Бартош Н. Г.,
учитель Бобринецької загальноосвітньої спеціальної школи-інтернату І-ІІІ ступенів
Дмитро Павличко. Вірш «Пісня про Україну»
Мета: закріпити знання учнів про творчість поета Дмитра Павличка, вчити виразно читати вірш, розуміти його зміст, вміти застосовувати елементи аналізу, робити висновки; розвивати мову, мислення, пам’ять, творчу уяву, вміння висловлювати власні думки; сприяти вихованню любові до рідного краю, України, мови, народу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Д. Павличка, виставка його книжок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за творчістю Д. Павличка.
- Як проходило дитинство майбутнього поета? («В тяжкій щоденній праці проходило дитинство».)
- Як він про це писав?(«Я син простого хлібороба, гуцула із карпатських гір».)
- Які головні принципи він вбачав у житті? (Любов до праці, повага до старших, вірш «Я народився на Землі».)
- Де навчався Д. Павличко? (Початкова польська школа в Яблуневі, а потім закінчив Коломийську середню школу, також польську.)
- За що карали Д. Павличка в школі? (За те, що розмовляв рідною мовою.)
- Як він писав про це? («Та за мову мужицьку не раз на коліна / Довелося у школі ставати мені». Вірш «У дитячому серці жила Україна».)
- Які слова Д. Павличка підтверджують, що підліток був мужнім? («Непокривлену душу хотіли зламати, / Та ламалися тільки болючі киї, / Наді мною ночами відплакала мати, / Я не зрікся ні мови, ні пісні її».)
- Де навчався Д. Павличко після Другої Світової Війни? (У Львівському університеті).
- Які слова з «Пісні про Україну» можна вважати епіграфом до всієї літературної творчості і громадської діяльності поета? («Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу».)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Гра «Поміркуй».
- Які вірші Д. Павличка ви читали? («Добрий день», «Я народився на Землі», «Весна», «Подаруй мені доле», «Два кольори», «Лелеченьки», «Впали роси на покоси» – стали народними піснями.)
- Які враження справив на вас вірш «Добрий день»? (Радісні, приємні, добрі.)
- Чому вітання «Добрий день» викликає у поета сльози радості? (Поет любив Україну, її народ.)
- Хто ще з поетів присвятив свої вірші Україні, її народу? (В. Симоненко, П. Тичина, М. Рильський, А. Малишко, Т. Шевченко, Леся Українка, Л. Костенко.)
- Які вірші Д. Павличка присвячена рідній мові? («О рідне слово, хто без тебе я?», «Голос», «Творчість».)
ІV. Спримання і засвоєння учнями навчального матеріалу.
- Дидактична гра «Уяви себе письменником».
Завдання: До поданих рядків знайти потрібні й відновити вірш.
Книги-морська…
Хто в них пірне аж до…
Той,хоч і труду мав досить,
Дивнії… виносить. (І. Франко)
Слова для довідок:
- Дивина,глибина, височина.
- Дна, тла, зла.
- Смарагди, діаманти, перли.
- Поясніть зміст прислів’їв:
«Жити-Вітчизні служити»;
«Україна-рідна ненька, чужа сторона-мачуха».
«За рідний край життя віддай».
Примітка: учні поясюють зміст прислів’я за групами.
- Слово вчителя.
Обов’язок кожної людини – навчатися, працювати для свого народу на благо нашої України для її зміцнення і розквіту. Саме така тема звучить у вірші українського поета Д. Павличка.
- Читання вірша «Пісня про Україну» Д. Павличка вчителем.
- Словникова робота.
Запис учнями в зошити:
Непроглядь – тьма, темрява.
Ворожа яса – ворожа навала.
- Читання вірша учнями.
Примітка: з метою кращого розуміння поезії вчитель застосовує різні прийоми читання: ланцюжком (за строфами), мовчки, вибірково.
- Індивідуальна робота.
Пояснити словосполучення «Кожна мова – твого духу школа, / Твоєї правди – золота сурма». «Любити рідну мову, пам’ятати, шанувати, берегти і збагачувати її».)
- Художній аналіз твору. Робота в групах.
1 група. Визначити тему і головну думку вірша.
Прославлення України – вільної і незалежної держави.
«Україно моя, Україно, я для тебе на свті живу!» Д. Павличко.
2 група. Художні образи у вірші, їхня характеристика.
Образи: Україна, народ, пісня.
3 група. Художні засоби виразності: епітети, метафори, порівняння.
Епітет: пісня золота.
Порівняння: наче пісня – дорога народу.
Метафори: ридала-жила у горі Україна; дух зміта у простори братерства-любов до народів. Третя строфа: поет окрилений любов’ю до народу.
4 група. Пізнавальний і виховний зміст вірша.
Поет був і є патріотом України, написав про її тяжкий шлях, який вона пройшла – це війна, розруха. Вірш виховує патріотизм, любов до України і свого народу.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
- Запитання до учнів (метод «Прес»).
- Який основний мотив «Пісні про Україну»?
- Які слова вірша найбільше вразили вас, пробудили ваші почуття тривоги за Україну?
- З якими словами ви звернулися б до молодших учнів, у яких би вчувалася любов до Батьківщини?
- Щоб ви побажали громадянам нашої країни?
- Усне малювання.
- Якою ви бачите Україну в майбутньому?
- Які кольори використали б у своїх малюнках? Вибір кольору аргументуйте, опираючись на знання про символіку кольорів.
- Слово вчителя.
Дорогі діти! Я впевнена, що у ваших серцях пломе ніє вогник любові до нашої неньки України і я хочу прочитати вам власні вірші про нашу рідну Україну, в яких передала особисті почуття.
Моя Україна
Моя Україна –
казкова країна,
Де сонце яскраве
Й проміння ласкаве,
Де яснії зорі
І ріки прозорі,
Де верби плакучі
І трави пахучі,
Широкі простори
Й степи неозорі,
Де чистії роси
Й поля злотокосі.
Моя Україно!
Чарівна країно!
Розквітни ж у цвіті.
Найкраща у світі!
Україні
Україно! Ясна зоре!
Рідна матінко моя!
Я люблю твої простори
І поля, й ліси, й моря.
Тихий шепіт трав пахучих
І конвалій запашних,
Ніжне віття верб плакучих
В краплях-росах золотих.
Над полями і садами
Сяє райдуга барвиста.
Землю вкрили килимами
Диво-квіти пишнолисті.
Розквітай же, Україно,
Ніби квіти навесні.
Багатій, моя країно,
В мирі, сонці і красі!
VІ. Аналіз і підсумок уроку.
VIІ. Оголошення результатів навчальної діяльності.
VІІІ. Доашнє завдання.
- Вивчити вірш «Пісня про Україну» Д. Павличко напам’ять.
- Прочитати авторські вірші та зробити їхній аналіз.
- Дібрати вірші про Україну.
- Порівняти авторські вірші з віршами поетів, визначивши подібні мотиви.