“ФІЛОЛОГІЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП”. (Розробка позакласного заходу з української мови та літератури для учнів 9-11 класів)

Левковець Ольга Сергіївна 
   Левковець Ольга Сергіївна,
   учитель української мови та літератури
   Вільногірської загальноосвітньої
   школи І-ІІІ ступенів № 3 Вільногірської
   міської ради Дніпропетровської області


«ФІЛОЛОГІЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП»
(Розробка позакласного заходу  з української мови та літератури  для учнів 9-11 класів)

  Анотація.
  
Розробка позакласного заходу розрахована на учителів української мови та літератури, які викладають ці предмети у старшій школі. Містить у собі завдання з мови та літератури за програмами загальноосвітньої школи з тем, вивчених у 5-8 класах. Для учителів у розробці подані відповіді на запитання та завдання. Команди змагаються у семи конкурсах. Виконання конкурсних завдань допоможе учням у підготовці до ЗНО, урізноманітнить урок, стане у нагоді при плануванні позакласної роботи, підготовці до філологічного тижня.

Ключові слова: антисуржик, письменник, фразеологізми, редагування, Т.Шевченко, вислови.

Ведуча: Шановні присутні, дозвольте привітати вас у цьому залі. Ми зібралися з вами тут, щоб позмагатися у спритності, а головне – у тому, хто ж з вас досяг найкращого рівня володіння рідною мовою. Нехай переможе команда, яка найкраще знає українську мову! Ми починаємо.
Сьогодні у цій залі зібралися учні 9–11 класів разом зі своїми класними керівниками, щоб позмагатися.
  Учасники, разом з вами сьогодні ваші найголовніші наставники й підтримка  – ваші класні керівники. Давайте привітаємо їх гучними оплесками!
  Вирішувати долю команд та слідкувати за дотриманням усіх правил буде суворе, але справедливе журі. Привітайте їх не менш гучними оплесками.
  Тож дозвольте розпочати гру.

Конкурс перший «Народ вчить, як на світі жить»

  До вашої уваги фразеологізми. Усі вони добре знайомі вам з уроків української мови, але досвідчені мовознавці говорять: «Найвищий рівень володіння фразеологією – вміння підбирати синонімічні та антонімічні пари фразеологізмів». Завдання: підібрати пари, що розгубилися. Максимальна кількість балів за конкурс – 5 балів, за кожну вірну пару по 1 балу.
Правильні відповіді ( у завданні учням потрібно переплутати варіанти відповідей).

  1. Хоч греблю гати – кіт наплакав;
  2. Зарубати на носі – викинути з голови;
  3. Побити горщики – нерозлий вода;
  4. Розправити крила – скласти зброю;
  5. Набрати води в рот – точити баляси.

На команди уболівальників чекають не менш цікаві пари фразеологізмів.

  1. Світитися від радості – як у воду опущений
  2. Гнути спину – ні за холодну воду не братися
  3. І риби наловить, і ніг не замо­чить – палець об палець не вда­рить.
  4. Куди вода несе – пливти проти течії.
  5. Триматися свого берега – стром­ляти свого носа у чужі справи.
  6. Їздити верхи на комусь – грати під чиюсь дудку
  7. І риби наловить, і ніг не замо­чить – палець об палець не вда­рить
  8. З перших рук (уст) – з інших рук; з третіх рук; через десяті руки.
  9. З тріском провалитися – лавровий вінок.
  10. Заяча душа – сильний духом.

Конкурс другий «Ми з Вами часом не знайомі?»

  Перед кожною з команд є зображення поетів та письменників української літератури». Ваше завдання розпізнати їх та підписати зображення відповідним ім’ям та прізвищем (псевдонімом).

нова

Конкурс третій «Редактор»

  Завдання, що стоїть перед командами дуже відповідальне. Уявіть себе редактором шкільної газети. Вам потрібно відредагувати речення, що містять у собі лексичні помилки.

  1. Потрібно бути активним – приймати участь у змаганнях, виборах, дискусіях!
  2. Я навчився тушити капусту.
  3. Осінь – чудова пора для чає пиття.
  4. Клієнт банку переводив гроші.
  5. Виключайте світло, коли виходите з кімнати!

  Уболівальники команд не залишаться без уваги, для вас теж приготовлено завдання! Можливо, ви впораєтеся з цим швидше і краще?

  1. Оптом дешевше, ніж в розницю.
  2. Кому мигдального печива?
  3. Говоримо на українській мові.
  4. Згідно діючого законодавства.
  5. Тепер у мене є часний бізнес!
  6. У моєму саду росте ландиш.
  7. В останній час я п’ю багато кави.
  8. По середам ми бігаємо у парку.
  9. Пропоную наздогнати пропущене!
  10.  Я нарешті наважився признатися у коханні.

Конкурс четвертий «Знавці Кобзаревої творчості»

Назвати твори Т. Шевченка, з яких взято цитити.  

  1. Поклала мати коло хати 
    Маленьких діточок своїх; 
    Сама заснула коло їх. 
    Затихло все, тілько дівчата 
    Та соловейко не затих.

(Садок вишневий коло хати)

  1. Поховайте та вставайте,
    Кайдани порвіте
    І вражою злою кров’ю
    Волю окропіте.

                                      (Заповіт)

3. Ще треті півні не співали,
Ніхто нігде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.

                                                  (Причинна)    

4. По діброві вітер виє,
    Гуляє по полю,
    Край дороги гне тополю
    До самого долу.

                                                    (Тополя)

     5. В неволі виріс між чужими,
         І, неоплаканий своїми,
         В неволі, плачучи, умру,
         І все з собою заберу —
         Малого сліду не покину
         На нашій славній Україні,
         На нашій — не своїй землі.

                                                 (Мені однаково…)

Конкурс п’ятий «Згадуючи у віках»

  Прочитавши вислови про відомих письменників, відгадайте про кого сказано?

  1. «…сила п’єси «Наталка Полтавка» в надзвичайній простоті, правді і, найголовніше, в любові автора до свого народу, в любові, котра з серця автора перейшла на його твір»                      

                                            про І. Котляревського

  1. «Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культурі» 

про Т.Шевченка

  1. «…У важкі часи безправ’я і темряви він був для Західної України і університетом, і енциклопедією, і академією наук, і народним, не затвердженим ніякою монаршою ласкою міністром культури та освіти…»

про І.Франка

  1. «Солов'їне серце України»

про А.Малишка

  1. «Пишна троянда в саду української літератури»

про О.Кобилянську

Конкурс шостий «Про пОмилки і помилкИ»

Жалюзі, цінник, переляк, подруга, данина, кишка, чарівна, циган, ненависть, отаман.

Відповіді: жалюзІ, ціннИк, перелЯк, пОдруга, данИна, кИшка, чарівнА, цИган, ненАвисть, отАман.

Конкурс сьомий «Фразеологізми, які містять числівники»

  Завдання: яка команда назве більше фразеологізмів, які містять числівники.

    Приблизні відповіді: в один голос; в один дух; в один миг; міряти на один аршин; на один зуб; на один копил; на один лад; не один пуд солі з’їсти; ні на один крок; один з-поперед одного; один на одному сидять; один одного варті; проблема номер один; як один день; ні одна душа; ні одна собака; одна тінь зосталася; в одне вуха впускати, в друге випускати; жити одним днем; за одним махом; одним миром мазані; хоч би одним оком глянути; одні кістки; бракує однієї клепки в голові; однієї масті; виміряти однією міркою; ходити одною стежкою; в одній упряжці; на одній ноті; вийти на одно; звести до одного знаменника; одного поля ягоди; на одного зуба; з одного тіста; за одну хвилину; на одну мірку; стоптати не одну пару підметок; стригти всіх під одну гребінку; два чоботи на одну ногу; два чоботи – пара; за два кроки; на два фронти; не вміє зв’язати два слова; палка на два кінці; убити два зайця; дві сторони медалі; як дві краплі води; ганятися за двома зайцями; між двох вогнів; сидіти на двох стільцях; у двох словах з третіми півнями; до третього коліна; до третіх віників; не вистачає третьої клепки у голові; алюр три хрести; в три погибелі; в три дуги; знімати по три шкури; по три за цибулю; іти під три чорти; три мішки гречаної вовни; три чисниці до смерті; у три горла; у три шиї; як три дні не їв; на всі чотири сторони; у чотири ока; у чотири руки; у чотирьох стінах; як п’яте колесо до воза; ні шість ні п’ять; як свої п’ять пальців; ні шість ні п’ять; шість на дев’ять; виганяти сім потів; всім по сім; здерти сім шкур; стоптати сім пар підметок; як сім баб пошептало; сім п’ятниць на тиждень; дев’ятий вал; не мати дев’ятої клепки в голові; шість на дев’ять.

Ведуча: ось і дійшла до завершення наша гра. Усі ви постаралися, усі ви молодці, але, як і у будь-якій грі, є переможені і переможці. Для оголошення результатів гри я надаю слово шановному журі!

Список використаних джерел

1. Калашник В. С., Колоїз Ж. В. Словник фразеологічних антонімів української мови. – К.: Довіра, 2001. – 284.

2. Коломієць М. П. Регушевський Є. С. Словник фразеологічних синонімів / За ред. В. А. Винника. – К. : Рад. шк., 1988. – 200 с. 

3. Українські прислів’я та приказки. – Упорядники Д. Есипенко, М. Новиченко. – К. : Т-во «Знання» України, 1992. – 96 с.