Роскос Т. М.,
вчитель російської мови та світової літератури НВК «Павлиська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей імені В. О. Сухомлинського», Кіровоградська область, старший учитель
КОХАННЯ, … СМЕРТЬ (за трагедією В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта»)
Мета уроку: допомогти учням глибше усвідомити зміст та ідейно-художні особливості трагедії; розвивати вміння характеризувати образи твору, використовуючи цитати; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього тексту, виховувати інтерес до поетичного слова, розуміння прекрасного
Обладнання: трагедія «Ромео і Джульєтта», фрагменти фільму, портрет В. Шекспіра, телевізор, ноутбук, презентація.
Тип уроку : комбінований.
Епіграф:
Хід уроку
І. Повідомлення теми та мети.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Читання учнем на фоні музики Прологу до трагедії «Ромео і Джульєтта».
-
Бесіда.
- Чи впізнали ви, звідки ці рядки? (З трагедії «Ромео та Джульєтта».)
- А чи любите Ви театр? Що саме в театрі вам подобається?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Усний журнал. Повідомлення учнів-літературознавців.
1 учень. Слово «театр» в перекладі з грецької – «місце для видовищ». У кінці ХVІ на початку ХVІІ століття театральне мистецтво в Англії переживає епоху бурхливого розвитку, відроджуються традиції античного театру. У Лондоні було відкрито шість театрів. «Глобус» уважався найбільшим із них. У ньому вперше була піднята завіса в 1599 році. Театр був прикрашений великим глобусом з надписом: «Увесь світ лицедіє».
- Як ви розумієте це висловлювання?
2 учень. Акторами могли бути тільки чоловіки; виступали майже без декорацій. Замість них використовували таблички з надписами «ліс», «поле» тощо. Усі вистави проходили під «відкритим» небом, тому що не було даху. На сцені «Глобусу» грав і Шекспір.
- Словникова робота.
На дошці записані слова, учні працюють над їхнім тлумаченням.
Ренесанс (Відродження) – культурна доба ХV-ХVІІ століття.
Театр – (з грецьк.) місце для видовищ; саме видовище.
Спектакль – театральна вистава.
Лицедіяти: 1) грати на сцені; 2) вдавати щось.
Драма: 1) один із трьох родів літератури, в основі якого лежить дія; 2) вид драматичних творів; 3) тяжка подія, нещастя, переживання, яке є причиною глибоких моральних страждань.
Трагедія – вид драми, в основі якої зіткнення сильних характерів, найчастіше закінчується загибеллю героїв у разі неможливості розв’язання конфлікту.
ІІІ. Основний зміст роботи на уроці.
- Слово вчителя.
Звернімося до трагедії «Ромео і Джульєтта». Сюжет своїми коренями італійської народної легенди.
1562 рік – Артур Брук, поема «Трагічна повість про Ромео і Джульєтту».
1567 рік – Уїльям Пойнтер – новела «Ромео і Джульєтта».
Заслуга В. Шекспіра – у глибині художнього переосмислення сюжету.
- Що ви дізналися про історію створення трагедії? (Повідомлення учнів дослідницької групи).
- Зверніть увагу на тему уроку, вона не закінчена. Під час роботи з текстом необхідно доповнити тему та з’ясувати, у якому співвідношенні знаходяться у творі кохання і смерть.
-
Робота з епіграфом.
- Як ви розумієте слова В. О. Сухомлинського: «Любов – це квітка, яка розпускається, і краще до неї не доторкатися?»
- Чому педагог порівнює кохання із квіткою?
- Яким, на вашу думку, буває кохання? (Учні висловлюють власні думки: взаємним, невзаємним, небесним, земним, справжнім; пропонують свої епіграфи:
Як надзвичайно сонце засвітило,
Все по-новому зацвіло,
Здається, мамо, зрозуміло:
До мене кохання прийшло.
Леся Українка
Все, все покинуть, до тебе полинуть,
Мій єдиний, мій зламаний квіте,
Все, все покинуть, з тобою загинуть,
То було б щастя, мій згублений світе.
Леся Українка
Кохання може все і все здолає.
Вільям Шекспір
ІІІ. Робота з текстом.
- Словникова робота.
Сикомора – дерево, родини тутових з твердою деревиною та їстівними плодами.
Королева Меб – повелителька фей, персонаж з ірландського фольклору.
Олдермен – один з вищих членів міської ради в Англії.
Фаетон – за античним міфом, син бога сонця Феба.
Василіск – казкова потвора з хвостом змії, тулубом жаби й головою півня, що вбивала своїм поглядом.
Мантуя – місто в Італії, до якого був вигнаний Ромео.
- Декламування прологу ученицею англійською мовою.
-
Бесіда.
- Чому трагедія починається прологом?
- Про життя яких двох родин розповідається у творі?
- Чому ворогують Монтеккі та Капулетті?
- Які відносини склалися між їхніми дітьми?
- Чи є надія у Ромео і Джульєтти бути разом, бути щасливими?
- Поясніть цей любовний трикутник.
- У кого з героїв кохання взаємне?
- Демонстрація фрагментів фільму.
Фрагмент 1. Перша зустріч Ромео і Джульєтти.
- Що вас вразило у цій сцені? (Кохання з першого погляду.)
- Чи відчувається в ній відмінність у вдачах героїв?
- Хто з них налаштований більш романтично, а хто реалістичніше дивиться на життя? Чому? Думку аргументуйте.
Фрагмент 2. Характеристика Джульєтти.
- Якою ви уявляєте Джульєтту?
- Чи закохана Джульєтта на початку твору?
- Як вона реагує на слова матері стосовно Паріса?
- Чому вона така безтурботна і така слухняна до рішення батьків? (Не закохана, їй байдуже.)
- Чи змінюється героїня після зустрічі з Ромео? Чому?
- Чому Ромео та Джульєтта вирішили так швидко повінчатися? Що ними керує? (Любов-пристрасть, яка примушує діяти (творити).
- Як змінюються герої після зустрічі?
- Що змушує Ромео втекти? Як це сприймає Джульєтта? (Мужньо. Вона одне ціле з чоловіком.)
- Коли ще виявляється сила волі Джульєтти? (Сон у склепі.
- В який момент найбільше виявляється рішучість Джульєтти? Чому?
-
Характеристика образу Ромео.
- Яким бачимо Ромео на початку твору?
- Коли ми вперше зустрічаємося з Ромео? В якому він настрої? Чому?
- Як ставляться до Ромео друзі? Батьки? Вороги? (Ромео благородний, відданий друг, з повагою ставить до старших.)
- Коли і де Ромео зустрічається з Джульєттою? Що він робить після балу? (Він не сумує, а починає діяти.)
- Чи закоханий Ромео у Розалінду? Чи можна назвати це коханням?
- З якою метою він йде на маскарад?
- Чи змінюються погляди героя на кохання протягом твору?
- Робота у друкованому зошиті.
Завдання 1. «Знайди відповідність».
- Розташуйте репліки героя у відповідності до розвитку дії.
Висновок. Шекспір зображує своїх улюблених героїв у динаміці. Вони проходять шлях від юності до зрілості за кілька днів.
Завдання 2. Заповніть таблицю.
Джульєтта |
|
До знайомства з Ромео |
Після знайомства з Ромео |
не закохана |
закохана |
молоденька дівчина |
енергійна |
наївна |
мудра |
безтурботна |
активна жінка |
Ромео |
|
До зустрічі з Джульєттою |
Після знайомства з Джульєттою |
мрійник |
мужній |
меланхолік |
відданий |
-
Характеристика образу Паріса.
- Чого прагне Паріс?
- Як ви гадаєте, чи щирі його почуття до Джульєтти?
-
Перегляд кадрів фільму. Смерть Ромео та Джульєтти.
- Чому гинуть герої? Хто винен у їхній смерті?
- Чим відрізняється кінцівка твору та кінцівка фільму? Думку аргументуйте.
- Робота у друкованому зошиті.
Завдання 3. Робота над композицією твору.
«Знайди відповідність».
Учні заповнюють квітку та обґрунтовують.
- Що називають композицією твору?
- Назвіть композиційні елементи драматичного твору.
- Проаналізуйте трагедію у відповідності до її композиції.
- Чи є в ній всі розглянуті композиційні елементи?
Пролог передує основній дії твору.
Експозиція – де і коли відбувається дія, розповідь про головних героїв, їхні плани.
Зав’язка – рішення Ромео піти на вечірку.
Розвиток дії – несподівана закоханість героїв.
Кульмінація – епізод, коли Джульєтта погоджується на план брата Лоренцо.
Розв’язка – подвійна смерть героїв.
Кінцівка – примирення двох родин.
- Виявлення міжпредметних зв’язків твору.
Трагедія «Ромео і Джульєтта» популярна і в наш час.
- Повідомлення «Цікаве про трагедію».
Розповідь про балет С. Прокофєва «Ромео і Джульєтта».
- Прослуховування пісні та перегляд кліпу «Королі нічної Верони».
IV. Підбиття підсумків уроку.
- Чому трагедія закінчується смертю героїв?
- Яке відчуття у вас залишилося після прочитання трагедії? (Сум («Сумніших оповідей не знайдете. Ніж про любов Ромео і Джульєтти».))
- Герої гинуть. Чому ж у любові «усеперемагаючий голос»? (Примирення родин Монтеккі та Капулетті.
- Чим є «усеперемагаючий голос» для Ромео і Джульєтти? (Смерть за мить любові. Та в ній все життя; жадоба життя є неможливістю жити у світі постійної ворожнечі.)
- Чому ж останній акорд все ж таки печальний? (Людина діяльна не може відмовитися від щастя земного, реального; звідси трагізм не тільки Ромео та Джульєтти, а й усього світу, в якому живе драматург.)
- Повернімося до теми уроку: хто ж і що отримує перемогу: кохання чи смерть? Аргументуйте свою думку.
- Кохання перемагає смерть. Тож допишіть тему урока.
- Як ви думаєте, чому В. Шекспір закінчує трагедію смертю героїв?
- Що стало головною причиною трагічної загибелі Ромео і Джульєтти?
Що дає зрозуміти смерть героїв?
Висновок. Хоча головні герої гинуть, та все ж фінал називають світлим? У чому ж оптимізм трагедії? Ромео та Джульєтта здатні на глибокі і чисті почуття, цінують любов більше, ніж власне життя.
V. Домашнє завдання:
- Напишіть лист В. Шекспіру, в якому поділіться своїми враженнями від трагедії.
- Доберіть твори українських авторів, у яких трапляється подібний сюжет.
- Порівняйте героїв трагедії В. Шекспіра із героями творів світової літератури.