К.МАЛИЦЬКА “СОЛОВЕЙ”. ХУДОЖНЯ ОПОВІДЬ ПРО ПТАШКУ

1
   Токарчук Тетяна Миколаївна,
   учитель української мови та літератури thinking about this one after another

   загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня
   с. Невір Любешівського району Волинської області


К.МАЛИЦЬКА "СОЛОВЕЙ". ХУДОЖНЯ ОПОВІДЬ ПРО ПТАШКУ
урок української літератури (5 клас)

Тема: Костянтина Малицька “Соловей”. Художня оповідь про пташку. Образ солов’я як втілення творчої особистості.Теорія літератури: художній опис. 
Мета: навчити учнів здійснювати проектну діяльність на основі аналізу літературного твору;
           ознайомити учнів із змістом художньої оповіді К.Малицької “Соловей”, поняттям художній опис;
           навчити зіставляти художній та науковий описи;
           розвивати допитливість, нестандартне мислення, творчий підхід до розв’язування поставленої проблеми, уміння добирати                 необхідну інформацію;
           виховувати почуття любові до рідного краю, його краси довкілля та цінувати навколишній світ.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: Створення проєкту (теми на вибір учнів – “Соловей – живий символ України”).
Обладнання: текст твору, ілюстративний матеріал, додаткова література, аудіозапис співу пташок.
Епіграф уроку:

11

Хід уроку

 1.Визначення емоційної готовності учнів до уроку. Лунають голоси різних птахів за покликанням:
https://www.youtube.com/watch?v=s6rBEJ1wG10

Дорогі діти. Цього чудового ранку на урок я до вас прийшла не сама. Разом зі мною прилинули птахи і на своїх крилах принесли весну. Чуєте предзвони їх голосів.
– Чи можете ви розпізнати за їх голосами птахів?
– Які почуття охоплюють вас, коли ви чуєте спів пташок?

І. Формування основної проблеми та дидактичної мети.

    Наше завдання – на основі художньої оповіді К. Малицької “Соловей” скласти розповідь про  цю пташку, зіставити художній і науковий описи солов’я, удосконалити вміння аналізувати художній твір, користуватися додатковими відомостями, формувати навички творчого підходу до розв’язання поставленої проблеми «Чому соловей такий рідний і близький кожному українцеві? Чому він є одним із символів України, чому про нього складають так багато творів?»
Щоб відповісти на ці запитання ми створимо проект дослідження . Для цього виберемо назву проекту. 
Добір назви проекту залежить від проблеми уроку. Запис у зошитах теми уроку. Робота з епіграфом

Орієнтовані назви проекту:
1. Віртуоз пташиного співу.
2. Соловейко — один з українських народних символів.

ІІ. Планування проектної діяльності.
Пошук шляхів  розв’язання проблеми. Гра  “Мікрофон”.
Де можна знайти інформацію про солов’я?
Які види роботи можна застосувати , щоб досягти мети уроку? Повідомлення про солов’я учнів “орнітологів”, переказ легенди про солов’я , робота в групах над текстом твору, малюнки, аудіозаписи тощо).

Формування груп для аналізу змісту твору
(кожній групі були задані випереджувальні завдання).

І група – « Літературознавці».
II група – «Науковці».
III група – « Художники».
IV група – «Музикознавці».

ІІІ. Структура навчального проекту. 

План проекту

Реалізація проекту

Об’єкт пізнання

Текст твору К.Галицької “Соловей”

Проблема

Чому соловей – живий символ України? Чому про нього складають так багато казок, легенд, віршів, пісень?

Способи розв’язання проблеми

Гра “Мікрофон”, “Мозковий штурм”, робота в групах, аналіз твору

Презентація результату

Переказ легенди про солов’я, складання художнього опису солов’я, пам’ятки “Як берегти солов’їв”, оформлення газети

IV. Реалізація проекту
1. Виступи учнів – «Літературознавців».

Сумна пісня солов’я

  Якось один купець зловив у лісі солов’я, приніс додому й зробив йому дуже гарну клітку. Була та клітка із срібла, золота й коштовного каміння. Посадив купець солов’я в ту клітку й приставив до нього чоловіка, щоб наглядав за ним.
   Був у того купця чудовий сад, а в ньому стільки квітів, що очі розбігалися. Посередині саду був водограй, до якого спускалися сходи.
   Купець поставив клітку поблизу водограю й щодня вранці та увечері приходив милуватися соловейком. А соловей тільки сумно дивився на небо й жалібно співав. Знайшов купець чоловіка, який знав пташину мову, і привів його до солов’я, хай розгадає солов’їну пісню.
   Послухав чоловік солов’я і каже:
— Хазяїне, соловей співає: «Вітчизна моя, гніздечко моє, я без вас не можу жити».
   Минали дні, і соловей співав ще жалібніше. Тоді купець відімкнув клітку й випустив солов’я на волю, а сам разом з чоловіком, який знав пташину мову, сів на коня й поскакав услід за солов’єм. А він зійшов згори, перетнув долину, переплив річку, напився із джерела води й знову вирушив у дорогу.
   Довго йшов чи недовго, аж нарешті дістався до дерева, яке стояло в лісі, побачив своє зруйноване гніздо й заспівав:
   — Вітчизно моя! Ти найкраща, наймиліша.
   І з того дня соловей став вільно співати й славити своє гніздо.

2. Виступи учнів – «Науковців».
  Представники роду належать до дрібних птахів із типовим для горобцеподібних виглядом. Довжина в середньому складає 144—170 мм, вага — 13,4-26 г. Переважає однотонне, сіро-буре забарвлення, однак деякі види, як наприклад, синьошийка, мають яскраво забарвлені ділянки оперення.
Солове́йко (Luscinia), також неофіційно солове́й — рід дрібних птахів родини мухоловкових ряду Горобцеподібних.

   Соловей – перелітний птах. Зимує в  Східній Африці, в Україну прилітає в травні. Гніздо будує на землі, у густих заростях, із сухого листя і трави. Самка відкладає 5-6 яєць, насиджує їх сама протягом 13-14 днів. Пташенята швидко ростуть і через два тижні покидають батьківське гніздо. На зимівлю солов’ї відлітають на початку осені.

3. Виступи учнів – «Художників».

  Соловей — маленька сіра пташка, схожа на звичайного горобчика. Великий співець видається непримітним зовні. Єдина прикраса, яку можуть вдягати різновиди соловейка — це яскравий гарний “нагрудник”

Демонстрація малюнків і зображень соловейка:

12

4. Виступи учнів – «Музикознавців».

Спів солов’я за посиланням: https://www.youtube.com/b643178f-abd3-4f37-ac7d-40044f979c30

    Соловей зазвичай співає як удень, так і вночі. Нічний спів солов’я справляє на слухачів незрівнянно більше враження. Заради того щоб послухати нічний концерт цього співака, багато хто спеціально відправляються ввечері на прогулянку в ліс. Спів солов’я називають прекрасним, проте далеко не всі самці заслуговують подібної оцінки. Є серед них справжні майстри вокалу, але зустрічаються (і досить часто) дуже слабкі виконавці. Справа в тому, що висока пісенна майстерність не є вродженою властивістю самців: молоді птахи набувають її лише в тому випадку, якщо їхні батьки чи сусіди здатні навчити їх цьому.

1314

   Фізкультхвилинка

                     Рідна наша земле,матінко моя,
                    Сонечко привітне,
                    Співи солов’я!
                    Поклонись низенько рідній ти землі
                    За духмяні квіти,за дощі рясні!

 

 

 

 

V. Опрацювання твору Костянтини Малицької «Соловей».

Бесіда за питаннями:
1.Коли і звідки прилітає соловей?
2. Знайдіть у тексті К. Малицької  та виразно зачитайте опис солов’я.
3.Чому у цьому творі солов’я названо «маленьким артистом»? Чи можна такий опис вважати художнім?
4.Чим особлива, за текстом оповіді, поведінка самки? Яка вона мама?
5.Чим корисний соловей для людини?
6.Що необхідно, щоб соловейків «величавий спів розливався»? Як про це сказано в тексті К.Малицької?
7.Коли ж покидає соловейко рідний край і куди відлітає?
8.Як ви вважаєте, чи у творі образ солов’я має гідність, внутрішню силу? Що в його поведінці свідчить про це?
9.Цей твір можна назвати казкою чи легендою? Чому?

Визначення теми:
Відображення гармонії краси природи і розуміння її людиною на прикладі солов’я – артиста.

Ідея:
 Уславлення людської любові до солов’я, його співу, користі «народу сільському».

Жанр: оповідання
(пригадати визначення оповідання, або при потребі скористатися літературознавчим словничком).

- Що нового ви дізналися з твору «Соловей» про цю пташку?

Понятійна таблиця

16

Цікава інформація про солов’я!
17  1. Виявляється, що соловей може вразити жінку.
Вважають, що самці соловейки, які співають усю ніч, є самотніми птахами, котрі намагаються піснею зманити мігруючих самок донизу, коли ті пролітають у цей час угорі.
  2. Ода соловейку.
Соловейка та його пісню часто згадують і цитують у літературі, музиці танародній творчості як метафору коханню та красі.
З. Забути про все.
У момент співу соловейко забуває про небезпеку, опускає крила й цілковито віддається співу.
4. Приземлений птах.
Може здатися, що соловейко — птах чагарів і лісів — гніздиться на дереві. Натомість він будує свої гнізда безпосередньо на землі або на нижніх гілках у кущах.
5. Відстежений.
 У 2009 році британським соловейкам уперше прикріпили крихітні геолокатори. Наступного року, зчитавши інформацію з датчиків, учені встановили: соловейки зимують у Гвінеї, а довжина міграційного маршруту туди й назад становить 4828 км.
6. Улюблена  їжа.
Соловейки живляться переважно комахами, переважно шукаючи корм на землі, особливо полюбляють жуків і мурашок.
7.Упійманий за пісню.
 Через пташину пісню в 19 – на початку 20 століття був поширений солов'їний промисел – птахолови в чималій кількості виловлю соловейків на продаж для тримання в неволі. Не всі птахи приживалися, а ті, які звикали, восени часто починали битися об стінки клітки – давався взнаки міграційний поклик.
8.Обдарований співак.
У соловейків дуже багатий репертуар – ці птахи здатні відтворювати до 1000 різних звуків, у порівнянні зі 340 звуками жайворонка та 100 звуками дрозда чорного. Кажуть, це через розмір частини мозку, яка відповідає за відтворення звуків – у соловейка вона більша, ніж в інших птахів.
Складання «Ланцюжка асоціацій».
Спів солов’я – весна – садок вишневий – хрущі гудуть – тиша – дівочий сміх – радісний щем у грудях – Як хороше!
Яка краса!
Спів солов’я – ранок – світить сонечко –з листя опадає роса – вітер лоскоче обличчя – Який чудовий буде день!
Спів солов’я – рідний край – калина біля хати – мої батьки – лине пісня – щира розмова з мамою – наша мова солов’їна.

VI. Рефлексія
Реалізація проекту: «Чи є соловей – живий символ України».
(Зразок відповіді)   

  Я вважаю, що соловей є символом України.
  Тому що його спів веселить людей. Без його співу не можна уявити весни у ріднім краї, пробудження природи. Його спів особливий, мелодійний, милозвучний.
Наприклад, як наша мова.
Отже, соловей – живий символ України.

18

VІІ. Підсумок уроку

Розгадайте кросворд.
У вертикальному стовпчику, клітинки якої мають товстіші лінії, прочитайте ключове слово

19

1. Хто, за текстом К.Малицької «Соловей», уклав договір змаленьким артистом? (Весна)
2. Що дає змогу солов’ю завоювати собі гарячих прихильників? (Голос)
3. Звуки чиєї мови подібні до співу солов’я. (Людини)
4. На чому за текстом грала дівчина? (Фортепіано)
5. Що необхідно солов’ю, щоб його пісня  була справді неповторною? (Воля)
6. Якою матір’ю  можна назвати самку солов’я? (Взірцевою)
7. К.Малицька акцентує увагу на тому, що соловей  – який? (Корисний)

Оцінювання й мотивація навчальних досягнень        

V. Домашнє завдання

1. Виразно читати і переказувати оповідь К.Малицької “Соловей”.
2. Скласти сенкан про солов’я.
3.Записати загадки, прислів’я, прикмети, пов’язані з птахом.