СУЧАСНИЙ СВІТ, У ЯКОМУ Й ДОСІ ЖИВУТЬ «ДРАКОНЯЧІ ЗАКОНИ»

СУЧАСНИЙ СВІТ, У ЯКОМУ Й ДОСІ ЖИВУТЬ «ДРАКОНЯЧІ ЗАКОНИ»Гула Л. А.,
вчитель української мови та літератури,
спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії,
вчитель-методист спеціалізованої загальноосвітньої школи 
І-ІІІ ступенів № 7 м. Світловодська

СУЧАСНИЙ СВІТ, У ЯКОМУ Й ДОСІ ЖИВУТЬ «ДРАКОНЯЧІ ЗАКОНИ»
(за повістю-казкою Юрія Винничука «Місце для дракона») 8 клас

Мета уроку:

  • навчальний компонент: вчити учнів розуміти та пояснювати підтекст твору, алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя, вдосконалювати навички коментування сюжету;
  • розвивальний компонент: розвивати вміння сприймати літературний твір як явище мистецтва слова, виокремлювати в тексті епізоди, що являють найбільшу напругу, забезпечувати умови розвитку інтелектуальних можливостей особистості;
  • виховний компонент: сприяти розвитку естетичного смаку, умінь бачити красу і силу художнього слова.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: тексти, відеоролик: портретна ілюстрація Ю. Винничука.

Примітка. Учитель демонструє відеоролик вибірково.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Перегляд відеоролика. Бесіда.

  • Який образ дракона зафіксувала людська пам’ять?
  • Чому люди вірили саме в таких драконів?
  • Уособленням чого для людини був дракон?
  • Здавалося б, все найстрашніше і найнебезпечніше таїть у собі образ дракона. Та чи так це? Чи можемо стверджувати, що твір про сучасний світ?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Сьогодні на уроці ми поринемо в царину незвичайного твору – твору про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони». Сподіваюся, що наш сьогоднішній діалог змусить вас замислитися над питаннями, які турбували не одне покоління – добра і зла, вірності і зради, благородства і ницості, окриленості душі та сірої буденності.
  • Як ви вважаєте, якою є модель суспільства із драконячими законами?
  • Про які закони суспільства ми говоримо, що відносимо їх до «драконячих»?
  • Як почуває себе людина у такому суспільстві?
  • Що необхідно зробити, щоб не діяли у суспільстві драконячі закони?

IV. Узагальнення нового матеріалу. Робота над змістом теми.

  1. Знайомство з автором твору.

Випереджувальне завдання. Повідомлення учня дослідницької групи про письменника.

Учень . Юрій Павлович Винничук – прозаїк, літературознавець, публіцист, лауреат премії «Книга року ВВС», входить у п’ятірку найпопулярніших українських авторів. Народився 1952 року в Івано-Франківську. Освіту отримав у Прикарпатському університеті імені В. Стефаника. Навчався на філологічному факультеті.

З 1997 року є членом Асоціації українських письменників. Твори Юрія Винничука були перекладені в Англії, Аргентині, Білорусі, Німеччині, Польщі, Канаді, Сербії, США, Франції, Хорватії, Чехії. За його казками знято два мультфільми.

Юрій Винничук є автором перекладів з кельтської, англійської та слов’янських мов. Він переможець конкурсу Бі-Бі-Сі на кращу українську книгу (2005) за роман «Весінні ігри в осінніх садах».

  1. Навчальна бесіда за змістом твору.
  • Ви прочитали твір. Поділіться враженнями від прочитаного.
  • Де відбуваються події, описані у творі? (У містечку Люботин.)
  • Яким зображає автор Люботинське князівство? Підтвердіть текстом.
  1. Робота в групах.

Повідомлення учнів групи «дослідники».

Завдання: дослідити, хто ж винен у ситуації, яка склалася в князівстві, що стало причиною цьому?

  • Поясніть значення слів «переситився спокоєм».
  • Чому так ведуть себе містяни? Чи влаштовує їх такий спосіб життя?
  • Якого давнього звичаю неодмінно повинен дотриматися князь?
  • Чи можна сказати, що князь був дбайливим батьком?
  • Чи лише за доньку переймався князь? Чому?

Висновок. Отже, князь був людиною сірою, буденною, недалекоглядною, проте звичай підштовхував його до дії.

Повідомлення учнів групи «аналітики».

Завдання: на основі власних спостережень проаналізувати типи персонажів, які діють у творі.

  • Яким постає перед нами дракон?
  • Чому автор, усупереч загальноприйнятим уявленням, зображує дракона саме таким?
  • Під дією кого відбувається «олюднення» дракона?
  • Чому Пустельник не відразу погодився навчати дракона грамоті?
  • Поясніть цитату «…хто хоч краплю мудрості зачерпне, довіку ситий не буде…»
  1. Робота з таблицею. Бесіда.
  • Які ідеї сповідує Дракон, а які князь?

Дракон

Князь

«Та мені й на думці ніколи не було зло чинити. Що мені хтось поганого зробив?»

«Зрозумійте мене вірно, я нікому не хочу зла. Але дракон має бути убитий. Так, як того вимагають приписи. Так було і так буде. А крім того, донька… За кого її видам?»

«Але я не вмію бути страшним, не вмію чинити зло».

«… Це мій обов’язок… слідкувати, щоб усе було як заведено. Я, знаєте, великий прихильник традицій».

«Але я вже знаю, що зроблю. Я вийду на герць. Заради князя, заради його доньки і заради Люботина. Мого Люботина. Бо ж це і моя земля!»

«А дракон є дракон. До речі, і в книгах святих пишеться, що усяка твар має своє призначення і дракони мусять нести лише смерть і руїну, бо на те вони й створені. Ви що – проти традицій?»

 

  • Як це характеризує дракона Грицька?
  • А чи готовий до виконання християнського обов’язку князь?
  • Втіленням чого є в творі Пустельник?
  • Поясніть слова Пустельника: «Зрозумій: коли йде війна – гинуть лише вояки. А коли володар хоче зміцнити владу, – поети гинуть у першу чергу».
  • Поясніть підтекст: «Якщо зла не буде, звідки добро пізнаєш?»
  • Що символізує герць між Драконом і князем?
  • Чому дракона звати Григорій, а в князя немає імені? (Дракон уособлює в собі кращі риси людини-християнина: походження імені Григорій грецьке, від слова «григорео», що трактується як «пильнувати». Ім’я Григорій асоціюється з ідеальним християнином. Князь же немає імені. Він безликий, бо безлика і сіра його душа.)
  • Знайдіть у тексті епізод, у якому прослідковується найвища напруга.

Читання епізодів бою, молитви Дракона Грицька, роздумів і вагань лицаря.

  • Про що свідчать ці епізоди?
  • Чи готовий світ до співіснування з такими законами князівства Драконом? Чому?
  • . Закріплення вивченого матеріалу.
  1. Визначення проблематики твору.

ДРАКОНЯЧІ ЗАКОНИ

  1. Робота з теорією літератури. Словничок.
  • Автор визначає твір як повість-казку. Доведіть, знайдіть ознаки в тексті.
  •  

Повість епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття.

Казка – фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події, що відбуваються з людиною чи твариною.

Висновок

  • Яким позасюжетним елементом закінчується твір? Що він розкриває?
  • Чому в кінці твору князь не радий тому, що його мрія здійснилася?
  • Чи принесло вбивство дракона спокій та мир у князівство? Чому?
  • Як бачимо, добро і зло помінялося масками – люди стали драконами, а Грицько-дракон більше людина, ніж самі люди. Що ж, на вашу думку, варто зробити, щоб у сучасному світі людей не домінували «драконячі» закони?
  • Отже, зло завжди має бути покаране, тоді ницість, підступність не встоять перед благородством і справедливістю, бо в світі все ж повинні домінувати закони Божі.
  1. Прийом «Я-автор».

Завдання. Яку б ви запропонували кінцівку повісті-казки? Думку аргументуйте.

  1. І. Підсумок уроку.
  1. Підсумкова бесіда.
  • Повернімося до теми уроку. Тож, яким є світ, у якому існують «драконячі закони»?
  • Що потрібен зробити кожен громадянин країни, щоб не існували «драконячі закони»?
  • Що мають зробити люди в країні, щоб позбавитися «середньовічної» психології мислення?
  1. Коментоване оцінювання.

VІ. Домашнє завдання (диференційоване).

  1. Напишіть поради князю. Викладіть їх у міні-висловлюванні.
  2. Поясніть 5-6 цитат із твору, які мають філософський підтекст.