ДМИТРО ПАВЛИЧКО. ВІРШ «ПІСНЯ ПРО УКРАЇНУ»

BartoshБартош Н. Г.,
учитель Бобринецької загальноосвітньої спеціальної школи-інтернату І-ІІІ ступенів

Дмитро Павличко. Вірш «Пісня про Україну»

Мета: закріпити знання учнів про творчість поета Дмитра Павличка, вчити виразно читати вірш, розуміти його зміст, вміти застосовувати елементи аналізу, робити висновки; розвивати мову, мислення, пам’ять, творчу уяву, вміння висловлювати власні думки; сприяти вихованню любові до рідного краю, України, мови, народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Д. Павличка, виставка його книжок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за творчістю Д. Павличка.

  • Як проходило дитинство майбутнього поета? («В тяжкій щоденній праці проходило дитинство».)
  • Як він про це писав?(«Я син простого хлібороба, гуцула із карпатських гір».)
  • Які головні принципи він вбачав у житті? (Любов до праці, повага до старших, вірш «Я народився на Землі».)
  • Де навчався Д. Павличко? (Початкова польська школа в Яблуневі, а потім закінчив Коломийську середню школу, також польську.)
  • За що карали Д. Павличка в школі? (За те, що розмовляв рідною мовою.)
  • Як він писав про це? («Та за мову мужицьку не раз на коліна / Довелося у школі ставати мені». Вірш «У дитячому серці жила Україна».)
  • Які слова Д. Павличка підтверджують, що підліток був мужнім? («Непокривлену душу хотіли зламати, / Та ламалися тільки болючі киї, / Наді мною ночами відплакала мати, / Я не зрікся ні мови, ні пісні її».)
  • Де навчався Д. Павличко після Другої Світової Війни? (У Львівському університеті).
  • Які слова з «Пісні про Україну» можна вважати епіграфом до всієї літературної творчості і громадської діяльності поета? («Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу».)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Гра «Поміркуй».

  • Які вірші Д. Павличка ви читали? («Добрий день», «Я народився на Землі», «Весна», «Подаруй мені доле», «Два кольори», «Лелеченьки», «Впали роси на покоси» – стали народними піснями.)
  • Які враження справив на вас вірш «Добрий день»? (Радісні, приємні, добрі.)
  • Чому вітання «Добрий день» викликає у поета сльози радості? (Поет любив Україну, її народ.)
  • Хто ще з поетів присвятив свої вірші Україні, її народу? (В. Симоненко, П. Тичина, М. Рильський, А. Малишко, Т. Шевченко, Леся Українка, Л. Костенко.)
  • Які вірші Д. Павличка присвячена рідній мові? («О рідне слово, хто без тебе я?», «Голос», «Творчість».)

ІV. Спримання і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Дидактична гра «Уяви себе письменником».

Завдання: До поданих рядків знайти потрібні й відновити вірш.

Книги-морська…

Хто в них пірне аж до…

Той,хоч і труду мав досить,

Дивнії… виносить. (І. Франко)

Слова для довідок:

  1. Дивина,глибина, височина.
  2. Дна, тла, зла.
  3. Смарагди, діаманти, перли.
  1. Поясніть зміст прислів’їв:

«Жити-Вітчизні служити»;

«Україна-рідна ненька, чужа сторона-мачуха».

«За рідний край життя віддай».

Примітка: учні поясюють зміст прислів’я за групами.

  1. Слово вчителя.

Обов’язок кожної людини – навчатися, працювати для свого народу на благо нашої України для її зміцнення і розквіту. Саме така тема звучить у вірші українського поета Д. Павличка.

  1. Читання вірша «Пісня про Україну» Д. Павличка вчителем.
  2. Словникова робота.

Запис учнями в зошити:

Непроглядь – тьма, темрява.

Ворожа яса – ворожа навала.

  1. Читання вірша учнями.

Примітка: з метою кращого розуміння поезії вчитель застосовує різні прийоми читання: ланцюжком (за строфами), мовчки, вибірково.

  1. Індивідуальна робота.

Пояснити словосполучення «Кожна мова – твого духу школа, / Твоєї правди – золота сурма». «Любити рідну мову, пам’ятати, шанувати, берегти і збагачувати її».)

  1. Художній аналіз твору. Робота в групах.

1 група. Визначити тему і головну думку вірша.

Прославлення України – вільної і незалежної держави.

«Україно моя, Україно, я для тебе на свті живу!» Д. Павличко.

2 група. Художні образи у вірші, їхня характеристика.

Образи: Україна, народ, пісня.

3 група. Художні засоби виразності: епітети, метафори, порівняння.

Епітет: пісня золота.

Порівняння: наче пісня – дорога народу.

Метафори: ридала-жила у горі Україна; дух зміта у простори братерства-любов до народів. Третя строфа: поет окрилений любов’ю до народу.

4 група. Пізнавальний і виховний зміст вірша.

Поет був і є патріотом України, написав про її тяжкий шлях, який вона пройшла – це війна, розруха. Вірш виховує патріотизм, любов до України і свого народу.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Запитання до учнів (метод «Прес»).
  • Який основний мотив «Пісні про Україну»?
  • Які слова вірша найбільше вразили вас, пробудили ваші почуття тривоги за Україну?
  • З якими словами ви звернулися б до молодших учнів, у яких би вчувалася любов до Батьківщини?
  • Щоб ви побажали громадянам нашої країни?
  1. Усне малювання.
  • Якою ви бачите Україну в майбутньому?
  • Які кольори використали б у своїх малюнках? Вибір кольору аргументуйте, опираючись на знання про символіку кольорів.
  1. Слово вчителя.

Дорогі діти! Я впевнена, що у ваших серцях пломе ніє вогник любові до нашої неньки України і я хочу прочитати вам власні вірші про нашу рідну Україну, в яких передала особисті почуття.

Моя Україна

Моя Україна –

казкова країна,

Де сонце яскраве

Й проміння ласкаве,

Де яснії зорі

І ріки прозорі,

Де верби плакучі

І трави пахучі,

 

Широкі простори

Й степи неозорі,

Де чистії роси

Й поля злотокосі.

 

Моя Україно!

Чарівна країно!

Розквітни ж у цвіті.

Найкраща у світі!

Україні

 

Україно! Ясна зоре!

Рідна матінко моя!

Я люблю твої простори

І поля, й ліси, й моря.

 

Тихий шепіт трав пахучих

І конвалій запашних,

Ніжне віття верб плакучих

В краплях-росах золотих.

 

Над полями і садами

Сяє райдуга барвиста.

Землю вкрили килимами

Диво-квіти пишнолисті.

 

Розквітай же, Україно,

Ніби квіти навесні.

Багатій, моя країно,

В мирі, сонці і красі!

VІ. Аналіз і підсумок уроку.

VIІ. Оголошення результатів навчальної діяльності.

VІІІ. Доашнє завдання.

  1. Вивчити вірш «Пісня про Україну» Д. Павличко напам’ять.
  2. Прочитати авторські вірші та зробити їхній аналіз.
  3. Дібрати вірші про Україну.
  4. Порівняти авторські вірші з віршами поетів, визначивши подібні мотиви.