ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ І ОСНОВ ЗДОРОВ’Я У 2 КЛАСІ

oooo.plus_341 (3) 
  Бережна Наталія Михайлівна,
  учитель початкових класів
  Великопавлівської спеціалізованої
  школи І-ІІІ ступенів Зіньківської районної
  ради Полтавської області

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ І ОСНОВ ЗДОРОВ’Я У 2 КЛАСІ

Тема уроку: Казка – ланцюжок подій. Герої казки. Головний герой. Українська народна казка «Колобок». Безпечні й небезпечні ситуації. Як уникнути небезпечну ситуацію.
Мета: вчити визначати головних героїв казки, запам’ятати сюжет, давати характеристику героям за вчинками, формувати вміння виразно читати казку в особах, визначати головну думку казки, пояснити як уміння приймати рішення допомагає уникати небезпек.

Тип уроку: інтегрований урок із літературного читання й основ здоров’я.
Методи і прийоми: «Створення ситуації успіху», фонетична зарядка, напівголосне читання, робота з підручником, робота в групах, логопедичні вправи, читання мовчки, інсценізація, робота в парах, тест.
Обладнання: маски казкових героїв, картки з номерами екстрених служб, ілюстрації, картки з прислів’ями.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Створення ситуації успіху.

Пролунав і стих дзвінок.
Починаємо урок.
Працюватимем старанно, щоб почути у кінці,
Що у другім нашім класі:«Діти просто молодці!»

–  А для цього нам треба…

Учні. – Не просто слухати, а чути.
–  Не просто дивитись, а бачити.
–  Не просто відповідати, а міркувати.
–  Дружно і плідно працювати.

Вчитель.    І що нам в цьому допоможе? (Настрій).

 – Із яким настроєм ви прийшли на уроки? Ну тоді починаємо!

ІІ. Вправи на дихання і вдосконалення навичок читання.

а) Вправи на дихання

Для того, щоб нам грамотно, швидко й виразно читати, нам потрібно правильно дихати. Для читання необхідно використовувати глибоке черевне дихання. Тому будемо дихати, залучаючи животик.

Вправа «Кулька».
Вдих: уявити, що кулька котиться в животик, живіт вперед.
Видих: живіт «притягуємо» до хребта.

б) фонетична зарядка.

Гра «Зроби як…»
 –  Як сова кричить.
 –  Як котик муркоче.
 –  Як собака гарчить.
 –  Як плаче дитина.
 –  Як сміється.
 –  Як мама заколисує дитину.

в) скоромовка.

– Завершимо мовну розминку скоромовкою.

IІІ. Мотивація навчальної діяльності.

а) Казка – це світ чарівний, незвичний.
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринь у казку. Це ж бо так цікаво.
Це справді свято, радість для душі.
 У казці звірі свою мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі.
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку всі.

б) Упізнайте казкового героя.

 Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ. (Колобок)

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

 Сьогодні ми пригадаємо українську народну казку «Колобок».

V. Опрацювання казки «Колобок».

1. Розповідь  казки вчителем (Перша пригода)

– Назвіть дійових осіб казки.

2. Розповідання казки учнями за схемою на форзаці.

– Так завершилася перша пригода Колобка. Далі в казці з’являються нові герої, усе повторюється. Продовжте розповідь за схемою, уміщеною на першому форзаці підручника.

3. Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне дочитування казки до кінця (с. 36-37).

– Чи можна назвати Колобка веселим, довірливим, хвальковитим? Доведіть.
– У чому виявилися хитрість і підступність лисички?

4. Фізкультхвилинка.
У країні казочок
Жив веселий Колобок.
Разом з ним усі звірятка
Вишикувались на зарядку.
Похитали головою,
Раз – притупнули ногою,
Руки вгору піднесли
Трішки ними потрясли,
Нахилились вліво, вправо
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз
Раз – присіли, піднялись
Головою похитали
Й працювати знов почали.
5. Вибіркове читання.
–  А тепер знайдіть у тексті і зачитайте відповіді на мої питання:
–  До чого дожилися дід та баба?
–  Для чого баба поклала Колобок на вікні?
–  Що попросила Лисиця у Колобка?

6. Робота в парах. Інсценізація казки.

Кожна пара обирає 2 казкових героїв та інсценізує уривок казки з ними.

VI. Контрольно-оцінювальний етап.

1. Тест  «Як запам’ятали казку».
 Якщо правильне твердження – діти плещуть в долоні, ні – сидять тихо.

Тест
•  Дід попросив бабу спекти хліб.
•  Першим Колобок зустрів Вовка.
•  При зустрічі Колобок усім звірям співав пісеньку.
•  Останнім, кого побачив Колобок, був Ведмідь.
•  Найхитрішою з героїв виявилася Лисиця.

2. Робота над заголовком казки.

Подумайте, як би ви по-іншому назвали казку. (варіанти: «Довірливий колобок», «Як Лисиця з’їла Колобка», «Колобок і звірі», «Пригоди Колобка»).

3. Літературна гра «Уяви себе».
Учні обєднуються у 3 групи. Кожна отримує завдання:

1 група – уявіть, що ви продавці в книгарні. Зробіть рекламу книги «Колобок» так, щоб її охоче розкупили.
2 група – уявіть себе кореспондентами місцевої газети. Візьміть інтерв’ю у дітей щодо казки.
3 група – уявіть себе авторами книги. Щоб ви змінили або додали до змісту казки?

VII. Узагальнення знань про небезпечні ситуації.

1. Бесіда.

– Чого нас вчить казка?
– Яка поведінка могла врятувати Колобка?
– Що робити, якщо ви потрапили в небезпечну ситуацію і самі не можете впоратись?
–  Сьогодні на уроці ми обговорюватимемо безпечні і небезпечні ситуації.
– Які непередбачувані ситуації можуть виникнути?
–  Якщо ти відчуваєш, що сам не впораєшся з проблемою, звернися по допомогу. Спитайте у батьків, хто і в якій ситуації може бути вашим помічником.

Вивчіть напам’ять домашню адресу, повні імена та номери телефонів своїх батьків та їхні місця роботи. Усе це може знадобитися, якщо з вами трапиться якась неприємність.
Пам’ятайте: треба бути завжди уважним і обережним, уміти передбачати небезпечну ситуацію і знаходити правильне її вирішення.

2. Словникова скарбничка.

Небезпечна ситуація – це можливість виникнення якоїсь біди, загрози для життя і здоров’я людини.
–  Де вона може статися? До чого призвести?
–  Згадайте, чи були ви свідком якоїсь небезпечної ситуації. Якщо так, розкажіть про це.
–  За яким номером телефону викликають пожежно-рятувальну службу, міліцію, швидку медичну допомогу, службу газу?

3. Практична робота.

–  За допомогою дорослих склади пам’ятку необхідних номерів телефонів.
–  Разом з дорослими запиши важливі телефони на аркуші паперу і розмісти його поруч із домашнім телефоном.
– Унизу напиши домашню адресу і номер свого телефону, щоб у разі потреби чітко і швидко назвати його.
– Запиши ці телефони у своєму мобільнику.
–  По черзі продовжіть речення: «Я почуваюся в безпеці, коли…».

4. Робота в парах.
–  Об’єднайтесь у пари. Розкажіть про небезпечну ситуацію зі свого життя.
—  Що з тобою трапилося?
–  Що ти відчув тієї миті?
–  Що ти зробив?
–  Хто тобі допоміг?
–  Номер для виклику всіх рятувальних служб – 112.

Якби Колобок не був самовпевненим, прислухався до порад дорослих і звернувся за допомогою до знайомих, коли потрапив у небезпечну ситуацію, то казка могла б мати іншу кінцівку.

5. Гра «А якби …»

Придумайте власну кінцівку казки, яка могла б бути, якби Колобок знав як діяти в небезпечних ситуаціях.

VIII. Підсумок уроку.

1. Робота над прислів’ями.

 Яке прислів’я підходить до казки «Колобок»?
1)  Більше вір своїм очам, ніж чужим розмовам.
 2)  Бережися бід, поки їх немає.
 3)  Обережність – мати безпеки.
 4)  Побоювання – половина порятунку.

2. Бесіда.
– Яка головна думка казки?
– Як діяти в небезпечній ситуації?

IX.  Домашнє завдання.

 – Домашнє завдання я пропоную вам обрати самим:
  1) найпростіше на середньому рівні завдання – виразно прочитати казку;
   2) на достатньому рівні – переказати казку;
   3)  на високому рівні – придумайте нові пригоди Колобка.

Список використаних джерел:

1. Інтегровані уроки в початковій школі / Упоряд. Н. С. Вегера – Тернопіль – Харків: Ранок, 2010. – 160 с. – (Серія «Відкритий урок»).

2. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. Посібн. /О.І. Пометун, Л.В. Пироженко. За ред.О.І. Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.: іл.

3. Уроки літературного читання в 2 класі: метод. посіб. для вчителя / Віра Науменко. – К.: Генеза, 2013. – 280 с.