ЛІТЕРАТУРНА МОЗАЇКА-АБЕТКА

Щербина С. В.,
учитель-методист української мови та літератури
Созонівського НВК «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
Кіровоградської районної державної адміністрації Кіровоградської області

ЛІТЕРАТУРНА МОЗАЇКА-АБЕТКА
 (сценарій показового виховного заходу)

Мета: залучити учнів до активної  читацької діяльності; формувати потребу в щоденному читанні; прищеплювати любов до книжки; розвивати пізнавальну активність; виявляти кращих читачів, а також кола їх читацьких інтересів; розвивати  комунікативні якості підлітків, кмітливість, почуття гумору; сприяти вихованню почуття любові до читання, відповідальності та згуртування класного колективу.

Обладнання: вислів «Літературна мозаїка-абетка», вислови відомих людей та прислів’я про книжки; картки із заданнями до 3 конкурсу «Літературний базар» (трьох  кольорів: червоного, синього і жовтого), до 4 конкурсу «Веселий повістяр» та до конкурсу капітанів; медіапроектор, комп’ютер, комп’ютерна презентація «Літературна мозаїка-абетка», музичні записи народних пісень: «Гей, нумо, хлопці, до зброї!», «Ой на горі та й женці жнуть»,  «Як тебе не любити, Києве мій!», «За Сибіром сонце сходить», «BerlowGirl – Carol of the bells – Sing We Now Of Cristmas» (щедрівка англійською мовою); 2 чорних ящики.

Примітка. У ході заходу учитель демонструє презентацію.

 

Зміст заходу

 

Вступне слово вчителя. Доброго дня, наші юні читачі! Сьогодні ми з вами здійснимо цікаву мандрівку в чарівну країну запитань та відповідей, яка носить назву – літературний КВК «Літературна мозаїка-абетка».

Книжка! Що таке книжка? (Відповіді дітей) Помічник, а для тих, хто вміє дружити з нею, – вірний друг. Діти, впродовж усього життя ми звертаємося до книжок.Вони відкривають нам свої таємниці. Одні дарують нові знання, другі дають поради, треті втішають, четверті – розвеселяють. Тому, якщо людина багато читає, вона не тільки багато знає, але ніби проживає багато цікавих життів. Книга – справжній маг. Читаючи, ми уявляємо себе чарівниками, здатними розуміти мову речей, рослин, тварин. Скільки дивовижних таємниць відкривають нам книги! А скільки незабутніх зустрічей із літературними героями дарують нам книжки! Так, із літературними героями, які завжди поруч із нами, яких ми любимо і пам’ятаємо.

Книжковий світ – то особливий світ.

Він, як магніт, притягує до себе.

Коли читати вмієш з юних літ,

Для тебе книга – це безкрає небо.

Вона дає від Всесвіту ключі

Й те, без чого людиною не бути.

Читай удень, читай і уночі,

Щоб світ цей незбагненний осягнути.

Життєве невичерпне джерело,

Твоя розрада в пору лихоліття.

Ти знатимеш про все, що вже було,

І навіть те, що буде в цьому світі.

Дарує книга лету відчуття,

Із нею виростають в тебе крила.

Ти з нею відчуваєш смак життя

Й долати перешкоди маєш силу.

Книжковий світ – то особливий світ.

І безкінечний – наче море з небом.

Почати можеш будь-коли політ.

Для цього просто лиш читати треба!

Сподіваюся, що сьогодні ми виявимо справжніх читачів серед семикласників. Умови конкурсу: в літературній грі беруть участь дві команди учасників, які обрали собі назви, намалювали емблеми, придумали девізи.

1-й ведучий. Добрий день, дорогі друзі! Ми раді вас вітати в нашому клубі. Тільки зараз та тільки в цій аудиторії зустрічаються дві неповторні команди найрозумніших, найвинахідливіших, найкмітливіших та найуважніших читачів.

2-й ведучий. Щоб задовольнити бажання вболівальників побачити своїх кумирів, я без всякого вступу та зайвого моралізаторства запрошую на цю імпровізовану сцену учасників сьогоднішньої зустрічі. Отже, зустрічайте: команда найвеселіших і найнепосидючіших дітей – «Шибеники».

1-й ведучий. А ось і їхні, навіть не повертається язик сказати, суперники – команда найінтелектуальніших і найкмітливіших – «Шукачі пригод».

2-й ведучий. Команди на сцені! А тепер я представлю вам членів журі. (Називає поіменно кожного члена журі)

1-й ведучий.  Отже, журі готове до перегляду мізансцен і прослуховування гумористичних реплік (якщо, звісно, такі будуть).

2-й ведучий. Команди-учасниці вже готові вступити в суперечку за звання най-, най-, най-.

1-й ведучий.  Уболівальники приготували свої долоньки і плакати.

Разом: Ми починаємо КВК! (Звучить музична заставка «Ми починаєм КВН»)

 

«Візитка»

2-й ведучий. Наш перший конкурс «Візитка»: учасники коротко представляють назву, емблему та девіз своєї команди.

1-й ведучий. Нагадуємо журі, що оцінюється «Візитка» 5-ма балами.

Привітання команд.

 

«Розминка»

1-й ведучий. Традиційним став конкурс «Розминка». У ньому кожній команді пропонуємо бліц-турнір: за 30 секунд відповісти на каверзне або жартівливе запитання. Правильна відповідь приносить команді 1 бал. Якщо вона не відповідає правильно, то хід переходить до учасників команди-суперниці.

2-й ведучий. Першими самостійно прочитаними нами книжками були, безперечно, казки. Наша розминка передбачає знання їх змісту. Отже, починаємо.

Питання бліц-турніру знавців казок.

1-й ведучий. Перед тим, як  ми розпочнемо третій конкурс, можна послухати думку журі з приводу перших двох. (Члени журі оголошують підсумки двох конкурсів «Візитка» та «Розминка»)

 

«Літературний базар»

2-й ведучий. Ми вітаємо учасників нашої гри з першими позитивними результатами і пропонуємо їм узяти участь у третьому конкурсі, який називається «Літературний базар».

1-й ведучий. Кожній команді роздано 12 різнокольорових карток. На червоних картках написано назви творів, із якими ви вже знайомі. На синіх картках – автори цих творів, на жовтих – дійова особа, персонаж, який є у творі.

2-й ведучий. Потрібно сумістити по 3 різнокольорові картки, щоб у результаті отримати правильну відповідь, тобто, щоб правильно були вказані автор, назва твору, дійова особа. Це принесе команді призовий 1 бал.

1-й ведучий. А тепер прийшов час оцінити літературні знання учасників нашої гри. Слово надається команді «Шибеники». (Команди-учасниці представляють правильні відповіді)

2-й ведучий. Я впевнений, що вболівальникам сподобалися знання наших учасників. А ось як оцінили їхню роботу члени журі, ми зараз і дізнаємося.

 

«Веселий повістяр»

1-й ведучий. Сподіваємося, що з такими здібностями наступний конкурс вам здасться зовсім простим. А називатися він буде … «Веселий повістяр».

2-й ведучий. У нинішній час важко уявити журналіста, публіциста або письменника без комп’ютера. Але у комп’ютері є один істотний недолік: якщо з ним неграмотно повестися або несподівано відключається електрика, він може стерти з пам’яті весь текст.

1-й ведучий. Так і трапилося з одним знайомим мені письменником. Він набрав на комп’ютері невелику розповідь, десь у 8-10 рядків, і раптом погасло світло. Коли воно знову ввімкнулося, з’ясувалося, що від розповіді в пам’яті комп’ютера залишилися лише перший і останній рядки.

2-й ведучий. Допоможіть письменнику протягом двох хвилин відновити текст, придумайте щось, що було між першим і останнім рядком розповіді. Така міні-повість принесе вашій команді 5 балів.

1-й ведучий. А виглядають ці рядки так… (Капітани команд обирають один із запропонованих листочків із текстом)

2-й ведучий. Слово вам, капітани команд. Представте на суд глядачів і членів журі варіанти розповідей. Першою виголошує свою повість команда «Шукачі пригод».

1-й ведучий. Спасибі учасникам команд за кмітливість і літературний талант.

2-й ведучий. Шановні члени журі, оголосіть, будь ласка, підсумки 3 і 4 конкурсів «Літературний базар» та «Веселий повістяр».

 
«Чорна скринька»
1-й ведучий. Шановні журі та вболівальники команд! Чотири конкурси дозволили вам зрозуміти, що учасники (особливо в останньому конкурсі «Веселий повістяр») володіють умінням фантазувати, вигадувати нереальні події, вносити елементи вимислу у художні твори. Таке дуже часто учителі помічають і на уроках, коли книжка учнем не прочитана, а він, відповідаючи, намагається переконати всіх у протилежному – образно кажучи, «лити воду», а може, пронесе – і незадовільної оцінки не поставлять.
2-й ведучий. Отже, шановні учасники команд! Наступний конкурс повинен виявити серед вас найуважнішого читача, котрий помічає дуже важливі деталі в художніх творах. Такий оригінал принесе команді 3 бали. Винесіть чорний ящик, буль ласка!
1-й ведучий. Завдання для команди «Шибеники». Упізнайте дуже важливу деталь художнього твору, яка допомогла героєві виявити кращі риси свого характеру: співчуття та милосердя.
Підказка перша. Скочивши на долiвку, взяв iз мисника гранчасту склянку i, холонучи, почав на печi намiряти … – двi склянки в одну кишеню, двi – в другу. Воно менi здалося напочатку пекучим i важким, наче камiння. Далi залишилось навхрест зав’язати вузлики i покласти точнiсiнько так, як вони лежали. Коли я знов опускаюсь на долiвку, з божницi на мене строго дивиться i свариться пучкою сивий бог-отець – єдиний свiдок мого грiхопадiння.
Підказка друга. – Спасибi, дитятко, не треба бiльше, ой, не треба, – прихилила до  мене скорбнi очi, розгонистi брови, i я на своїй щоцi почув дотик її уст i слiз. – Хай тобi, дитино, завжди, завжди добре буде помiж людьми. Мене так вразили її сльози й слова, що я теж мало не заплакав з жалю... А може, то не жiнка, а моя глибокоока селянська доля  тодi  прихилилася до мене!? (У чорному ящику –  гарбузове насіння; повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»)
2-й ведучий: А ось завдання для команди «Шукачі пригод». Ця деталь із художнього твору допомогла героєві врятувати світ від прибульців.
Підказка перша. Бабуся смачно готувала, і дуже любила … . Вся їх квартира завдяки старанням бабусі … перетворилася на справжню оранжерею. Але бабуся забороняла чіпати свої …, і герой сприймав застереження бабусі як старечі дивацтва. Та все ж ніколи не порушував її заборони. …В нашому помешканні і в сільській садибі, де бабуся жила влітку. Доглядала лише вона.
Підказка друга. Вітер підхопив крихітні зернятка й поніс у пустелю. Всі чекали, що буде далі. Пустеля почала вкриватися різнобарвними … . Вони проростали скрізь, де лежали синьоморди й стояли їх бойові капсули. Вони піднімалися до сонця й тріпотіли пелюстками. І не було видно ані блакитних космічних хижаків, ані їхніх кораблів. (У чорному ящику – насіння квітів; повість Лесі Ворониної «Таємне Товариство Боягузів, або Засіб від переляку № 9»).

1-й ведучий. Спасибі командам за відповіді.

2-й ведучий. Я думаю, що журі вже готове оголосити результати цього конкурсу. (Журі оголошує результати конкурсу «Чорний ящик»)

1-й ведучий. А тепер настав час вступити в гру капітанам наших команд.

2-й ведучий. Шановні капітани, ми запрошуємо вас на цю сцену! (Звучить музична заставка «Не знали наші тати, не знали наші мами…»)

 

Конкурс капітанів

1-й ведучий. Ми, звичайно, не сумніваємося у вашій винахідливості і кмітливості, але от хто з вас буде більш оригінальний?

2-й ведучий. Конкурс буде складатися з двох етапів. Почнемо з першого. Приготуйте ручку та листок паперу. Вам необхідно за 30 секунд написати буриме за такими словами: відкривається, підряд, читається, навряд. Отже, записали? Час пішов… (Капітани команд пропонують свої варіанти віршованого буриме)

1-й ведучий. А у другому етапі вам необхідно проявити свою кмітливість.

2-й ведучий. Та ніякого велосипеда, як то кажуть, ми винаходити не будемо. Вам, шановні капітани, теж запропонуємо завдання з казок. Відновіть, будь ласка, первісний текст і впізнайте казку.

1-й ведучий. Кажуть, що «Кожна книга – це країна й час». Пригадайте, в яких країнах ви побували завдяки книгам.

2-й ведучий. Шановні глядачі, ось такі у нас капітани команд!

1-й ведучий: Привітайте їх ще раз оплесками! І давайте послухаємо, як їх оцінили члени нашого журі! (Журі оголошує результати конкурсу капітанів)

 

Літературна мозаїка-абетка

2-й ведучий. І нарешті настала черга кожному із учасників «засвітитися».

1-й ведучий. Ми переходимо до конкурсу, який має назву «Літературна мозаїка-абетка».

2-й ведучий. Усім відомо, що український алфавіт налічує 33 літери. Перед вами ігрове поле із літерами української абетки.

1-й ведучий. Під кожною з них є запитання, відповідь на яке починається з цієї самої літери. Наприклад, літера «М» містить таке запитання: Назвіть ім’я сучасної української письменниці, автора книжок «Миколчині історії», «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських», «Русалонька із 7-В та Загублений у часі», «Русалонька із 7-В проти русалоньки із білокрилівського лісу»? – Відповідь: Марина – ім’я сучасної письменниці Павленко.

2-й ведучий. У нас є 2 команди по 4 учасники, кожен із яких по черзі довільно вибирає літери. Відповідь дає сам або йому допомагає команда. За кожну правильну відповідь отримує 1 бал. Якщо ж команда не відповідає правильно, то пропускає хід. Якщо команда не знає правильної відповіді, у неї віднімається 1 бал.

1-й ведучий. А я скажу про бонуси нашої гри. Серед літер є музичні паузи, за які команда одержує 3 бали (якщо, звісно, правильно відповість на запитання). Також є призові літери, під якими зовсім немає запитань, а є цілих 5 балів.

2-й ведучий. І остання умова: перемагає та команда, яка першою дійде до кінця абетки і набере найбільшу кількість балів!

1-й ведучий. Отож, ваш хід – «Шукачі пригод»!

Проводиться літературна гра – мозаїка-абетка

 

А-запитання. До вашої уваги вірш М. Чернявського:

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині рай.

Їм красить все їх рідний край,

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

Назвіть державу, про яку йдеться. (Україна). Як називається поетичний твір, в якому початкові літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють слово чи фразу? (Акровірш)

Б-запитання. Запорізькі козаки мали клейноди – спеціальні військові відзнаки, котрі вважалися на Січі уособленням вищої влади. На малюнку зображені ці головні військові клейноди. Назвіть той із них, про який ідеться у вірші:

Триметрова чорна паля

Зверху кулю мідну мала,

А під нею – кінський хвіст.

Та ще кілька довгих кіс,

Ця військовая святиня –

Перемоги берегиня. (Бунчук)

В-запитання. Один із київських князів для своїх дітей залишив Повчання: «Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь, – як батько мій, вдома сидячи, знав п’ять мов, через те й честь йому велика була в інших країнах» (Володимир Мономах)

Г-запитання. Прослухайте уважно віршик-загадку:

Її крутять і ламають,

Її гублять, підставляють,

Її сушать, забивають,

Нею часто й накладають.

Нею можна заплатити,

А іще на ній ходити.

Ну чому вона така –

То дірява, то важка?

У цьому віршикові зашифровано 11 фразеологізмів, в основі яких лежить єдине слово. Яке? (Голова)

Ґ-запитання. Впізнайте героїню одного із віршів, яка «трьохсотлітня», «старезна, без ока», «кульгава», має «люту стрекотню», заздрісна, підступна, називає себе Павою. (Ґава)

Д-запитання. Чимало українських письменників писали й друкували свої твори під псевдонімами. Пригадайте, яким псевдонімом підписував свої твори Т. Г. Шевченко? (Дармограй)

Е-запитання. Музична пауза. Команда отримує 3 бали!

Звучить пісня «Гей, нумо, хлопці, до зброї!».

У цій пісні є такі рядки:

Нам поможе святий Юрій

Ще й Пречиста Мати

Турка звоювати…

У якій поемі Т. Шевченко описує морський похід козаків на Царград? («Іван Підкова»)

Є-запитання. Назвіть твір, з якого до вашої уваги пропонуються рядки:

Жив у Києві в неволі

Ханський син, малий хлопчина,

Половецького б то хана

Найулюблена дитина. («Євшан-зілля»)

Ж-запитання. Ппризова літера. Команді буде зараховано 5 балів!

З-запитання. Ця захисна споруда збудована в ХІ столітті за часів правління князя Ярослава Мудрого. Тривалий час вона була в руїнах і відновлена у 1982 році на честь 1500-річчя заснування Києва. Впізнайте цю пам’ятку архітектури. (Золоті ворота)

И-запитання. Ммузична пауза. Команда отримує 3 бали!

Звучить пісня «Ой на горі та женці жнуть».

Які українські гетьмани згадані у цій пісні? (Дорошенко, Сагайдачний)

І-запитання. На початку ХХ століття ім’я цього письменника набуває широкої популярності в Європі. «Академія в одній особі» – називали його сучасники. Його перу належить понад 5 тисяч творів у різних галузях літератури і науки, які вміщені у 50 томах. Небагато можна назвати в історії людства постатей, рівних йому за обдарованістю. Поміркуйте, про кого йдеться і назвіть його ім’я. (Іван Франко)

Ї-запитання. У героїв казки Всеволода Нестайка «Дивовижні пригоди в лісовій школі» були чудернацькі імена й прізвища. Так, зайчика звали Кося Вухань, ведмедика – Михайло Ведмеденко, вовчика – Вовчик Вовченко, свинку – Хрюша Кабанюк. А кого звали Колько Колючка? (Їжачка)

Й-запитання. Музична пауза. Команда отримує 3 бали!

Звучить пісня «Як тебе не любити, Києве мій!».

Назвіть автора слів пісні, що стала візиткою Києва? (Дмитро Луценко)

К-запитання. Умільці багатьох країн створили цілу низку мініатюрних книжок, але мікромініатюрна книжка, створена українським майстром М. Сядристим, – найменша у світі: її площа – 0,6 кв. мм. Це майже у 19 разів менще від найменшої японської книжки. Сторінки настільки тонкі, що перегортати її можна лише кінчиком загостреної волосинки. Зшито книгу павутинкою, а обкладинка зроблена із пелюстки безсмертника. Що ж це за книга? («Кобзар» Т. Шевченка)

Л-запитання. Народилася у 1871 році, літературний псевдонім її матері – Олена Пчілка. Перший вірш, написаний поетесою, – «Надія». Про яку видатну людину ідеться? (Леся Українка)

М-запитання. Із якого твору Т. Шевченка взято ці рядки:

Уже прокликали до паю,

А я собі у буряні

Молюся Богу… І не знаю,

Чого маленькому мені

Тойді так приязно молилось,

Чого так весело було? («Мені тринадцятий минало…»)

Н-запитання. Життя якої історичної особи змальовують такі біографічні факти: родом із міста Рогатин (нині Івано-Франківська область), у 1520 році – татарський полон і продаж до гарему турецького султана, у 20-60 роках ХVІ століття відіграє значну роль у політичному житті Османської імперії, образ цієї історичної постаті відтворений у літературних творах П. Загребельного, С. Плачинди, О. Назарука, опері Д. Січинського? (Настя Лісовська)

О-запитання. Послухайте уважно невеличку казочку-загадку.

Зійшлися троє.

– Яка я гарна, – сказала одна. – Мене вкриває шовкова зелена трава і змивають хвилі.

– Зате я дуже гостра і можу знищити твою зелену шовкову траву, – відповіла друга.

– Чим ви хвалитеся? – промовила третя. – Ось я буваю і чорною, і русою, золотавою, а маю однакове з вами імя. (Коса)

Безперечно, ви дуже кмітливі і зразу здогадалися, хто були ті троє, що так гаряче сперечалися. Але як би ви визначили їх загальне ім’я за лексичним значенням? (Омоніми)

П-запитання. Який переклад Святого Письма староукраїнською літературною мовою став найвідомішим в Україні і як національна святиня використовується нині під час проголошення клятви президентами нашої держави? (Пересопницьке Євангеліє)

Р-запитання. Зима – чарівна пора року. Саме взимку ми святкуємо чимало веселих, щедрих на подарунки свят. Назвіть перше із них, яке згадується в колядці «Добрий вечір тобі, пане-господарю»? (Різдво Христове)

С-запитання. Відеозапитання. Подивіться уважно на малюнки і визначте, який із них є зайвим? (1 – калина, 2 – прапор України, 3 – віночок, 4 – статуя Свободи – вона зайва)

Т-запитання. Героями якого твору  є Сашко Смик (на прізвисько Кактус), Клим Джура (на прізвиська Поганський Паганіні та Чак Норріс), пані Соломія, бабуся Соля, синьоморди та багато інших чудернацьких персонажів. Підказка: назва цього твору у своєму складі має 7 слів та 1 цифру. («Таємне Товариство Боягузів, або Засіб від переляку №9»).

У-запитання. Музична пауза. Команда отримує 3 бали!

Звучить пісня «За Сибіром сонце сходить».

Назвіть ім’я героя цієї пісні – ватажка повстанського руху на Поділлі, відомого у нашій історії як «Український Робін Гуд»? (Устим – імя подільського повстанця Кармелюка.)

Ф-запитання. Призова літера. Команді буде зараховано 5 балів!

Х-запитання. Послухайте і скажіть, про кого йдеться:

Як погано звичку мати

Всім про все розповідати,

Те, що треба і не треба,

Як нема на те потреби?

Ось в одного мужика

Була жіночка така:

Говорила без упину,

Всім розносила новини,

Тому він її провчив

І мовчати научив.

Що за казка підкажіть

І цю жіночку назвіть?

Хто ця балакуча жінка і на сторінках якої казки ми можемо з нею зустрітися? (Хвеська, казка «Язиката Хвеська»)

Ц-запитання. Відеозапитання. Старовинний музичний інструмент, що складається з дерев’яного корпусу і металевих струн, на яких грають, ударяючи молоточками або паличками? Або який музичний інструмент не використовують кобзарі? На 4-х картинках зображено кобзу, бандуру, музиканта, що грає на лірі, і цимбали. (Цимбали)

Ч-запитання. Існує багато легенд щодо походження назви цього міста. Одна з них говорить, що у давнину у цьому місті жив князь Чорний зі своєю донькою на ім’я Чорна. Слух про красу дівчини дійшов до вух хозарського когана і той вирішив захопити місто та дістати собі за дружину красуню Чорну. У відчаї, коли не було чим відбиватися від ворогів, князівна викинулася з вікна. А городяни у пам’ять про нескорену князівну назвали місто її ім’ям. (Чернігів)

Ш-запитання. Перенесемося у першу столицю України – місто Харків, де збудовано найкращий пам’ятник цьому письменнику. Його автор – талановитий скульптор М. Г. Манізер. Навколо п’єдесталу зображено героїв творів цього автора: бідна дівчина з маленькою дитиною на руках, зв’язаний ворогами козак-запорожець, гайдамака-повстанець, чоловік у військовій формі. Сам же автор зображений у глибокій задумі. Хто ця загадкова постать? (Шевченко)

Щ-запитання. Призова літера. Команді буде зараховано 5 балів!

Ю-запитання. Призова літера. Команді буде зараховано 5 балів!

Ь-запитання. Музична пауза. Команда отримує 3 бали!

Звучить пісня англійською мовою «BerlowGirl Carol of the bells – Sing We Now Of Cristmas».

Що це за пісня? (Щедрівка) Яка пташка згадується у щедрівках і чому? (Ластівка, бо вона є провісницею весни. ЛАСТІВКА – символ весни і відродження, добра і щастя. Вона – Божа пташка, а тому, вбити її – великий гріх; зруйнувати гніздо – накликати на себе велику біду. Благословенний той дім, на якому поселиться ластівчина сім’я.

Божа благодать на ластівці через те, що в час, коли іудеї розпинали Христа, ластівки крали в них цвяхи. Тож ластівка-співучасниця долі людини.

Повертаючись із вирію, ластівка приносить кохання людям і парування худобі. Її не можна брати в руки, бо на обличчі з’явиться ластовиння. Якщо ластівки залишають місцину чи окрему оселю, де вони перебували, то людям варто остерігатися великої біди, наприклад, мору, або руйнівного стихійного лиха. Уважається, що з ластівкою, яка несподівано влітає в хату, прилітає і душа покійного родича.

Тому-то з ластівками завжди і всюди треба бути максимально обережним і вдячним за їх присутність…)

Я-запитання. До нас у гості завітав Незнайко. Він вирішив стати художником. Перша картина, що була створена ним, – це портрет хлопчика за таким описом: «У хлопця було руде скуйовджене волосся, а обличчя рясно вкрите веснянками. Він був енергійним і відчайдушним хлопцем, ініціатором різноманітних вигадок: то метро прокласти, то влаштувати бій биків, то організувати шкільний театр. Сам він називав себе Робінзон Кукурузо». Хто ж намальований на картині? (Ява Рень, «Тореадори з Васюківки»)

2-й ведучий. Ось так непомітно і пройшов наш конкурс.

1-й ведучий. Підходить до кінця зустріч клубу веселих і кмітливих.

2-й ведучий. Перед оголошенням підсумків сьогоднішнього КВК нам би хотілося почути думку членів журі з приводу побаченого і почутого в сьогоднішній грі. (Ведучі надають слово кожному члену журі, а потім пропонують оголосити загальний підсумок гри)

1-й ведучий. Отже, ми вітаємо команду-переможницю літературного КВК – …

2-й ведучий. Усім учасникам дякуємо за знання, а вболівальникам – за підтримку та увагу!

Заключне слово вчителя. Діти! Є вираз: «Скажи мені, з ким ти дружиш, і я скажу тобі, хто ти». З таким же правом можна сказати: «Скажи мені, що ти читаєш, і я скажу тобі, хто ти». Людина, яка вміє і любить читати, – щаслива людина. Довкола неї завжди багато розумних, добрих і вірних друзів. Друзі – це книги. Вчіться у героїв книжок любити нашу рідну землю – її лани й ліси, її небо й ріки, її мову й мистецтво.

Тож, читайте, читайте, читайте! Читайте не поспішаючи, щоб не втратити дорогоцінного змісту книжки! Лише тоді перед вами відкриється створений письменником великий чарівний світ.