ОДНОСКЛАДНІ ПРОСТІ РЕЧЕННЯ. ЗИМОВИЙ КАЛЕЙДОСКОП (урок української мови для 8-го класу)

Хрипун Жанна Михайлівна   
   Хрипун Жанна Михайлівна,
   
вчитель української мови та літератури
   Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №79
   Криворізької міської ради
   Дніпропетровської області,
   старший учитель

ОДНОСКЛАДНІ ПРОСТІ РЕЧЕННЯ. ЗИМОВИЙ КАЛЕЙДОСКОП
(урок української мови для 8-го класу)

           Анотація.
          
Урок проводиться в межах теми «Односкладні речення» й побудований на народознавчому матеріалі. Учні, використовуючи дидактичний             матеріал, пов'язаний з традиціями та обрядами зимових свят, виконуюють  практичні завдання,  працюють в парах, займаються                             пошуково-вибірковою  роботою, творчо  моделюють  текст.

Мета: узагальнити та систематизувати відомості про односкладні речення, їх групи та види; удосконалити вміння визначати тип односкладних речень, спосіб вираження в них головного члена, правильно використовувати у мовленні вивчені види односкладних речень; продовжувати розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання, удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; спираючись на мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, розширювати  світогляд учнів щодо відтворення та збереження народних свят та традицій; розвивати  творчу активність учнів, виховувати естетичне  сприйняття навколишнього середовища, прагнення пізнати надбання наших пращурів.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизація знань (формування мовної компетенції ).
ТЗН: слайди із текстами, презентація «Зимові свята».
Обладнання:  розтиражовані картки із завданнями, вишитий рушник, аудіозапис, smart-дошка, СД-програвач.

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, робота в парах, дослідження-зіставлення, пошуково-вибіркова робота, творче спостереження з елементами зіставлення, творче моделювання, кодовий тест.
Ключові терміни і поняття: синтаксис, речення, граматична основа речення, односкладне речення і його види.
Міжпредметні зв’язки: українська література, образотворче мистецтво.

Хід урок

          І. Організаційний момент.

Учитель. Доброго дня! Взимку, коли сніг вже давно вкрив своєю ковдрою подвір’я та дахи будинків, коли чудернацькі коштовні візерунки прикрашають вікна осель,  відзначають Різдвяні свята. Ці свята пов’язані з великою кількістю традицій та народних звичаїв. Люди здоровлять один одного, зичать радості, щастя, добробуту. А ви добре знаєте традиції та обряди, які пов’язані з зимовими святами? От ми сьогодні й перевіримо.

         ІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивації навчальної діяльності. Ознайомлення з епіграфом.

Велемудрий у своєму чині,
будні й свята Бог послав людині.
Бо людині необхідні будні,
щоб діла вершити многотрудні.
І потрібні для людини свята,
щоб спочила, у труді завзята.

                                                                                              Дмитро Білоус               

         ІІІ. Актуалізація навчальних знань.

 1. Почнемо з орфографічної хвилинки.

Словниковий диктант (перевіряємо ланцюжком)

Син Божий, Новий рік, Різдво Христове, Святий вечір, свято Маланки, свято Василя, Водохреща, Святий Дух, Івана Хрестителя, свято Миколая, Великий піст, Мати Божа.

Учитель. Діти, ви здогадалися, чому саме ці слова звучать сьогодні? Що їх об’єднує? 

2. Лексична хвилинка. Загадкова торбинка. (Я наколядувала й хочу поділитися з вами. Поясніть значення цих слів).

Дідух символ урожаю, добробуту, багатства, безсмертного предка, зачинателя роду, духовного життя українців, оберега роду.
Узвар – напій із сухих фруктів.
Святки – святі дні (12 днів), (6-19 січня).
Коляда старовинний обряд славлення різдвяних свят піснями (колядками).
Квач дитяча гра.
Сап’янці – чоботи або черевики, пошиті із сап'яну.
Кварта кружка, десята частина відра.

3. Гра «Квач». (Методом бесіди з’ясувати рівень засвоєння теоретичного матеріалу про односкладні речення. Учні приводять приклади односкладних речень, які виписали з художніх творів вдома).
1. Які речення називаються односкладними? (Односкладні речення – це такі речення, у яких граматична основа складається з одного головного члена (підмета або присудка), другий головний член не потрібен, оскільки зміст речення і так зрозумілий).
2. Яка відмінність між односкладними та двоскладними реченнями?
3. На які типи поділяються односкладні речення залежно від способу вираження та значення головного члена? (Залежно від способу вираження та значення головного члена односкладні речення поділяються на називні та дієслівні).
4. Чи можуть односкладні прості речення бути частинами складного речення? (Так).
5. На які типи поділяються прості односкладні дієслівні речення? (Особові – означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові; безособові).
6. На що вказує присудок означено-особових односкладних дієслівних речень? (На дію, яку виконує певний предмет, особа).
7. На що вказує присудок неозначено-особових односкладних дієслівних речень? (На дію, яка стосується неозначеної особи).
8. На що вказує присудок узагальнено-особових односкладних дієслівних речень? (На дію, яка виконується усіма або кожною особою).

4. Проблемне завдання. Перебудувати двоскладні речення на односкладні.

Передається з покоління в покоління історія народу,його душа, характер, вдача. Тільки осмисливши минуле, пізнавши витоки своєї культури та історії, ми можемо чіткіше зрозуміти сьогодення й уявити майбутнє. Отож, давайте ми не будемо боятися  звертатися до традицій.

5. Третє зайве.

18 січня – Надвечір’я Богоявлення (Хрещенський святвечір).

  1. Напередодні свята Богоявлення святкують Надвечір’я Богоявлення.
  2. У Різдвяний святвечір кутю називають «Багатою», а ось 18 січня – «Голодною».
  3. Так само, як і в Різдвяний святвечір, у цей день слід було дотримуватися суворого посту, а увечері  збиратися  за святковим столом з пісними стравами.
    2018-02-08_114916
    1. У цей день у храмах також здійснювали  освячення води.
    2. Окрім того, у надвечір’я Богоявлення збирали сніг.
    3. Тільки цим снігом  можна вибілити будь-яку тканину, вилікувати  також хворі ноги, памороки.

    6. Буквений диктант. 
    Зима. Замело першим  снігом.  Морози. Покрило кригою ріки. У селі всі господарські роботи закінчено.  Лагодять сани, їздять до млина та готуються до Різдвяних свят… Для добрих друзів відчиняю дім.
    Відповідь на дошці: Н, Б-О, Н, Б-О, Б -О, Н-О, О-О.

    7. Завершіть прислів’я, установивши відповідність (компетентність здорове  життя).

    Бережи одяг, поки новий, а здоров’я…                його розум дарує
    Здоров’я  не купиш –                                              не зміцниш мускулатури
    Без уроків фізкультури …                                      не купиш
    Здоров’я за гроші….                                               поки молодий

    8. Лінгвоестафета. Робота біля дошки. Синтаксичний розбір речення (учні по черзі  працюють біля дошки).
    Віяло від тих щедрівок миром, добротою, солодким спокоєм.

    9. Робота в парах. Конструювання речень.
    З поданими особовими дієсловами скласти пари речень: а) двоскладне, б) односкладне, безособове.
    Підкреслити граматичні основи.
    Пахне, шумить.

    10. Творче завдання. Зимовий калейдоскоп.

    1. Скласти невеличкий пейзажний опис «Зимовий етюд», використовуючи називні речення.
    2. Із поданих речень скласти розповідь.

    Хати позаносило,позамуровувало.
    Йшлося на мороз.
    А в кімнаті місячно і тихо.
    Повіяло холодом.
    Почало колесом світ крутити.

    ІV. Підсумки уроку.

    V. Рефлексія

  • Чи сподобався вам урок?
  • Що вам найбільше запам’яталось на сьогоднішньому уроці?
  • Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?

    VI. Оцінювання.
    VІ. Домашнє завдання.
    Коментар учителя.
    Діти, завтра свято Водохреща. Отже, складіть розповідь про це свято, використовуючи односкладні речення.
    Встаньте, друзі, посміхніться
    І на мене подивіться
    Я подякую вам щиро 
    за прекрасний наш урок.
    Спасибі вам, що працювали,
    що результати показали,
    що не соромились творити,
    що рідні ви мені, як діти!