НАЙВАЖЛИВІША ПЕРЕМОГА РОБІНЗОНА КРУЗО НА БЕЗЛЮДНОМУ ОСТРОВІ – ЦЕ ПЕРЕМОГА НАД… (ЗА РОМАНОМ Д. ДЕФО «РОБІНЗОН КРУЗО»)

Перемога Робінзона Крузо ... - Роскос Т.М.Роскос Т. М., 
вчитель російської мови та світової літератури НВК «Павлиська загальноосвіня школа І-ІІІ ступенів – ліцей імені В. О. Сухомлинського» Онуфріївської районої ради Кіровоградської області, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель

 

Найважливіша перемога Робінзона Крузо на безлюдному острові – це перемога над… 
(за романом Д. Дефо «Робінзон Крузо»)

Мета: допомогти учням усвідомити, що в романі Д. Дефо віддзеркалюється шлях людства до цивілізації, а розум і праця – головні рушійні сили прогресу людства; розвивати логічне й асоціативне мислення, виразне мовлення учнів; сприяти вихованню у школярів високих моральних якостей, активної життєвої позиції.

Обладнання: портрет Д. Дефо, ілюстрації школярів до роману («Робінзонада»), репродукція картини Т. Шевченка «Робінзон Крузо», презентація.

Хід уроку

І. Організаційна частина. Психологічне налаштування.

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок,

Ми працюємо старанно,

Щоб сказали у кінці,

Що у нас у шостім класі:

Діти – просто молодці!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель читає слова зі слайду.

Роскос Робінзон Крузо

Бесіда.

  • Діти, про кого ці слова? (Про Данієля Дефо.)
  • Хто такий Данієль Дефо? (Англійський письменник.)
  • Розгляньте слайд. Чому на ньому зазначені три різних прізвища? Яке з них правильне? Відповідь аргументуйте. (Всі три правильні. До 40 років його прізвище було Фо. Потім він вирішив прикрасити його часткою «де». І надалі став підписуватися то окремо – де Фо, то разом – Дефо.)
    Роскос Робінзон
  • Про яку професію для сина мріяв батько? (Пастор.)
  • Чи справдилася його мрія? (Пастором Дефо не став.)
  • Чим займався Д. Дефо?
  • Коли починає писати? (Після 30 років).
  • Звідки ці слова «Твори потрібно спалити рукою ката, а на автора накласти грошовий штраф, посадити до в’язниці і тричі виставити біля ганебного стовпа».
  • Який твір написав у в’язниці?
  • На що розраховувала влада? І що сталося?
  • Розгляньте слайд. Керуючись знаннями з англійської мови, прочитайте, що написано на могильній плиті письменника? («Данієль Дефо, автор Робінзона Крузо».)
    Roskos1-3
  • Про що свідчить такий надпис? (Про велику популярність роману.)
  • Відомо, що на могилі письменника була встановлена плита. Що відбулося зі старою плитою? (Її було пошкоджено під час бурі. Один журналіст звернувся до дітей з проханням зібрати кошти на реставрацію. Відгукнулося багато людей і поставили новий надгробок.)

ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого.

Основний зміст роботи на уроці.

  1. Слово вчителя.

Повна назва твору «Життя, незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо, моряка з Йорка, який прожив 28 років у повній самотності на безлюдному острові біля берегів Америки поблизу гирла річки Оріноко, куди він був викинутий корабельною аварією, під час якої весь екіпаж корабля крім нього загинув, з викладом його несподіваного звільнення піратами; написані ним самим». Книга започаткувала класичний англійський роман. Її нерідко називають першим «справжнім» романом англійською мовою.

  • Чому назва твору така довга? (Ця назва є коротким викладом змісту твору, тобто його анотацією.)

Словникова робота.

Анотація (лат. Annotatio зауваження, помітка) – короткий виклад змісту книги, статті, розробки, звіту тощо. Дозволяє робити висновки про доцільність їх докладнішого вивчення. У ході анотування крім змісту твору, варто зважати на його призначення, цінність, спрямованість.

Повідомлення теми та мети уроку.
Роскос Робінзон

  • Діти, подивіться на тему нашого уроку. Що в ній вам здалося незвичайним?( Вона не дописана.)

Отже, ми з вами повинні з’ясувати на уроці, яка ж найважливіша перемога Робінзона Крузо.

  1. Робота за таблицею.

Таблиця

Доля відомих мореплавців

 

Герої

Олександр Селькірк

Робінзон Крузо

Рік народження

1711

1632

Місце, куди потрапили

Тихий океан

Атлантичний океан

Причини, що спонукали героїв потрапити у зазначене місце

З власної волі

Після трощі корабля

Термін перебування

4,4 місяці

28 років

Причини порятунку

Був врятований випадковим кораблем

Був врятований командою відбитого у піратів корабля

 

 

 

 

 

 

  • Робінзон Крузо – вигаданий персонаж чи ні? (Ні, не зовсім, у нього був прототип шотландський моряк О. Селькірк.)
  • Давайте порівняємо цих героїв (робота з таблицею).
  • Щоб ви ще додали до таблиці? Що важливе упущене? (Учні дописують.) (Перебування на острові – здичавів – залишився людиною. Подальша доля – знову поступив на службу і невдовзі помер – залишився в Англії, став багатою людиною.)
  • Чим же став острів для мореплавців? (Для Оександра Селькірка місце його перебування стало островом Відчаю, а для Робінзона Крузо – островом Надії.)
  • Подивіться на слайд, подумайте і допишіть тему в зошитах. Відповідь аргументуйте.
    Роскос Робінзон
  1. Робота на уважність.

Примітка. Учні виконують завдання у спеціальному розробленому вчителем зошиті.

Завдання 1. Продовжте речення: «Робінзон почував себе безпорадним й охоплений таким відчаєм, що для острова він не зміг би підібрати іншої назви, крім…»

  • Яку назву острову дав Робінзон Крузо на початку твору? (Острів Розлуки – Острів Відчаю.)
  • Чи змінюється ця назва протягом твору? (Так, острів Надії.)
  • Давайте прослідкуємо, як це відбувається.

Завдання 2 Заповніть таблицю, де герої взяли речі та які саме для проживання на острові.

Зробив сам

 

Взяв із корабля

Завдання 3 Визначте, які риси характеру допомогли Робінзону вижити на острові і залишитися доброю й гуманною людиною. Складіть цитатний план характеристики образу Робінзона.

Риса характеру

Цитата

Завдання 4. Встановіть правильну послідовність дій Робінзона Крузо. Допишіть те, чого не названо.

Послідовність дій

Цитата із твору

Посіяв зерно

 

Почав полювати

 

Приручив тварин

 

Виготовив посуд

 

Перевіз речі з корабля

 

Збудував перше житло

 

Навчився шити одяг

 

 

 

  1. Робота за ілюстраціями.
  • Розгляньте ілюстрації.

Роскос Робінзон Роскос РобінзонЯкі епізоди твору зображені на них?

  • Знайдіть відповідні епізоди. Зачитайте та порівняйте з ілюстраціями.
  • Установіть послідовність подій за ілюстраціями.
  • Розгляньте слайд.
    Роскос Робінзон
  • Чи можна ці слова-вислови взяти за епіграф до нашого уроку? (Так, на різних етапах).
  • Які слова є ключовими на кожному слайді?
  • Поясніть значення кожного вислову.
  • Розгляньте слайд. Прочитайте визначення робінзонади. Запишіть визначення у зошити.
    Роскос Робінзон
  • Пригадайте твори літератури, в яких описані морські пригоди.
  • Острів Робінзона Крузо – острів Мас-а-тьєрра в Тихому океані. У ХХ столітті цей острів назвали островом Робінзона. Люди там почали жити з 1877 року.
  • Розгляньте ілюстрації та підготуйте невеличку розповідь, у чому популярність роману Д. Дефо.
    Роскос Робінзон

IV. Підбиття підсумків уроку.

Захист творчих робіт учнів.

Завдання. У кінці уроку учні мають написати невеличкого листа Робінзону.

Варіант учнівської роботи може бути таким.

Привіт, Робінзоне!

Пише тобі Вікторія з України. Нещодавно прочитала про тебе роман і уявила себе на твоєму місці.

На мою думку, найстрашніше у житті – це самотність. У мене багато друзів, знайомих, школа, гуртки, батьки, дідусі з бабусями. Забери у мене все це і я не знаю, чи виживу я.

А ти, молодець, не розгубився. Зумів і календар вести і мову рідну не забув. Ми звикли купувати все в магазинах, а ти все робив сам, своїми руками.

Незважаючи на всі пригоди, не втратив людської гідності й почуття справедливості.

Я схиляюся перед твоєю мужністю. Листа свого передам через поштового голуба і олівця в пакетику, бо в тебе такого немає. Чекаю від тебе відповіді. Бережи себе.

Твоя подруга Вікторія.

Побажання учням.

Роскос Робінзон

V. Домашнє завдання.

Подумати над проблемним питанням.

  1. Визначення «формули успіху» Робінзона Крузо – розум + праця = успіх. Чи можна вважати цю формулу універсальною? Чому? Думку аргументуйте.
  2. Наведіть приклади із власного життєвого досвіду, на основі яких можна перевірити дієвість формули Робінзона Крузо.