УРОК У 9 КЛАСІ З ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ НА ТЕМУ: ДОБА МЕЙДЗІ В ЯПОНІЇ

ДОБА МЕЙДЗІ В ЯПОНІЇВідіборенко Інна Володимирівна,
старший вчитель, вчитель історії та правознавства
Веселівського навчально-виховного комплексу
"Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад"
Кіровоградської райдержадміністрації,
Кіровоградської області

Ключові слова: Революція Мейдзі, реформи, кроссенс.

Текст матеріалів:
Тема:
Доба Мейдзі в Японії
Мета: розглянути процес здобуття імператором Муцухіто влади в Японії, проведені ним реформи та їх вплив на подальше процвітання Японії; розвивати вміння учнів узагальнювати та систематизувати матеріал, працювати з таблицями, виховувати повагу до культури та традицій Японії.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник – Бердичевський Я.М. Щупак І.Я. Морозова Л.В. Всесвітня історія: підр. для 9 кл. загальноосв. навч. закл. – Запоріжжя: Прем'єр, 2009. – 320  с.; мультимедійна презентація (https://prezi.com/7lifsudcajaq/presentation/ ), картки з завданнями, японська музика.

УРОК У 9 КЛАСІ З ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ НА ТЕМУ:
ДОБА МЕЙДЗІ В ЯПОНІЇ

Хід уроку:

1. Організація класу.

2. Підготовка до сприйняття матеріалу та актуалізація опорних знань умінь, уявлень та чуттєвого досвіду

 Вправа – «Мозковий штурм»

—    Що ми вкладаємо у поняття «Схід»?

—    Чим же відрізняється культура країн Сходу від країн європейських?

3.     Мотивація навчальної діяльності.

Усі ви граєте зараз в гру – знайти слово, яке об’єднує кілька понять. Пограємо в кроссенс?

ДОБА МЕЙДЗІ В ЯПОНІЇПідказки для вчителя:

Сьогун

Останній сьогун Есинобу з династії Токугава

Самурай

Острови Хоккайдо, Хонсю, Сікоко, Кюсю

Сакура – символ

Міцубісі

Дзюдо

Прапор Японії

Імператор Акіхіто (Хесей – мирне правління)

Як ви думаєте сьогун і самурай це одне і те ж поняття?

Як ви думаєте, чому  обрано саме такі картинки?

4.     Оголошення теми та мети уроку.

Як ви вже зрозуміли, ми вивчатимемо сьогодні Японію. Темою уроку є «Доба Мейдзі в Японії»

Метою уроку буде дослідити, як реформи молодого імператора вплинули на життя в Японії. Зараз навіть важко уявити, що були часи, коли японці соромилися своєї держави. Наразі це одна з країн великої сімки, яка впливає на світову політику та економіку. Яким же чином було здійснено таку трансформацію? Ми спробуємо дізнатися на цьому уроці.

Відкриваємо підручник на с.232

План.

  1. Крах політики самоізоляції. Революція Мейдзі.
  2. Реформи Мейдзі.
  3. Економічне зростання країни.
  4. Конституція 1889 року.

5. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння).

  1. Крах політики самоізоляції. Революція Мейдзі.

Робота з стрічкою часу. Розповідь учителя супроводжується показом презентації.

Починаючи з ХІІ ст. Японією правив сьогун – великий феодал. Влада імператора була номінальною. Його не вбивали через божественне походження.

Давайте ознайомимось із визначенням сьогунату, наведене в підручнику на с. 232.

У 1640 році Японія, боячись загарбання країни іноземцями закриває країну. Усі кораблі, що підпливали до берегів, повинні бути знищенні разом з екіпажем. Виняток становила Голландія, яка постачала Японії вогнепальну зброю.

Ви знаєте, що ХІХ ст. ознаменувалося початком промислового підйому в світі. Не оминуло це явище і Японію. Але сьогуни стримували розвиток економіки, яка залишалася відсталою.

В цей час у 1853 році до берегів Японії підпливає американська військова ескадра, яка вимагає відкриття країни для торгівлі. Метью Пері передав лист від президента Філмора з пропозицією встановити дипломатичні відносини.

У лютому 1854 року він повернувся з 10 ескадрами і Японія змушена була в березні відкрити 2 порти. А у 1858 році Японія підписує нерівноправну угоду з США, потім Британією, Францією, Росією.

У Японії золото було дешеве: 1 золотий дорівнював 5 срібним монетам тієї ж ваги. В Китаї – 1 до 15. Європейці і американці скупили дешеве золото – ціни виросли, що призвело до здороження цін на основні продукти харчування.

Люди звинувачували в усіх бідах сьогуна, який відкрив Японію для іноземців. Тому в 1866 році князі південно-західних князівств уклали військовий союз проти 15 сьогуна з роду Токугава Есиноба. 9 листопада 1867 року Есинобу складає повноваження і передає владу імператору. 3 січня 15 річний Муцухіто переносить столицю з Кіото в Едо, який перейменовує в Токіо.

1867-1868 роки «Революція Мейдзі» Освічене правління. 1867 рік пізніше проголосили І роком Мейдзі – освіченого правління. Так почали традиційно оголошувати нову еру зі сходженням на престол нового імператора, який по смерті отримував ім’я свого правління.

1869 році сьогунат повністю був ліквідований, вся повнота влади знаходилась у імператора Муцухіто.

Повідомлення учениці про Муцухіто.

Робота в групах.

Об’єднуємося в 2 групи. Кожна група отримає конверт з датами та подіями, а учні повинні вибудувати  логічний ланцюг.

1640

1853

1854

1858

1866

09.11.1867

03.01.1868

1855

Закриття Японії

Американська ескадра з Метью Пері припливає з листом від Президента США

Японія змушена відкрити два порти

Японія підписує нерівноправний договір з США

Самураї об’єднуються проти сьогуна

Есинобу передає повноваження імператору

Кіото    Едо (Токіо)

  1. Реформи Мейзі.

Учні працюють індивідуально з картками по складанню таблиці.

Учням роздаються листочки з назвою реформи і пусті листки, на яких вони повинні схематично зобразити суть реформ.

Знову пропоную глянути на кроссенс і назвати об’єднуюче слово.  Реформи Мейдзі. Чому?

Реформи Мейдзі

Підсумок вчителя.

В Російській імперії реформи 60 – 70 рр. ХІХ ст. не мали такого ефекту як у Японії, яку реформи доби Мейдзі вивели на новий якісний рівень. Однією з причин цього є те, що в Японії реформи очолили самураї. Близько 400 тисяч освічених людей очолили школи, ВНЗ, поліцію (саме тут з 1892 року зародилося дзюдо), стали керівниками підприємств, адміністраторами.

Фізкультхвилинка.

Японська музика, під яку учень показує розминку із боротьби  дзюдо

  1. Економічне зростання країни.

Фото До і після модернізації. (в презентації)

Виробництво чавуну та сталі (в тис. тонн)

Рік

Чавун

Сталь

1895

25

1

1901

56

12

1906

145

69

Із відкриттям Японії деякі підприємства почали продавати неякісний шовк, чай, тому держава взяла на себе контроль над підприємствами. Створила так звані зразкові підприємства. Головним недоліком було те, що підприємства не були забезпечені сировиною, що призвело до військової експансії Японії кінця ХІХ – середини ХХ ст.

Робота з документом

Один іноземець, що побував в Японії до Першої світової війни, зазначав:

«Ви можете приїхати до Японії на пароплаві, що належав Міцуї, який опалюється вугіллям з копалень Міцуї. Висадитися в порту, обладнаному Міцуї, доїхати в трамваї, що належить Міцуї до готелю, побудованого  все тим же Міцуї, і, лежачи на ліжку, купленому в Міцуї, читати видану Міцуї книгу при світлі лампочок, виготовлених на міцуївскому заводі»

а) Про які явищах в економічному житті свідчать ці факти?

б) Як називаються такі об’єднання?

в) Чи можете ви навести приклади подібних об’єднань в інших країнах?

4.      Конституція 1889 року.

УРОК У 9 КЛАСІ З ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ НА ТЕМУ: ДОБА МЕЙДЗІ В ЯПОНІЇ

  1. Закріплення, систематизація та узагальнення.

Ми почали вивчати першу країни Сходу, далі ми порівняємо процес відкриття Японії та його наслідків з аналогічними процесами в Індії та Китаю.

Ви можете приїхати до Японії

7. Контрольно – коригувальний етап

8. Підбиття підсумків уроку.

Є такий історичний анекдот. Деякі японські дипломати, перебуваючи в США на стажуванні використовували нічний горщик у якості підголовника.

Про які особливості повсякденного життя в Японії йдеться в анекдоті?

9. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Опрацювати параграф 20, виконати завдання І, ІІ рівень І – (3,7)

ІІІ рівень ІІІ – 3

ІV рівень  V-Б на с.239