Дюдюнова Тамара Андріївна,
вчитель початкових класів
Олександрівського навчально-виховного
комплексу комунального закладу
«Олександрівське навчально-виховне обєднання №2»
МОДЕЛЬ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ ЯК СПОСІБ ВПРОВАДЖЕННЯ
КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ УЧНІВ
Урок Природознавства у 2 класі
Анотація.
Стаття розкриває значимість впровадження компетентнісного підходу до навчання і виховання учнів, його провідні ідеї. Автор знайомить з організацією уроку за моделлю змішаного навчання, подає приклад проведення уроку у вигляді ротації за станціями.
Ключові слова: компетентнісний підхід, змішане навчання, ротації за станціями, природознавство, 2 клас.
Компетентнісний підхід у шкільному навчанні є інноваційним засобом його модернізації. Це зумовлено проблемами досягнення більш якісної освіти не загалом для системи, а для кожного учня. Коротко можна визначити, що компетентнісна освіта — особистісно-діяльнісна. Звичний результат навчання: «знаю що…», змінюється у напрямі «знаю як…».
В основі реалізації провідних ідей компетентнісного підходу лежить:
• акцентуація уваги на результатах навчання, причому як результат розглядається здатність учня діяти у різних проблемних ситуаціях, а не обсяг засвоєної інформації;
• реалізація результативно-цільової спрямованості навчального процесу, управління яким передбачає поетапні дії вчителя та учнів із метою досягнення нормативно визначеного результату кожного навчального кроку для кожної складової предметної компетентності;
• розроблення та впровадження інтерактивних та інформаційно-комунікаційних технологій у процес навчання;
• нова акцентуація в діяльності вчителя, що визначається перерозподілом пріоритетів його функцій — від інформаційної до організаторської, консультативної, управлінської;
• зміна пріоритетів в учнівській діяльності — вона має бути активною, передбачати самостійну й самоосвітню роботу;
• модернізація нормативного та науково методичного забезпечення.
Сенс реалізації компетентнісного підходу полягає у розвитку в учнів здатності самостійно вирішувати проблеми в різних сферах і видах діяльності на основі використання отриманих знань і власного досвіду.
Сутність організації процесу навчання полягає у створенні умов для формування в учнів досвіду самостійного розв’язування пізнавальних, комунікативних, організаційних та інших проблем. Оцінка навчальних досягнень учнів ґрунтується на аналізі динаміки рівнів освіченості, досягнутих ними на кожному з етапів навчання.
При компетентнісному підході на одне з перших місць виходять особистісні якості, що дозволяють людині бути успішними в суспільстві. З цього погляду перевагами застосування в процесі навчання активних (метод проектів, ситуаційний аналіз, технології портфоліо тощо), а також групових і колективних методів навчання є:
• розвиток позитивної самооцінки, толерантності та емпатії, розуміння інших людей і їх потреб;
• пріоритетна увага до розвитку умінь співпраці, а не конкуренції;
• забезпечення можливості для учнів, членів групи та їх учителів, визнавати і цінувати вміння інших, тим самим, отримуючи підтвердження почуття власної гідності;
• розвиток умінь слухати та спілкуватися;
• заохочення новаторства і творчості.
Реалізувати компетентнісний підхід, на мою думку, допоможе модель змішаного навчання. Змішане навчання – це поєднання онлайн та офлайн-навчання. Під навчанням онлайн мається на увазі навчання учня за комп’ютером. Під навчанням офлайн – взаємодію учня з вчителем та однокласниками по проекту. Формати офлайн навчання включають роботу у групових проектах, індивідуальні консультації, лекції, дискусії та інші дії, що відбуваються в реальному часі без посередництва технологій.
При змішаному навчанні теорія, яку учень опрацьовує онлайн (чи то у формі самостійного прочитання матеріалів, чи при перегляді демонстраційних відео, чи при перегляді відеозапису лекції вчителя, чи у формі гри), знаходять своє застосування офлайн (тобто у приміщенні школи під час занять). Всі заняття, що відбуваються в школі мають поєднуватись та на практиці закріпляти знання, здобуті учнем при самостійній роботі онлайн.
Однією з моделей змішаного навчання є «Ротація за станціями». В моделі ротації станцій клас поділяється на групи, які переходячи по станціях опановують навчальний матеріал. Частина школярів починає працювати під керівництвом учителя, тоді, коли інші учні виконують практичні завдання в групах або працюють онлайн. Потім групи змінюють зони. Для прикладу, група, яка працювала з учителем, переходить до практичної діяльності. Останньою зоною цієї групи буде зона онлайн, де діти займаються за комп'ютерами або планшетами.
Пропоную до Вашої уваги урок природознавства у 2 класі, побудований за принципом моделі змішаного навчання ротації за станціями. Діти об'єднані в 4 групи.
Тема уроку: Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів. Практична робота «Розпізнавання їстівних та отруйних грибів за наочністю».
Мета: 1. Формування ключових компетентностей:
- вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, докладати зусиль до досягнення результату, доводити роботу до кінця;
- загальнокультурна – дотримуватися норм мовленнєвої культури, опановувати моделі толерантної поведінки;
- соціальна – здатність до співробітництва у групі, мобільність, уміння адаптуватись та виконувати різні функції у колективі;
- здоров’язбережувальна – знати правила безпечної роботи з комп’ютером, з приладами практичної роботи;
- громадянської компетентності – шанобливе ставлення до людей, які тебе оточують;
- інформаційно-комунікаційна – уміння використовувати джерела інформації.
2. Формування предметних компетентностей:
- сформувати в учнів уявлення про гриби;
- навчити розрізняти їстівні і неїстівні гриби;
- розвивати пізнавальну активність дітей, уміння спостерігати;
- виховувати повагу і любов до природи, культуру поведінки.
Обладнання: комп'ютер, розвивальний мультфільм «Шишкина школа. Природознавство. Гриби», підручники, зошити з друкованою основою, ілюстрації грибів, м'ячик, стікери-грибочки, Пам'ятка грибнику (по кількості учнів у групі), завдання-інструкції для роботи на станціях, два кошики, матеріали та інструменти для створення аплікації: кольоровий папір, клей, ножиці, прості олівці, основа під аплікацію, коробка для сміття.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Особливості проведення уроку: урок з використанням моделі змішаного навчання – ротації за станціями.
Хід уроку
- Організаційний момент
Всі почули ви дзвінок.
Він покликав на урок.
Кожен з нас приготувався,
На перерві постарався.
Емоційна настанова
– Сьогодні ви працюєте в групах, які самі створили. Тож, візьміться за руки, тепло долонь і усмішку передаймо один одному.
Організаційна настанова
На уроці ми з вами попрацюємо за станціями. Кожна станція позначена відповідним кольором. На кожній станції вам необхідно виконати певну роботу. Працюючи , потрібно пам'ятати про час: він швидко закінчується. Коли час закінчується, вам необхідно залишити місце роботи і перейти до іншої станції. Якщо ви виконали завдання на станції раніше визначеного часу, що робити? Так, можна допомогти своєму товаришу по групі.
II. Актуалізація опорних знань
1. Робота над загадкою
І великі, і малі
Повдягалися в брилі,
І дощу ці одноніжки
Не бояться ані трішки.
Ліс — улюблений їх край.
А як звуться, відгадай! (Гриби)
— Які слова допомогли назвати відгадку?
— Звісно, багато хто з вас знає не лише назви грибів, але й може відрізнити різні гриби один від одного.
2. Гра з м'ячем «Назви слово»
— А тепер пригадайте назви грибів. По черзі кожна група говорить назву гриба і передає м'яч іншій групі. Будьте уважні – повторюватись не можна! Якщо всі відомі назви ваша група вже назвала, то пропускаєте хід.
— Усі гриби, що ви назвали, можна розділити на дві групи. Які?
-
Повідомлення теми і мети уроку
- Прогнозування теми та очікувань від уроку
— Молодці! А чи зможете ви самі озвучити тему нашого уроку?
— Що ви чекаєте від уроку? Щоб хотіли дізнатися чи навчитися? Запишіть коротко свої очікування на стікерах-грибочках та «покладіть» до кошика на дошці.
- Повідомлення теми уроку
— Так, сьогодні ми більше дізнаємося про гриби, за малюнками будемо розрізняти їстівні та отруйні, а також будемо вчитися їх правильно збирати.
- Мотивація навчальної діяльності
— А навіщо нам ці знання? Де вони нам стануть у нагоді?
- Вивчення нового матеріалу
Ротація за станціями. Робота в групах. Час роботи на станції – 7 хв
-
Червона.
Діти працюють онлайн. Вони переглядають розвивальний мультфільм «Шишкина школа. Гриби» https://www.youtube.com/watch?v=tnijkJc9JnQ
Завдання:
- Перегляньте мультиплікаційний фільм «Шишкина школа. Гриби»
- Поміркуйте, до якої групи віднести гриби: це тварини чи рослини?
-
Зелена.
Робота з учителем.
-
Ознайомлення з їстівними грибами за ілюстрацією підручника.
— Розгляньте малюнки на с. 45. Які із цих грибів вам відомі? -
Пояснення вчителя про будову гриба та значення грибниці.
— Розгляньте на малюнку на с. 46 добре всім відомий білий гриб. На малюнку показана будова гриба. Покажіть плодове тіло гриба. З чого воно виростає? На що схожа грибниця? Яка головна частина кожного гриба? Де вона розташована в ґрунті і яке має значення?
— Чому збираючи гриби, не можна виривати гриб з грибниці?
— Запам’ятайте, гриби не належать ані до рослин, ані до тварин. Це окрема група організмів. Для багатьох грибів домівка — ліс. -
Ознайомлення з отруйними грибами за ілюстраціями підручника.
— Які отруйні гриби ви знаєте?
— Розгляньте малюнки отруйних грибів на с. 47. Запам’ятайте їхні назви та ознаки. -
Вивчення матеріалу за підручником (с.47)
— Прочитайте, як відрізнити отруйні гриби від їстівних?
— Який гриб найнебезпечніший? Чому? - Опрацювання Пам'ятки грибника:
Пам'ятка грибника
- Незнайомі гриби та неїстівні не чіпай!
- Гриб обережно зрізуй ножем, щоб не пошкодити грибницю
- Сухе листя і мох не перевертай, щоб грибниця не пересихала.
- Отруйні гриби не ламай і не збивай!
- Дотримуйся цих правил і будеш лісові другом!
- Синя.
Практична робота: Розпізнавання їстівних та отруйних грибів за наочністю
Завдання:
1. Розгляньте ілюстрації грибів. Розкладіть їх у два кошики: їстівні та отруйні.
2. Виконайте завдання в зошиті на сторінці 16, вправи 1-3.
- Жовта.
Творча робота: виготовлення колективної аплікації
-
- Із кольорового паперу виготовте спільну колективну аплікацію «Портрет грибочків»
-
Приберіть після себе робоче місце.
IV. Рефлексія
1. Гра «Їстівне — неїстівне»
Учитель вимовляє назви грибів. Якщо гриб їстівний, діти плескают у долоні. Якщо гриб неїстівний — тупотять. (Маслюк, мухомор, опеньки, білий гриб, бліда поганка, несправжні опеньки, сироїжки, груздь, підосичник, підберезник)
2. Зворотній зв'язок
— Давайте зазирнемо до нашого кошика з грибочками, який ми зробили на початку уроку. Чи не потрапив туди випадково неїстівний гриб? Чиї очікування справдилися? Хто не отримав відповіді на своє запитання?
- Підведення підсумків
Бесіда:
— Яку нову інформацію ви отримали сьогодні на уроці?
— Чи корисний для вас був цей урок?
— З чим найбільше сподобалось працювати?
— Яке головне правило грибника?
Домашнє завдання: ознайомити батьків з Пам'яткою грибника (с. 48) та будовою гриба.
Список використаних джерел
1. Глобін О., Бурда М., Вашуленко О., Хмара Т. Концепція реалізації компетентнісного підходу в навчанні математики в основній школі//Математика в рідній школі. – 2015. – №6
2. Завалій Д. Навчання в школі + онлайн-навчання = змішане навчання http://www.prosvitcenter.org/uk/navchannya-v-shkoli-onlayn-navchannya-zmi/
3. Окулова О. "Змішане навчання" Інтегрований урок в моделі "ротація за станціями"//https://education.microsoft.com/Story/Lesson?token=XamGI
4. Чернишов О., Чернікова Л. Впровадження компетентністно зорієнтованого підходу// http://ru.osvita.ua/school/method/1007/
5. Чугай О.Ю. Змішане або гібридне навчання як трансформація традиційної освітньої моделі// http://confesp.fl.kpi.ua/node/1268