КОНСПЕКТ УРОКУ-КВК ІЗ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 5 КЛАСІ ЗА ТЕМОЮ «ІНТОНАЦІЯ РЕЧЕНЬ, РІЗНИХ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЕННЯ»

oooo.plus_341 (1)  Стефанишин Лариса Мирославівна,
  учитель української мови і літератури 
  Комунального закладу навчально-виховного комплексу
  "Шляхтинецька загальноосвітня школа
  І-ІІ ступенів ім.О.Г. Барвінського – дошкільний
  навчальний заклад" Байковецької сільської ради
  Тернопільського району Тернопільської області

КОНСПЕКТ УРОКУ-КВК ІЗ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 5 КЛАСІ
ЗА ТЕМОЮ «ІНТОНАЦІЯ РЕЧЕНЬ, РІЗНИХ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЕННЯ»

  Анотація.
  У запропонованому конспекті уроку за допомогою цікавих тематичних вправ та завдань зроблено спробу сформувати в учнів вміння висловлюватися відповідно до мовленнєвої ситуації, за інтонацією визначати тип речення, коректно використовувати речення різних видів за метою висловлювання в навчальному процесі.
Мета: поглибити знання про види речень за метою висловлювання; розвивати навички розпізнавання й побудови речень, різних за метою висловлювання; формувати вміння висловлюватися відповідно до мовленнєвої ситуації; розвивати логічне мислення, мовлення, творчу активність; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні знають типи речень за метою висловлювання; уміють інтонувати речення різного виду, за інтонацією визначають тип речення; трансформують речення з одного виду за метою висловлювання в інший; самостійно складають речення різних видів.
Тип уроку: закріплення навчального матеріалу.
Обладнання: таблиці «Речення», «Види речень», роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок. А незвичайним є те, що до нас на урок завітала королева Осінь. Якою б холодною, вологою й сумною ця пора року не була, вона прекрасна своїм багряним, жовтим, вогненним листям, легкими павутинками бабиного літа, прозорими краплинами дощу на віконному склі.
Тому слова В. Боднарчука про осінь будуть епіграфом до сьогоднішнього уроку.

Тихше, ти чуєш?
Осінь іде, з бабиним літом казку пряде,
Пензлем малює барвисті квітки.
Бачиш – дерева усі зацвіли.
Отже, надамо слово Королеві Осені.

Осінь. Добрий день. Я Осінь. Сьогодні завітала до вас на урок. А чи любите ви мене? Я уже пофарбувала в жовто-багряний колір дерева, квіти. Діти! Не рвіть квіток! Не убивайте. Життя одне. Не віднімайте. Воно дано їм, як вітрам. Он, бачите за вікном стоїть молода, вся в золоті береза. Діти, а чи любите ви ходити в ліс? Завітайте туди. Тільки будьте обережні! Не назбирайте отруйних грибів!

Учень. Дякуємо тобі, дорога Осене, дякуємо за те, що ти прийшла сьогодні до нас. Нам усім було цікаво слухати, як ти розповідаєш, запитуєш нас, даєш нам поради.

Вчитель. Які речення за метою висловлювання використала Королева Осінь у своїй розповіді?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

2.1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Вчитель: Сьогодні ми повинні з вами навчитися розпізнавати, правильно вживати та інтонувати у зв’язному мовленні різні за метою висловлювання речення. Ця тема нам допоможе правильно висловлювати свої думки, поради, прохання, а також правильно розставляти розділові знаки в кінці речень. А хто буде активним і працьовитим на уроці, того Королева Осінь нагородить своїми призами.

У нас дві команди: Айстри і  Хризантеми.
ІІІ.  Актуалізація опорних знань.

Користуючись таблицею, систематизуйте свої знання про речення.

  1. Яка роль речення у мові?
  2. Що є головним у реченні?
  3. Які речення бувають за метою висловлювання?
  4. Про що говориться у розповідному, питальному і спонукальному реченнях?
  5. Які розділові знаки ставимо у кінці цих речень?
  6. Яка інтонація характерна реченню кожного типу?
  7. Яка команда швидше і правильніше складе речення, де:
    а) про щось розповідається;
    б) про щось запитується;
    в) виражається спонукання до дії.

IV. Робота біля дошки.

Конструктивна вправа

Спишіть. У кінці речення поставте потрібний розділовий знак. Визначте вид речення за метою висловлювання.

Осінь () За вікном сутеніє () Сумно () Але чому () Чому так важко на серці () На деревах ще де-не-де тримаються золотаві листочки () Придивіться до них () Спостерігайте за ними ()

V. Лінгвістична гра. Відгадайте загадку.
І команда
Маленька, менша від мачини, ні з ким не стану на борню,
А при читанні, коли треба, й людини мову зупиню. Що це таке?

ІІ команда
Він після речення, цитати вмостився, схожий на гачок.
Всіх нас примушує питати, а сам ні пари з уст – мовчок. Що це таке?

VI. Робота з індивідуальними картками.

Картка 1.
Подані розповідні речення перетворіть так, щоб вони були питальними, а потім – спонукальними.

  1. Ми захищаємо нашу природу від забруднень (Захищаймо природу від забруднень!)
  2. Діти дуже люблять осінню пору року.
  3. Сьогодні наш клас ходив у ліс.

VII. Робота з підручником.

Вправа 120.
1. Прочитайте текст, перепишіть. Визначте вид кожного речення за метою висловлювання.

Бути гостинним господарем – велике мистецтво. Що потрібно знати, щоб друзям і знайомим було приємно бувати у вашому домі?
Насамперед в оселі має бути прибрано. Не забудьте, до речі, і про свій зовнішній вигляд. Щоб гості не нудьгували, варто організувати цікаві розваги. А коли у вас чомусь зіпсувався настрій? Звичайно, гості не повинні цього помітити.
Приділяйте однакову увагу всім присутнім. Наостанок не забудьте подякувати за приємно проведений час.

2. При нагоді скористайтеся правилами гостинності.

VIII. Розвиток діалогічного мовлення.

Завдання для капітанів.
Складіть діалог на тему: 
«Осінь – улюблена пора року». Використайте різні за метою висловлювання речення.

ІХ. Творча робота.

Складіть із поданих слів невеликий текст на тему «Прийшла осінь». Використайте розповідні, питальні і спонукальні речення.
Осінь, трава, листя, пожовкла, сохнути, почало, вітерець, розповзлися, подув, хмаринка.

Х.  Підсумок уроку.

Робота з таблицею

1. Розгляньте таблицю. Розкажіть, якими бувають речення за метою висловлювання.

2018-03-20_154256

2. Які розділові знаки можуть стояти в кінці цих речень? Як інтонується речення кожного виду?

ХІ. Домашнє завдання.

Складіть твір-мініатюру «Осінні квіти». Використайте різні за метою висловлювання речення.