ОСПІВУВАННЯ ПРИРОДИ РІДНОГО КРАЮ В ПОЕЗІЯХ УКРАЇНСЬКИХ ПОЕТІВ П. ТИЧИНИ, М. РИЛЬСЬКОГО, В. СОСЮРИ, ЛЕСІ УКРАЇНКИ, Т. ШЕВЧЕНКА

BartoshБартош Н. Г.,
вчитель української мови та літератури,
Бобринецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат I-ІІ ступенів

 

ОСПІВУВАННЯ ПРИРОДИ РІДНОГО КРАЮ В ПОЕЗІЯХ УКРАЇНСЬКИХ ПОЕТІВ П. ТИЧИНИ, М. РИЛЬСЬКОГО, В. СОСЮРИ, ЛЕСІ УКРАЇНКИ, Т. ШЕВЧЕНКА 
ЛІТЕРАТУРНА ГОДИНА «ДУША ПРИРОДИ, ДУША ДОБРА І КРАСИ»
(для учнів 7-8 класів)

Мета: поглибити і доповнити знання учнів про красу і багатства природи рідного краю, вміти виразно читати вірші українських поетів; розвивати усне мовлення, пам’ять, мислення, уяву, збагачувати словниковий запас учнів; сприяти вихованню любові до природи, береженого відношення до неї та збагачення її, любові до рідного поетичного слова, поваги і пошани до українських поетів.

Обладнання: вставка художньої літератури українських поетів, портрети поетів, музичний супровід у вигляді звуків природи (голоси птахів, хлюпання води, шум морського прибою, дерев тощо).

Хід проведення літературної години

Вступне слово вчителя. Композитор передає картини природи за допомогою звуків, художник – за допомогою фарб, а поет – за допомогою образного слова. Декламація поетичного слова вимагає почуття музичності, певної виразності, інтонації, щоб слухач не лише зрозумів прочитане, а й і відтворив у своїй уяві картини від почутого в усіх кольорах і звуках.

Людина починається з любові, а любов виростає з дитинства. Це почуття – найдорожчий дарунок світу природи: сонце в блакитному небі, квіти і трави в срібних росах, ліси величні, неозорі поля, прозорі ріки й моря – це все ти, Україно моя! І людина є невід’ємною частинкою цієї природи. Ми віримо, що дерева, квіти, трави, як і люди, мають душу і живуть разом з нами, неначе рідні. Природа – душа добра і краси. Вона лікує, зцілює людей, дарує чисте повітря. Тому слухаймо душу природи, як душу людини, бережімо її. Тільки тоді збережемо світ. Ось чому вчать вірші українських понтів, оспівуючи природу живою в усіх її барвах і звуках, як і людей в усій її красі і чарівності.

Інформація учнів про мистецтво слова українських поетів.

Учениця 1. Читаючи поезії П. Тичини, розумієш, що кожне його слово складається із змісту і мелодії. І саме мелодію слова вмів чути і передавати П. Тичина.

Бесіда.

  1. Який настрій поета відчувається у поезіях «Де тополя росте», «Гаї шумлять? (Веселий, радісний.)
  2. З чим порівнює поет річку? (З музикою.) Чому? Думку аргументуйте.
  3. Як змінюється інтонація у вірші «Хор лісових дзвіночків?» (У другій частині інтонація підвищується. Художній засіб – градація.) Чому? Нащо це вказує?

Виразне читання учнями віршів П. Тичини «Де тополя росте», «Зима», «Гаї шумлять», «Хор лісових дзвіночків».

Учень 1. Поезія В. Сосюри – це його мова з природою. Він є одним із найтонших ліриків ХХ століття. У його поезіях вчувається єдність з природою, ніжність і любов до неї.

Бесіда.

  1. Про які ознаки весни пише поет у вірші «Пролісок»? (Розтанув сніг, шумлять гаї, розквітли проліски.)
  2. Яке почуття охопило поета з проходом весни? (Радість, щастя.)
  3. Які б картини ви намалювали до віршів? («Літо», «Весна», «Зима».)
  4. Які кольори використали б? Чому? Думку аргументуйте.

Виразне читання учнями поезій В. Сосюри «Весна», «Зима», «Літо», «Проліски».

 

Учень 2. Читаючи вірші М. Рильського, ніби йдеш битим шляхом, а навколо пролягли безмежні поля України. Він поет рідної природи, проникає в її таємничий світ, говорить про дерева, квіти й рослини, як про живих істот.

Бесіда.

Слухання музики до вірша «Пісня», яку М. Рильський присвятив М. Лисенку.

  1. Який настрій виник у вас від почутого? (Приємний, радісний.)
  2. Які слова-повтори звучать на початку кожної строфи вірша? (Як не любити…)
  3. Чому кожна строфа починається саме з цих повторів?
  4. До чого палає любов поета? (Зима сніжно-синя, весна багатоголоса, праця, що дух веселить ,книги мудрі, літню пору, сяйво синіх очей дівчини.)

Виразне читання учнями поезій М. Рильського «Пісня» (присвячена М. Лисенкові), «Як не любити», «Перед грозою», «Дівчина».

Учениця 2. Леся Українка розуміла мову природи, бачила в ній красиву душу, її чарівну красу і відтворила у своїх поезіях власні враження від побаченого в природі.

Бесіда.

  1. Які образи ввела Леся Украінка у вірш «Давня весна»? (Вітер, дерева, пташки.)
  2. Які почуття висловила поетеса у вірші? (Радісні, щасливі.)
  3. Як зазначені образи передають настрій?
  4. Доведіть, що Леся Українка любила рідний край. (У вірші «Красо України Подолля» використовує пестливі слова, епітети, метафори, одухотворяє природу.)

Виразне читання учнями поезій Лесі Українки «Давня весна», «Тиша морська», «Красо України Подолля», «Сосна», «Хотіла б я піснею стати».

Учень 3. Т. Шевченко – співець свого рідного краю, України. Тематика його творів різноманітна, та особливого звучання набули поезії про природу, її красу, барви, звуки. Його поетична збірка «Кобзар» – це новий світ поезії, що вибухнув, немов джерело чистої холодної води, невідомими досі в українському письменстві простотою, витонченістю та поетичною грацією вислову.

Вірші про природу пройняті радістю, ніжністю, любов’ю до рідного краю, символічним звучанням, красою кольорів і звуків. Значна кількість віршів Т. Шевченка покладена на музику М. Лисенком. Вони викликають радість і захоплення.

Слухання пісні «Зоре моя вечірняя».

Бесіда.

  1. Яким настроєм проникнута пісня?
  2. Чому Т. Шевченко створює вірш у вигляді звернення до зорі?
  3. Чому пісня стала народною? Що наближує її до відомих українських пісень?

Виразне читання учнями поезій Т. Шевченка «Зацвіла в долині червона калина», «Тече вода з під явора», «Тече вода із-за гаю», «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя» (уривок з поеми «Княжна».)

Узагальнювальна бесіда.

  1. Як вигадаєте, чому багато поетів зверталися саме до природи?
  2. Які мотиви переважають у їхній творчості?
  3. Які вірші про природу рідного краю ви знаєте? Чим вони вам подобаються?
  4. У зв’язку з чим проблема людини і природи є актуальною для багатьох поетів і письменників на сьогодні? (У зв’язку з екологічним середовищем: забруднення повітря, водного середовища, вирубання лісів, загалом забруднення навколишнього середовища.)
  5. Яку роль відіграє природа в житті людей і всього живого? (Дарує свіже повітря, кисень, без якого життя неможливе, лікує людей.)
  6. Які почуття охоплюють вас під час перебування на лоні природи? (Радість, захоплення красою природи, насолодою чистого повітря, почуття гордості за багатства рідного краю.)
  7. Чому вчать поезії українських поетів і що виховують? (Берегти природу рідного краю, збагачувати та примножувати її багатства, доглядати, охороняти, піклуватися.)
  8. Що б ви порадили тим людям, для яких природа не є цінністю?