчука «Дерево з вирію» та дамо відповідь на питання «Яку мету мало Дерево своєю появою?» і спробуємо продовжити тему нашого уроку.

  1. Довідка про письменника.

Розповідь вчителя. Учні заповнюють  анкету.

Слапчук Василь Дмитрович – український поет, прозаїк, літературний критик, лауреат національної премії України імені Тараса Шевченка (2004), заслужений діяч мистецтв України (2001). Народився 23 грудня 1961 року в селі Новий Зборишів Горохівського району Волинської області. Після закінчення Лобачівської середньої школи навчався професії шліфувальника у Луцькому технічному училищі № 1, після закінчення якого працював на автозаводі «Комунар» м. Запоріжжя. Військовий обов’язок відбував в Афганістані. Був тяжко поранений. Закінчив факультет української філології Луцького педагогічного інституту імені Лесі Українки (1988-1993). Кандидат філологічних наук (2011). Літературну діяльність почав на початку 90-х років. Є. Баран зазначає: «Слапчук все більше і більше говорить парадоксами. Це його світоглядний принцип і мистецький прийом. Все у всьому: взаємопов’язування взаємопротилежних речей». В одному з інтерв’ю автор зазначає: «Основа моєї філософії – Євангеліє. В Євангелії є вся необхідна людині мудрість, треба лише навчитися звідти її черпати”. Пише вірші, романи, оповідання, повісті. «Сліпий дощ», «Дикі квіти», «Осінь», «За щокою», «Клітка для неба», «Жінка зі снігу», «Книга забуття».SaySlip3

  1. Запис у зошитах.
  1. Прізвище, ім’я, по батькові: Слапчук Василь Дмитрович.
  2. Роки життя: 1961.
  3. Жанр: вірші, романи, оповідання, повісті.
  4. Твори: «Сліпий дощ», «Дикі квіти», «Осінь за щокою», «Клітка для Неба», «Жінка зі снігу», «Книга забуття», збірки поезій.

ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок.

  1. Етап передрозуміння твору. Бесіда.
  • Яке враження залишились після прочитаного оповідання?
  • Що вам більше сподобалося?
  • Які епізоди, герої, думки цього твору вас найбільше вразили? Чим?
  • Що здалося незрозумілим і дивним? Чому?
  1. Аналітико-інтерпретаційна частина уроку.
  • Перед початком тексту автор подає епіграф з Євангеліє від Марка. Як ви його розумієте? Цей вислів має продовження «Тоді знову поклав він йому на очі руки і той прозрів, і одужав, і почав бачити усе і здалека, і чітко» (Мк.: 8, 23-25). (Ця людина мала потрійне досвідчення. На початку не бачив нічого, далі бачив невиразно, а згодом міг оглядати світ оздоровленими очима. Цей уривок важливий для кожного з нас, бо він показує, що Бог в нашому житті діє не одразу: наше змінення, зцілення, перетворення відбувається в часі.)
  • Де і коли відбуваються події? (Весна, літо, протягом трьох років, на хуторі, на дачі.)
  • Хто є головними героями? (Кір, Ярик, Дерево.)
  • Чому Дерево відносимо до героїв твору?
  • Хто ж такий Кір? (Письменник, має родину.)
  • Символіка імені Кір має два значення: 1. «Господар» (грец.), 2. «Сонце» (перс.)
  • Чи випадково автор дає таке ім’я герою? (У характеристиці імені: Кір прагне бути господарем життя, єдиний спосіб змінити його – втілити свої ідеї в мистецтві.). Чи стосується ця характеристика Кіра? Доведіть цитатами.
  • Чому Кір вирішив стати халтурником? Що змусило його це зробити? (Реальне життя.)
  • У якому світі живе Кір? (У світі-потворі.) Чому? Доведіть.
  1. Робота з рисунком.

– Знайдіть у творі опис світу. Чому він постає саме таким?

SaySlip4

Рис. 1. Образ сучасного світу

  • На скільки частин умовно можна поділити текст? (Три. 1. Денис і Ольга., 2. Вороння. 3. Ярик.)
  • Яка подія змусила Кіра відірватися від своєї роботи? (Звістка Ярика про появу незвичайного Дерева.)
  • Яка реакція була у Кіра та Ярика на Дерево?
  • Чому Ярик був упевнений, що Дерева не було, а Кір ні? (Ярик-дитина, діти мають чисті думки, завжди бачать незвичайне і вірять у дива). Доведіть, що Ярик був саме такою дитиною. (Говорить: «Трава снігом пахне».)
  • Знайдіть опис дерева. Чим воно незвичне? (Художньою витонченістю, вигнуте.) (Незвичайне за формою (зігнуте) дерево вважається священним або здатним робити на людину вплив (позитивний, негативний, магічний.)
  1. Робота з рисунком.SaySlip5

 Рис 2. Світ Кіра та світ Дерева

Символічне значення дерева

  1. Дерево життя, яке росте посеред вирію (дохристиянського раю), уособлює поєднання трьох світів – неба, землі, води; часу; життя, смерті, воскресіння, мудрість і вчення людини.
  2. Суд, справедливість – як центр життя; загроза, ворожнеча, кара.
  3. Дерево – жіночий початок, символ берегині роду.
  4. Дерево пізнання добра і зла. Плоди можуть принести і користь і шкоду. дерево спокушає перешкодами на шляху до пізнання істини.
  5. Зразок космоустрою, перехід від хаосу до упорядкованого світу.
  • До якого із світів можна віднести Ярика? Чому? (Є світ дерева, є світ-потвора. Будь-яка людина завжди знаходиться на межі цих світів. Тому на початку твору і Ярик і Кір знаходяться між світами. Ярик знаходиться у світі добра, краси, проте його батько живе у світі-потворі, а тому також має спотворене уявлення про цінності.)SaySlip6

Рис. 3. Світ Ярика

Учні знаходять образ дерева за текстом. Аргументація учнями вибору ілюстрацій дерева із запропонованих учителем. Аргументація вибору.

Опису Ярика немає. Учні знаходять рядки тексту, коли Ярик говорить про дерево.

  • Що перервало святковий настрій героїв? (Приїзд Дениса Якута та Ольги.)
  • Чому автор уводить цих героїв до твору? Які пріоритети були у житті Дениса? (Автомобілі, жінки, зброя.)
  • Як реагували друзі на дерево? (Вражені, бажання зламати гілку, відстрелити квітку.) Чому? (Людям світу-потвори притаманна жорстокість і бездуховність.)
  • Що відчувалося біля дерева? (Аромат: п’янкий, одурманливий.)
  • Чому автор звертає увагу на запахи? Яка їхня роль? (Позитивна та негативна.)
  • Яке відчуття виникло у Кіра після пострілу? Зачитайте.
  • Яка художня деталь свідчить про стан Дерева? (Порив вітру.)
  • Розкрийте символічне значення вітру. (Вітер – живе дихання, поривання до дій.)
  • Які були дії Дерева? (Карає Дениса й Ольгу. Аварія. Смерть Дениса.)
  • Що означає остання фраза Дениса «Дерево перебігло дорогу, не встиг пригальмувати»? (Зупинило подальше зло.)
  • Як відреагувала на смерть родина Кіра? («Сюрреалізм якийсь».)
  • Що мається на увазі? (Сюрреалізм – надреальність, містика.)
  • Яке значення можна віднести до ситуації? (Суд, справедливість.)
  • Які зміни сталися у житті родини? (Об’єднання родини, але скорочення Тетяни; літо.)
  • Чому Ярик постійно нагадує батькові про дерево? (Змушує замислитися.)
  • Яке призначення було у дерева на думку хлопчика? (Для краси, для цілительства, дає плоди.) (У фармацевтичному трактаті 18 століття сказано: «Саме древо обрав Творець, щоб несло воно дух животворящий, який [] покликаний був охоронити людину від смерті…»)
  • Чому на дереві було два плоди з колючками? (Один відстрелив Денис, точніше – гілочку з квіткою; колючки – захист.)
  • Яка деталь свідчить про небезпеку? (Аромат змінюється на неприємний запах.)
  • Якою була небезпека? (Напад вороння на дерево.)
  • Що символізує ворон? (Ворон – символ смерті, крові, нападу ворогів, війни.)
  • З чим порівнює Ярик навалу вороння? (З війною.)
  • Якою була реакція дружини? («Не на добро це», наче «накаркала».)
  • Скільки разів нападало вороння? (Три.) Чому?
  • Як поводило себе дерево? (Стійко витримувало напади, але залишилося без плоду.)
  • Які відчуття охопили родину? (Страх, дах їде, пересохлі губи, але вони були союзниками дерева.)
  • Чи можна дібрати визначення символу дерева до ситуації з нападом вороння?
  • Літо закінчилося. Життя триває. Які події починаються у житті героїв? (Кір їде до міста, зустріч з Федьом.)
  • Де проходила зустріч? (На відкритті виставки в «Наталені», де збиралися митці.)
  • Чому Кір вирішив іди з Федьом? (Мистецтво святе.)
  • Що відчував Кір? Зачитайте. (Запах рибного паштету, задушливе повітря, агресивність парфумів, навряд, щоб так пахло мистецтво.)
  • Що привернуло увагу Кіра? (Бесіда художників.) Чому? (Мистецтво не продається, продаються його творці.)
  • Чому Кір з неприязню думає про художника? (Він розуміє, що продається сам.)
  • Що ж була за картина, яка не продавалася? («Дерево життя», але не займане, щойно розцвівши.)
  • Яким виявився художник? (Сліпим.)
  • Як міг намалювати митець картину? (У години темряви бачити серцем!)
  • Чи була ця зустріч випадковою?
  • Що очікувало Кіра після повернення? (Дерево скинуло Ярика.)
  • Як поводила себе Тетяна?
  • Чому автор проводить паралель між поведінкою Тетяни та деревом? (Дерево є уособленням берегині роду.)
  • Чи були дії Ярика навмисними? (Ні.)
  • Чому дерево карає дитину? (Зірвав плід.)
  • Які були подальші дії Кіра? (Вирішує зрубати дерево, бере сокиру.)
  • Зачитайте «розмову» Кіра з деревом.
  • Чому дерево саме собі відчахнуло гілки?
  • Що зрозумів Кір? (Немає плоду, треба знайти.)
  • Як поводило себе дерево? (Мовчало, поки Кір не поклав плід біля дерева.)
  • Що символізує гаряча крапля соку, яка впала на щоку Кіра? (Сльоза.)
  • Символом чого є сльози? (Очищення.)
  • Скільки часу пройшло після трагедії? (Три роки.)
  • Чому родина вирішила приїхати знову на дачу? (Бажання Ярика.)
  • У якому стані був хлопчик? (Інвалід, на візку.)
  • Чим усі були здивовані? (Дерево не здригнулося, ніби будинок хтось доглядав, біля дерева виросло маленьке деревце.)
  • Яка художня деталь свідчить, що дерево хотіло примирення, добра? (Сокира, метал розсипався, залишилося топорище.)
  • У міфології дерево є символом добра, метал – зла, метал у поєднанні з деревом втрачає свої властивості зла и починає служити добру.
  • Передвісником чого став цей знак? (Ярик устав на ноги.)
  • Чому Дерево не покарало Ярика, як інших?
  • Чому Дерева, велике і маленьке, пішли від них? (Виконали свою місію.)
  • Що можна сказати про Кіра? Чи змінився він? Чи зрозумів? (Так. Людина вчиться на помилках, він пізнав добро. Світи у житті взаємопов’язані і залежать один від одного. Гармонія Добра і Зла. Людина сама обирає шлях істини – добра чи зла. Люди живуть у єдиному гармонійному світі.SaySlip7

Рис. 4. Світ добра і зла

 

IV. Підсумковий етап уроку.

  1. Бесіда.
  • Яку мету мало Дерево?

ShemaSayko

Рис. 5. Призначення дерева на землі

  • За допомогою яких художніх засобів автор передав філософський підтекст твору? (Символи та художні деталі.)SaySlip9
  1. Робота над темою уроку. Повернення до епіграфа уроку.
  • Чи можемо ми зрозуміти слова Ф. Ніцше по-іншому після роботи з текстом? Думку аргументуйте.
  • Яку мету має дерево у житті людини? (Так. Дерево є уособленням пізнання, мудрості та вчення людини. У дерева є мета навчити людину обирати істинний шлях у своєму житті.)
  • У чому ж є Істина? (Цитата з тексту.) (Істина у вмінні обрати правильний шлях у житті. А якщо людина помиляється, то завжди потрібно вміти виправити становище, пройшовши випробування темряви. Смерть заради життя.)
  • Істина не вміщається у слові. Чому? («Істина вміщається у думках, діях, вчинках, які стверджують духовні цінності людини!»)
  • Можна зробити висновки. Мета Дерева – показати, що є два світи, які існують поряд, і життя неможливе без одного з них. Людина живе та розвивається в гармонії власної душі з навколишнім середовищем, іншими людьми і природою, у пізнанні добра і зла. У неї завжди є вибір істини. У кожного вона своя. Тому вибір людини залежить від неї.

SaySlip10V. Домашнє завдання.

  1. Розмалювати усі світи у рисунках, обґрунтувати вибір кольору.
  2. Прокоментувати висловлювання А. де Сент-Екзюпері: «Однажды по прихоти случая дерево выросло в заброшенной лачуге без окон и отправилось на поиски света. Корнями оно уходит в землю, а ветвями к звёздам, оно – путь, соединяющий нас с небом».
  3. Провести дослідження кольорової символіки твору.
  4. Написати висловлювання «Без зла ніколи не пізнаєш добро».

VI. Оцінювання учнів.