НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ПРОЕКТ «ОХОРОНА ПРИРОДИ»

oooo.plus_341 (6) 
  Ступак Олена Борисівна,
  учитель початкових класів

  Золотівської багатопрофільної гімназії
  Попаснянської районної ради
  Луганської області

НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ПРОЕКТ  «ОХОРОНА ПРИРОДИ»

Мета: 

  • ознайомити дітей із поняттям «екологія», «екологічна культура»;
  • з’ясувати вплив екології на навколишнє середовище;
  • формувати самосвідомість , ціннісне ставлення до навколишнього світу;
  • здійснювати формування загальнолюдських норм гуманістичної моралі, добробуту, почуття прекрасного;
  • розвивати почуття гордості за рідний край, Україну;
  • виховувати любов до природи.

Завдання: 

  • зібрати інформацію та створити каталог «Рідкісні види рослин та тварин Луганської області»;
  • створити презентацію «Охорона природи»;
  • створити пам’ятку «Правила поведінки у природному оточенні».

Тип проекту: інформаційно-пошуковий, соціальний.
Об’єкт пізнання: охорона природи.
Спосіб розв’язання проблеми: збір інформації, визначення та аналіз змісту правових документів.
Учасники проекту: учитель, учні 4 класу, батьки, бібліотекар.

План виконання проекту:          

1. Обговорити у класі важливі проблеми.
2. Запропонувати ідеї щодо розв’язання проблеми та форми представлення результату.
3. З допомогою вчителя визначити джерела потрібної інформації.
4. Розділити клас на творчі групи, розподілити обов’язки між учасниками.
5. Зібрати інформацію та створити каталог «Рідкісні види рослин та тварин Луганської області».
6. Створити презентацію до проекту «ОХОРОНА ПРИРОДИ».
7. Створити пам’ятку «Правила поведінки у природному оточенні».

Завдання для груп:

Юристам -
визначити та проаналізувати зміст правових документів стосовно проблеми охорони природи.

Екологам -
 з’ясувати які заходи проводяться в країні з метою збереження та відновлення природних багатств, дібрати статистичні дані.

Юннатам -
ознайомитися з рідкісними видами рослин та тварин Луганської області, які занесені до Червоної книги.

Літераторам -
ознайомитися з легендами та міфами про рослини, які занесені до Червоної книги України.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЕКТУ

Девіз:       Добрим світ створив творець,
                 Сонце – спільний наш отець,
                  А земля звичайно – мати,
                   Треба Землю зберігати!

(Виходить дівчинка, в руках тримає глобус. Під музику промовляє слова.)

Земля 
 До вас мої рідні звертаюся я,
До всіх вас, у кожній сім’ї,
Росте на узліссі ялинка моя –
Не зрубайте її.
В озері плаває пташка моя –
Не вбивайте її.
Яскріє на небі зірка моя –
Не згасіть її.
Світ – казку будує мрія моя –
Не спиняйте її.
                                                  (Дмитро Павличко)

                   Щоб тяжко не зітхати в занедбаних руїнах,
                   Щоб гірко не ковтати вам сльози каяття,
                   Спиніться , люди , захистіть природу,
                   Бо потім буде пізно! Не буде вороття!

Вправа "Мозковий штурм"

Вчитель  – Що ми повинні робити, знаючи, що природа б’є на сполох?
( Відповідь: не забруднювати водойми, не рвати квіти з корінням, не знищувати зелені насадження, оберігати природу).

      Україна багата на рідкісні рослини і тварини, неповторну красу степів, цілющі джерела. Але людська діяльність призводить до екологічних катастроф. Трагедією в житті всього українського народу стала аварія на ЧАЕС. Велика кількість радіаційних продуктів згубно вплинули на все живе, на здоров’я людей. Майбутнє людей – в небезпеці. А з 1992 р. Україна оголошена зоною екологічної кризи. Екологічна криза (катастрофа) – це проблема чистої води, поява кислотних дощів, поширення такої страшної хвороби, як рак. І тому ми повинні бити на сполох, щоб врятувати нашу Землю. Люди мають знати ,що робити для того, щоб зберегти природу.

Виступ еколога

      До початку ХХІ століття зникло 20 видів комах , 600 птахів, 120 звірів. Тому виник напрямок у діяльності людини – охорона науково обґрунтованих заходів, спрямованих на збереження, раціональне використання і відтворення природних багатств України. Екологія ( еко – дім, логос – наука) –наука, що вивчає взаємовідносини живих організмів між собою та навколишнім середовищем.

Звіт про результати роботи першої  групи

Група  "Юристи"

    Знищити природу легко, а зберегти важко. Люди давно почали замислюватися над тим, як зберегти природу. Для вирішування, цієї проблеми у нашій країні було прийнято ряд законів:

  • 1980р.- видано „Червону книгу” України.
  • 1981р.- Закон України  „Про охорону і використання тваринного світу”.
  • 1982р.- Закон України  „Про охорону навколишнього середовища”.
  • 1992р.- Закон України „Про природно – заповідний фонд України".

Стаття 66 Конституції України:
Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

         У 1980 році було видано Червону книгу України. Рослини і тварини, занесені до Червоної книги, охороняються законом. У Червоній книзі України зібрані відомості про рідкісні види тварин і рослин. Занесення певного виду до цієї книги є своєрідним попередженням про те, що він знаходиться під загрозою зникнення і потребує особливої охорони та дбайливого ставлення.

             На сьогодні до Червоної книги України занесені понад 400 видів тварин і стільки ж видів рослин. Коли у 1980 році Червона книга України була надрукована вперше, вона містила відомості про 86 видів рідкісних і зникаючих тварин. У результаті вирубування лісів, осушення боліт, розорювання степів, використання отрутохімікатів зникли місця, де селилися багато диких тварин, їм не стало де ховатися, виводити потомство, чим живитися. Кількість цих тварин почала зменшуватися. Надмірне і хижацьке полювання стало причиною зменшення кількості диких тварин. Те, що рідкісні тварини занесені до Червоної книги, несе сигнал небезпеки, яка їм загрожує.

Стаття 13: Категорії видів тваринного і рослинного світу, що заносяться до Червоної книги України:
0 – зникли;
1 – зникаючі;
2 – вразливі;
3 – рідкісні;
4 – невизначені;
5 – недостатньо відомі;
6 – відновлені.
Стаття 11: Забезпечення охорони та відтворення об’єктів Червоної книги України забезпечується за допомогою:

  • проведення освітньої та виховної роботи серед населення;
  • установлення відповідальності за знищення чи пошкодження об’єктів Червоної книги;
  •  утримання і розведення у штучно створених умовах;
  • установлення особливого правового статусу рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення.

       Ознайомившись із законами щодо охорони природи, повинні сказати, що скільки б держава не приймала правильних законів, скільки не докладала б зусиль щодо охорони, – все марно, якщо кожен із нас не зберігатиме наших сусідів по планеті.

Звіт про результати роботи  другої групи

Група "Екологи"

        Згідно з цими законами однією з важливих форм охорони природи є створення заповідних об’єктів. Діють 13 заповідників, в яких зберігаються умови життя рідкісних тварин. Їх розводять у неволі і випускають на волю в ті місця, де вони колись жили.

      Заповідники – ділянки землі та водного простору, де зберігаються, охороняються і досліджують рослини і тварини, більшість з яких занесено до Червоної книги України. Тут не можна вирубувати дерев, орати землю, осушувати водойми, полювати на тварин. У заповіднику тварини живуть на волі у природних умовах, самі влаштовують свої житла, виводять дитинчат. 

     Мета створення заповідників – збереження в природному стані типових та унікальних для даної місцевості природних комплексів, вивчення природного ходу процесів і явищ, що в них відбуваються. У заповідниках проводиться велика наукова робота.
      Найдавніший країні державний заповідник – „Асканія – Нова (Херсонська область, 1921 рік). Наймолодший заповідник – „Медобори”, створений у 1990 році. Він знаходиться у Тернопільській області.
      Крім того, існують ДЗ „Дунайські плавні”(Одеська область); Карадазький ДЗ (схід Південного берега Криму); Канівський  ДЗ (Черкаська обл.);Карпатський  ДЗ (Закарпатська обл.); Луганський  ДЗ (Луганської обл.); ДЗ  „Мис Мартьян” (Крим, біля м. Ялта); Поліський  ДЗ (Житомирська обл.); ДЗ  Розточчя (Львівська обл.); Український державний степовий заповідник (Запорізька і Сумська обл.) Ялтинський державний гірсько – лісовий заповідник (Кримські гори).
     Серед заповідників України є й декілька спеціалізованих. Наприклад у с. Великі і Малі Кучугури Запорізької області на 400 га розташовано державний орнітологічний заповідник. Його було створено у 1974 році. Він знаходиться на перехресті шляхів перелітних птахів. Цей заповідник є найбільшим в країні місцем нересту цінних видів риби.
    Крім заповідників, створюють зоопарки, щоб показати людям рідкісних тварин, рослин, птахів. На відміну від заповідників, у зоопарках люди постійно турбуються про тварин ,готують їм їжу, будують для них приміщення.
     Ще одним кроком до збереження, відтворення природних багатств є Національні природні парки. Це велика територія, на якій охорона природи поєднується з відпочинком людей і залученням їх до екологічного навчання. З цією метою в парках створено екологічні дороги й екологічні стежки. Йдучи ними люди вивчають природу рідного краю, вчаться її берегти. Відомі своєю красою Національні природні парки України: Карпатський, Шацький, Азово–Сиваський ,Синевир.
    Перший в Україні природний національний парк розташований у південно–східній частині Українських Карпат, у межах Івано–Франківської області. Утворений 1980 року. Флора парку налічує понад 1100 видів рослин. Переважають буково–ялицево-ялинові ліси. Багатий тваринний світ. Краснокутський  дендропарк був заснований у Харківській області 200 років тому. Сьогодні його колекція налічує близько 300 видів рідкісних дерев та 600 видів трав’янистих рослин і кущів. Є серед них найдавніше  на планеті – дерево гінкго, перевезене з Китаю. Воно може рости до 2000 років. У народі воно зветься  „деревом бажання”. Має Краснокутський парк також  корабельні, олівцеві і навіть оцтові дерева. Найбільш зелений експонат – заввишки 46 м , а найменший – не має і метра. Заповідниками оголошуються природні території з метою збереження і відтворення природних комплексів і їх окремих компонентів.
  Крім того існують пам’ятки природи. Окремі унікальні природні утворення, що мають особливе природоохоронне, наукове, естетичне і пізнавальне значення.
До складу природно – заповідного фонду Луганської області  входять 132 природоохоронні території, та об’єкти, в тому числі 6 загальнодержавного і 126 – місцевого значення. Серед них один природний заповідник, 43 заказники, 18 заповідних урочищ, 61 пам’ятка природи, 8 парків – пам’яток садово – паркового мистецтва, один регіональний ландшафтний парк.  На території нашого міста Золоте існує дві ботанічні пам’ятки природи: „Великий дуб – 1” – дуб звичайний віком близько 200 років. Висота дерева 8.0 м, діаметр стовбура 115,0 см. Крона дерева досягає 20 м в діаметрі. „Віковий дуб – 2” – дуб звичайний віком близько 200 років.

Звіт про результати роботи третьої групи

Група "Юннати"

      Серед рослин, що поширені на території Луганської області, до Червоної книги України внесені 89 видів. В Європейський червоний список внесені 36 видів, що зростають в Луганській області. У останні десятиріччя в Луганській області  скоротили свою чисельність і стали рідкісними багато видів тварин. Сьогодні практично неможливо зустріти лося, зникла хохуля. Серед птахів найбільш загрозливим є стан степових видів – дрохви, хохітви, а також хижих птахів, які для свого існування потребують великих територій. Проте, ще можна зустріти в природних умовах орлана – білохвоста, орлана –карлика, чорного шуліку, журавля, огара, борсука, видру та інших рідкісних тварин .

Звіт про результати роботи четвертої групи

Група "Літератори"

(учні розповідають легенди та міфи про рослини, які занесені до Червоної книги України)

Підсніжник білосніжний

         Одна із старовинних легенд розповідає, що у той час, коли перші міфічні люди були вигнані з раю, ішов сніг, і Єва дуже замерзла. Щоб її зігріти і подати надію на кращі часи, декілька ажурних сніжинок перетворились на ніжні квіти підсніжника – провісника тепла, символ сподівань на краще майбуття. Так вони і лишились у народі символом.

Конвалія

     Один із давньогрецьких міфів стверджує, що конвалії виникли з краплин поту богині мисливства Діани. Коли богиня під час полювання забралась у глухі хащі лісу. То на неї напали фавни. Вони були безтямно закохані в Діану й хотіли полонити її. Діана кинулась втікати. Вона бігла так швидко, що з неї рясними краплинами стікав сріблястий піт, який перетворився на чарівні запашні квіточки конвалій.

  Латаття біле

       У давніх греків ця квітка була символом краси і красномовства. А ще з нею пов’язувалися різні міфи і легенди, зокрема про німф. Котрі провадять безтурботне й веселе життя: співають пісень, водять хороводи, бавляться з фавнами та селенами. За одним із міфів, на чудову білу квітку латаття перетворилась одна з прекрасних юних німф, щоб урятуватись від загибелі з вини Геракла. За іншою легендою, квітка латаття виросла із серця однієї з водяних німф – нереїди, яка померла від нещасливого, нерозділеного кохання. Саме тому за лататтям ще з часів античності у багатьох європейських народів закріпилось ім’я Nymphaea.

  Нарцис вузьколистий

       З нарцисами пов’язано багато стародавніх легенд і міфів. Ще  в Давньому Єгипті їх використовували для жалобних вінків при похоронах. Згідно з одним із давньогрецьких міфів, вінок білих нарцисів мала у волоссі Персефона, дочка Зевса і Деметри, коли її вкрав владика Аїду – підземного царства. Він змусив Персефона проковтнути декілька гранатових зерен – символ непорушності шлюбу. І хоча згодом Деметри добилась повернення дочки, та все ж Персефона могла проводити з матір ю лише певний час, а решту часу повинна була царствувати в підземному світі. Так ось, коли Персефона повернулась із підземного царства, то сніжно-білі нарциси, які були в її волоссі під час викрадення, перетворились під час викрадення, перетворились за час перебування під землею на жовті. Відтоді частина весняних нарцисів має жовті  квітки. Цей міф про Персефону, яка повертається на певний час на землю, відображає зміну пір року й весняне відродження рослинного світу.

Півонія тонколиста 

        Якось богиня Флора – володарка зеленого світу рослин і квітів – зібралась у далеку мандрівку. На час своєї відсутності вона хотіла залишити заступника. Флора зібрала всі квіти, щоб ті самі вибрали заступника богині. Усі квіти були зачаровані красою  й витонченістю троянди і воліли саме її обрати на цю посаду. Але півонія була категорично проти. Вона вважала, що кращої і гіднішої від неї немає нікого. Півонія із зневагою дивилась на троянду, бундючилась і червоніла, щоб перевершити її величиною і кольором. Звичайно, така поведінка обурила всіх, і квіти одностайно обрали троянду. Щоб покарати півонію за її негідну поведінку, Флора повеліла, щоб ця гордовита і чванлива квітка назавжди залишилась такою надутою і порожньою. «Нехай жоден метелик не дарує їй своїх поцілунків, нехай жодна дівчина не прикрасить нею своїх грудей» – сказала богиня квітів. Так півонія стала символом пустої чванливості і зрозумілості.         

Складання пам’ятки "Правила поведінки у природному оточенні" (додаток)

Земля

Гарна, прекрасна чудо – земля,
ніжно берім її в руки свої,
щоб розцвітала і завтра вона,
бережімо її, бережімо її!

ДОДАТОК

Памятка «Поведінка у природному оточенні».

    Кожен зелений листок, кожна травинка виробляє у повітря кисень. Ним ми дихаємо, без нього нема життя. Не топчи, не зривай рослини даремно!
     Найкрасивіша квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її!
    Не галасуй у весняному лісі, не включай надто голосно музику. Ти злякаєш пташку, вона злетить із гнізда, яєчка, які вона насиджувала, захолонуть, і з них ніколи не виведуться пташенята. Не шуми – послухай, як шумить ліс!
     Якщо ти знайшов гніздечко – не зачіпай його, бо пташка помітить, що її житло знайдено і може покинути його навіть тоді, якщо там вже відкладено кілька яєць. Поспостерігай за гніздом непомітно, обережно – і ти побачиш багато цікавого.                                    

     Не лови барвистих метеликів, що літають над квітами на квітниках, на лузі. Вони самі схожі на казкові «літаючі квітки» і нікому не завдають шкоди.
     Нема більш чистої і смачнішої води, ніж джерельна. Подивись, як схиляються над нею трави і квіти, кущі і дерева. Вони оберігають джерело  від посухи, захищають від пилових бур. Не скаламуть же й ти джерело! Охороняй його чистоту! Чиста вода – велике багатство.
     Ти хочеш принести додому лісові квіти? Збери їх перед тим, як ітимеш додому, і знай – скромний, невеличкий букет всім говорить, що ти – людина свідома, бережлива, добра.
     Щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити – роки. Не ламай черемхи, не каліч інших квітучих дерев, кущів.
     Рана на рослині – рана на живому тілі. Скільки гілочок у букетику, на стількох рослинах залишились рани, і всі вони будуть довго хворіти, а багато й зовсім загине.
     Ніщо не губить все живе так швидко і безжалісно, як вогонь. Байдужість, що призвела до пожежі – злочин перед природою і перед людьми. Простеж, щоб у лісі не залишалось навіть іскри непогашеного вогню.
    Об покинуту консервну банку, скло може поранитись лісовий звір. Нагріте сонцем скло може спричинити пожежу. Не залишай після себе сміття в лісі!
    Нехай твоє місце відпочинку залишиться чистим, а рештки їжі залиш пташкам на сухих гілочках, звірам – на пеньку, комахам – на землі.

    Природа щедра до нас. Усе що ми маємо – від неї. Тож віддяч їй своєю добротою, увагою, дбайливим ставленням, і вона буде щедрішою.  

ТВАРИНИ І РОСЛИНИ ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ, ЗАНЕСЕНІ ДО ЧЕРВОНОЇ КНИГИ УКРАЇНИ

Список використаних джерел:

  1. Природно-заповідний  фонд  Луганської  області. Сова Т.В., Кононов Ю.О., Фєрєнц В.Б., Іванченко О.Ю.- Луганськ, 2005.
  2. Червона книга України. Рослинний світ .- К.: Укр. енциклопедія.-1985.
  3. Червона книга України. Тваринний світ .- К.: Укр. енциклопедія.-1984.
  4. Цимбал О.М., Тягло О. В., Цимбал П.В. Проектні технології: особливості впровадження в початковій школі.// Початкове навчання та виховання.-2008.-№ 19-21( 167-169 ).
  5. Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології навчання в початковій школі .- Х.: ВГ « Основа», 2006.
  6. Метод проектів у початковій школі/ Упоряд.: О.Онопрієнко , О.Кондратюк .- К.: Шк.  світ, 2007.