НАДІЙНИЙ ТОВАРИШ (Година спілкування з елементами тренінгу та творчої майстерні для 4 класу)

ОІН - АВАТАРКА-2  Жильчук Т.О.,
  вчитель першої категорії
  Заболоттівської загальноосвітньої школи I-III ступенів
  Володимирецького району Рівненської області

НАДІЙНИЙ ТОВАРИШ
(Година спілкування з елементами тренінгу та творчої майстерні для 4 класу)

Анотація. Актуальність цієї теми полягає в необхідності розвитку комунікативних навичок у молодших школярів, вмінь дитини оцінювати власні моральні якості та прагнення розвивати в собі позитивні риси характеру. Виконуючи арт-терапевтичну вправу «Лялька» учні проектують проблеми в налагодженні дружніх стосунків на виготовлену ляльку, а складаючи казку знаходять шляхи їх вирішення. Виконуючи запропоновані вправи діти підводяться до висновку: «Щоб мати хороших друзів, потрібно і самому постаратись стати хорошим другом».

Ключові слова: арт-терапевтична вправа «Лялька»,  складання казки, вправа «Чарівна квітка».

Тема. Надійний товариш

Мета: допомогти дітям краще зрозуміти поняття «дружба», «справжній друг»,навчити бути безкорисливим у дружбі; формувати навички комунікативного спілкування; виховувати прагнення розвивати в собі позитивні риси характеру: вірність, чуйність, товариськість.

Очікувані результати:сформованість основ ціннісного ставлення особистості до людей,її гуманного ставлення до друзів,однокласників, вміння оцінювати власні моральні якості, прагнення до набуття позитивних рис характеру.

Обладнання: синельний дріт, тканина, вата, папір, нитки, маркери, конверти з прислів’ями, фішки з сердечками і сонечками, два намальованих сонечка, хмаринки і промінчики з написаними на них позитивними та негативними рисами характеру.

Методичне забезпечення: прислів’я «Дружній череді вовк не страшний», «Берись дружно не буде сутужно», «Чоловік без дружби як їжа без солі», «Не той друг хто медом маже, а хто правду каже».

Сценарний хід години спілкування

1.Привітання

Добрий день вам, добрі люди.

Добрий хай усім він буде:

Каті, Ірі, Тані, Саші

і усім у цьому класі.

2. Визначення теми заняття.

Ми зібрались дружнім колом

На довірливу розмову,

А щоб краще нам почати

Пропоную заспівати.

У цій пісеньці чудовій –

Тема нашої розмови.

Пісня про дружбу

-Діти, ви здогадались, про що ми будемо сьогодні розмовляти?( про дружбу).

-А що ж таке дружба?

(Колективний висновок)

Дружба – це приязне спілкування між людьми, засноване на спільних інтересах, повазі, відданості, довір’ї та взаємній прихильності.

3.Мотивація діяльності

– Уявіть, що ви раптом опинились на безлюдному острові. Чого б вам найбільше не вистачало?

– Так, діти, навіть якби нам вистачало їжі та води ми все ж дуже страждали б від самотності, тому що людина має велику потребу в дружній підтримці. Разом ми міцніші, сміливіші, кмітливіші. Разом легше працювати, творити, захищатись від ворога. Отож, сьогодні ми будемо вчитися бути друзями.

4.Об’єднання у дві групи

Витягують фішки з малюнками сонечок та сердечок.

1 група –  «Сонечка» Нехай сонечко дружби осяє ваші серця.

2 група –  «Сердечка» Нехай ваші серця будуть відкриті для дружби.

5. Робота з прислів’ями

В усі часи дружба цінувалась людьми. Про це нас вчить народна мудрість.

У кожної групи є конверти. У них частинки прислів’їв. Одна група зачитує початок прислів’я,  друга добирає кінець прислів’я і навпаки.

Прислів’я

Чоловік без друга як їжа без солі.

Берись дружно не буде сутужно.

Не той друг хто медом маже,а хто правду каже.

Дружній череді вовк не страшний.

6. Арт-терапевтична вправа « Лялька»

Сьогодні, діти, ми з вами будемо казкарями і складемо казку, але спочатку виготовимо її героя.

1). Виготовлення ляльки з синельного дроту

Gilchuk_vstavka

А) Візьміть дріт. Складіть його навпіл, потім кожну частинку знову навпіл. З крайніх частинок відігніть 1/3 довжини донизу – це ручки. Тулуб готовий.

Б) Візьміть вирізаний з тканини кружечок, покладіть посередині вату. Взявши попід тканиною загорнути вату всередину. Зав’язати знизу ниткою. Голова готова.

В) Голову надягаємо на середній найвищий виступ дроту. Лялька готова.Gilchuk_vstavka1

Ось погляньте, який хлопчик у нас вийшов. Звати його Ображайко. Послухайте початок казки і придумайте її продовження.

 2). Складання казкиGilchuk_vstavka2

Казка

 Жив-був собі хлопчик Ображайко. Дня не минало, щоб він когось не образив. Усяка гра перетворювалась на бійку якщо Ображайко був серед гравців. Дівчаткам він придумував образливі прізвиська, у малюків відбирав іграшки, песику Пушку прив’язував до хвоста бляшанку. Поступово усі перестали дружити з Ображайком. Ніхто не хотів з ним гратися, ніхто не запрошував на іменини. Навіть Пушок ображено ховався в будку вгледівши хлопчика.

Дуже сумно стало Ображайку без друзів. І вирішив він піти до …  (кого?).

Запитати …  (що?)  . Спочатку сам стань …  (ким?) – тоді і … (кого?)  знайдеш.

Ображайкові дуже хотілось мати друзів і він став старатись. ( Як саме?)

Зачитування складеної казки

-Чим подібні ваші герої?

-Що зрозуміли хлопчики – герої ваших казок шукаючи друзів?

-Давайте прочитаємо це золоте правило дружби разом: «Єдиний засіб мати друга-самому бути ним». Емерсон, американський філософ.(Записано на дошці)

-Наш Ображайко змінився й це ім’я йому зовсім не підходить. Давайте дамо хлопчикові нове ім’я (Дружик, Привітик, Добрянчик …)

-У приязної і товариської людини приємне, усміхнене обличчя. Давайте намалюємо таке обличчя нашому хлопчикові.(Малюють маркерами).

7. Вправа « Сонечко дружби»   Gilchuk_vstavka3

На дошці прикріплені малюнки двох сонечок. На столі-хмаринки і промінчики з паперу. На них написані позитивні та негативні риси характеру.

 1 група вибирає позитивні риси і робить «Сяюче сонечко»

2 група вибирає негативні риси і робить «Сонечко за хмарами»

Висновок. Якщо ми виховаємо в собі позитивні риси характеру, то наша дружба буде схожа на ясне, тепле сонечко, а якщо наповнимо своє серце негативом, то затулимо його від друзів як сонечко затуляють ці хмарки.

8. Вправа « Чарівна квітка»Gilchuk_vstavka4

  1. Виріжте з паперу квадрат зі стороною 7см.
  2.  Складіть з квадрату трикутник.
  3. Тепер з трикутника складіть ще раз трикутник.
  4.  Втретє складіть трикутник.
  5. Тримаючи за вершину ( це буде серединка квітки) виріжте від неї пелюстку. Розгорніть квітку.
  6.  Кожну пелюстку загніть до центру. Квітка готова.

Візьміть її в долоньки, піднесіть до вуст і прошепотіть туди яких друзів ви мріяли б мати. Ця квіточка не проста, а чарівна. Якщо ми пустимо її на воду і її пелюстки розкриються-ваша мрія здійсниться. (Пускають квітку на воду.)

-Бажаю, щоб ваше серце відкрилось назустріч дружбі, як відкрилась на воді ця квіточка.

9. Перегляд слайдів «Дружим разом ти і я»

-Наш клас можна назвати дружним?

-Нам ще є над чим працювати, щоб міцніше здружитись?

-Вам подобається жити у дружному колективі?

10. Рефлексія

-Вам сподобалась сьогоднішня розмова?

-Що вам запам’яталось найбільше?

-Що потрібно пам’ятати кожному з нас, бажаючи мати справжніх друзів?

-Давайте подаруємо ляльку нашим гостям разом з гарним побажанням.

Список використаних джерел

1.     О. Вознесенська, Л. Мова. «Арт-терапія в роботі практичного психолога: арт-терапевтичні технології в освіті», бібліотека « Шкільного світу».

2.     Номис М. Українські приказки, прислів'я і таке інше. Уклав М. Номис / Упоряд., приміт. та вступна ст. М. М. Пазяка. — К.: Либідь, 1993. — 768 с. (Серія «Літературні пам'ятки України»).

3.     Періодичне видання "Простір арт-терапії". 2008 рік, випуск 1.

4.     Tiere aus Chenilledraht: Mit Vorlagenheft in Farbe (Озорные зверушки. Игрушки из синельной проволоки). Автор: Верена Симон. Переводчик: М. Седова. Издательство Контэнт,  2015 г.