«Е3» – «ЕНЕРГІЯ, ЕКОНОМІЯ, ЕКОЛОГІЯ»

Ковлева Маргарита ВалеріївнаКовлева Маргарита Валеріївна,
учитель фізики та інформатики 
Новодонецької ЗОШ  І – ІІІ ст. № 17
Добропільської міської ради
Донецької області
  Ломова Ізабелла ВалеріївнаЛомова Ізабелла Валеріївна,
учитель хімії
Новодонецької ЗОШ  І – ІІІ ст. № 17
Добропільської міської ради
Донецької області
 

«Е3» – «ЕНЕРГІЯ, ЕКОНОМІЯ, ЕКОЛОГІЯ»
 Позакласний захід з предметів природничого циклу фізика, хімія, екологія, біологія.

Мета:

Формування наукової компетентності; 
Розвиток навчальної та інформаційної компетентності учнів( вміння самостійно знаходити відповіді на питання);
Розвиток життєвої компетенції (вміння самостійно здійснювати розрахунки витрат енергії удома, аналізувати, приймати рішення, щодо ефективного використання палива);
Формування в учнів самоосвітньої компетентності(вміння самостійно знаходити шляхи розв'язання проблем );
Виховання комунікативних здібностей(вміння працювати у групах, дискутувати, вміння презентувати власні розробки);
Виховувати активну позицію, щодо проблем навколишнього середовища.

Форма виховного заходу:  інтегрований позакласний захід.

Методи та прийоми:

• Інформаційно – рецептивний:

а) словесний: виклад інформації, пояснення, бесіда;

б) наочний: дидактичний матеріал, комп’ютерні презентації, перегляд відео;

• Проблемно – пошуковий:

а) аналіз та синтез знайденої інформації

б) постановка проблемних питань, пошук відповідей на них;

в) формулювання висновків

  Практичні

а) виконання завдання дослідницького характеру.

• Комунікативні

а) обговорення знайденого матеріалу в групах

б) індивідуальні виступи.

Обладнання: презентація до уроку, відеофрагмент, qr код, аркуші для розрахунків, стікери.

Структура уроку

І організаційний етап

Привітання вчителя. Організація класу.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

На сучасному етапі розвитку людства проблема взаємодії енергетики і довкілля набуває нових ознак, впливаючи на величезні території, більшість річок і озер, на атмосферу й гідросферу Землі.

Останніми роками вчені світу з великим занепокоєнням говорять про підвищення концентрації СО2 в атмосфері, наслідком чого є “парниковий ефект” – підвищення температури Землі.

Ми пропонуємо розгадати цей ребус

Ми пропонуємо розгадати цей ребус

 
 
 
 
 
 

Питання до класу

  • Як  ви розумієте що таке енергія?
  • Як ви гадаєте, чи можливо існування людини без енергії?
  • Томас Янг у 1808 році назвав енергію «Життєва сила». Чому?
  • Де використовується енергія у побуті?

ІІІ Основна частина заходу

Інтерактивна вправа "Знайди пару"(Учні за комп’ютерами виконують вправу, де знаходять пари вид і джерело енергії)

https://learningapps.org/display?v=p1wj7gd0a17   

Які шляхи отримання енергії ви знаєте?

Види енергії

Джерела енергії

1.Теплова енергія

Згорання палива

2.Електрична енергія

Електричний струм

3.Механічна(кінетична, потенціальна) енергія

Рухоме або стиснуте тіло

4.Сонячна енергія

Сонце

5.Біологічна енергія

Живі організми

6.Біохімічна енергія

Реакції в живих організмах(біомаса)

7.Вітрова енергія

Вітер

8. Теплова енергія океану

Температура океану

9.Енергія приливів і відливів

Рух води

10. Енергія морських течій

Рух води

11.  Енергія річок

Рух води

12. Атомна енергія

Розщеплення атому

Який оптимальний  шлях  отримання енергії на ваш погляд?

Коментар вчителя

У сучасному світі функціонують різноманітні джерела отримання енергії: АЕС, ГЕС, ТЕС. Чи замислювались ви, чому традиційні шляхи отримання енергії змінюють на альтернативні? Які альтернативні джерела енергії ви знаєте?

Перегляд відеофрагменту "Геотермальна енергія"

Чи готова наша країна до впровадження нової технології  для отримання геотермальної енергії? (Ні)Чому?

Яке джерело енергії найпоширеніше в побуті? (Згадайте інтерактивну вправу – згоряння палива, електричний струм)

Ми пропонуємо вам розв'язати задачу.

Задача

«Е3» - «ЕНЕРГІЯ, ЕКОНОМІЯ, ЕКОЛОГІЯ»
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://qrcoder.ru/code/?1+%EA%C2%F2+%F7+%3D+3600000%C4%E6&4&0

«Е3» - «ЕНЕРГІЯ, ЕКОНОМІЯ, ЕКОЛОГІЯ»

Давайте порівняємо вартість вугілля та електроенергії

14 кг вугілля коштує 32,2 грн

130,28 кВт коштує   110, 46 грн

Чому в побуті ми частіше використовуємо електроенергію, яку постачає нам держава? (З точки зору екології безпечніше використовувати, тому що при згорянні твердого палива утворюється вуглекислий газ, надлишок якого в атмосфері призводить до «парникового ефекту» )

Відеоролик (без звуку)

Пропонуємо скласти коментар до фільму (частина ролику 1 хв).

 

https://www.youtube.com/watch?v=hHvokk4H9Pc

Деякі учні дослідили скільки вуглекислого газу поглинають кімнатні рослини.

Рослина  поглинає вуглекислій газ для побудови свого тіла-стовбура та листків.

Задача. Розрахунок вуглекислого газу.

1.Порахувати площу поверхні листка    –  наприклад (20см на 5 см)=100см2

2.Товщина листка приблизно 0,1 см (насправді декілька менше).

3.Об’єм листка дорівнює  100см2 множимо на 0,1 см =10см3

4. Довжину черешку листа вважаємо 10 см

5.Площа перерізу черешку 0,2 см2 (десь 5мм на 5мм)

6. Об’єм черешка 10см множимо на 0,2 см2 =2см3

7. Об’єм листка разом з черешком 10см3 +2см3 =12см3

8.Вважаємо, що його густина дорівнює густині води( густина води 1 тис.кг/куб.м дорівнює 1 г/куб.см ).

9. Маса листка разом з черешком дорівнює 12г.( m=V*p), масова частка Карбону 1/3(решта вода), отримуємо масу 4г.

10.Розрахуємо масу СО2 , який поглинається листком:

М(СО2 ) =12+32=44г/моль

12г С  міститься в 44 г СО2

4г С    міститься в хг СО2

маса СОдорівнює 14,6 г

Висновок, щоб виростити один листок потрібно 14,6г вуглекислого газу.

Людина за одну годину виділяє приблизно 17 г вуглекислого газу.

Один листок виростає приблизно раз на тиждень.

2. Скільки листків треба для того, щоб поглинути14000г СО2, який виділиться при спалюванні 1 відра вугілля

14000г :14,6г=959 листків

 Висновок (учні висловлюють свою думку)

IV  Рефлексія

Учням пропонується проаналізувати свою діяльність протягом заходу і вибрати етап знань і практичних вмінь з теми  до заходу і після.(наклеюють 2 стікери з написами «ДО» «ПІСЛЯ»)

2017-10-11_145255

V Підсумок
Учні отримують солодкі призи (шоколад) за активну участь. Але це не тільки подарунок, а і домашнє завдання. Школярам необхідно порахувати скільки енергії вони витратили під час розумової діяльності на виховному заході та чи вистачить енергетичної цінності отриманого шоколаду, щоб поповнити необхідні запаси.