ПОВІР У СИЛУ ДОБРОТИ! (МАРКО ЧЕРЕМШИНА «СЛЬОЗА» (РІЗДВЯНА КАЗКА)

Накотенко Неля Станіславівна,
учитель української мови та літератури
Пантазіївської філії Новопразького
навчально-виховного комплексу
Новопразької селищної ради
Олександрійського району Кіровоградської області

ПОВІР У СИЛУ ДОБРОТИ!
(МАРКО ЧЕРЕМШИНА «СЛЬОЗА» (РІЗДВЯНА КАЗКА)
Урок додаткового читання

Мета: ознайомити п’ятикласників з біографічними відомостями письменника, сприяти розумінню учнями композиційно-жанрових особливостей твору та його часткового аналізу; розвивати навички розповіді на основі прочитаного web, робити висновки стосовно головних героїв, коментувати прояви добра і зла у різдвяній казці й сучасному житті, формувати життєву позицію; сприяти виховуванню чуйності, доброти, щирості, милосердя.Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнанння: портрет письменника М. Черемшини, текст оповідання «Сльоза», малюнки до твору, мультимедійна дошка, аудіозаписи пісень.
Епіграф.

                Усе хороше починається з любові,
                І сенс життя тому дано знайти,
                Хто в web подиху і в кожнім слові
                Цей Божий дар уміє берегти.
                                                                    Лідія Руденко

Хід уроку

І. Організаційний момент
Музика. Вступне слово вчителя.

Та горе інших, інших біль і мука
Для тебе теж хай будуть не чужі.
Людське в людині – це найвища цінність,
І дар цей треба всім нам берегти.
Є цінності, які за все дорожчі, –
Це очі совісті і серце доброти.
(В. Крищенко)

Недаремно В. Гюґо говорив: «У цьому світі є тільки одна річ, перед якою належить схилятися, це – геній і одна річ, перед якою слід упасти на коліна, це – доброта».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Тож сьогодні ми спробуємо в цьому переконатися, розглянувши оповідання «Сльоза», проаналізувавши його. Зробимо відповідні висновки стосовно головних героїв, прокоментуємо прояви добра і зла в «Різдвяній казці» й сучасному житті, з᾿ясуємо: у чому ж сенс життя людини?
Діти, на уроках літератури рідного краю ми вивчаємо творчість сучасних письменників. Сьогодні ж я хочу запропонувати вам здійснити екскурс у минуле, щоб переконатися, що незважаючи на час є цінності, які  вічні.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

На домашнє завдання вам потрібно було не лише попрацювати над текстом оповідання, а й створити «кольористичний портрет душі» під час його прочитання.
Дуже хочу побачити, як змінювався ваш настрій під час виконання цієї роботи. (Закріплюємо малюнки на дошці)
А ви тим часом відкрийте зошити і запишіть тему уроку.

 ІV. Вивчення нового матеріалу.

Аудіозапис трембіти.

  1. Слово вчителя.
    Є в Україні святі місця. Святі, бо їх вибирає Бог і посилає їм райську зірку з небес. А з зірок воскресають світочі нації. Має Україна таке святе місце і в Карпатах. Там, де над горами і долинами лине тужливий плач трембіти, де гонить бистрі води річка Черемош, розкинулося гарне село Кобаки, де під гуцульську стріху Юрія Семанюка впала зірка, з якої воскресла сяйлива душа письменника Івана Юрійовича Семанюка.
  2. Повідомлення учениці.
    Після закінчення школи, Марко Черемшина – це один із його псевдонімів – вступив до Коломийської гімназії, де став кращим учнем. Саме на цей час припадають перші його літературні спроби. Згодом вступив до Віденського інституту, де здобув професію адвоката.Після повернення на батьківщину продовжив літературну справу. Він є автором 60 літературних творів, досконало володів тринадцятьма мовами. За його оповіданням «Сльоза» створено мультфільм «Різдвяна казка» (1993 р.).
    У 2014 році було знято документальний фільм «Наш Марко Черемшина».
  3. Робота над текстом.
    Як ви помітили твір має дві назви. Чому, як ви думаєте? («Сльоза», бо є рушійною силою, яка перевернула душу людини, «Різдвяна казка», бо події відбуваються напередодні Святого вечора; сніжинка розмовляє).
    За жанром – це оповідання.
  • А що ж таке оповідання? (Невеликий за обсягом твір про одну подію із життя одного або двох персонажів)
  • А тепер пригадаймо композиційно-сюжетні елементи твору. (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв᾿язка)
  • Віднайдіть експозицію (Скільки разів возьме кріпкий мороз…).
  • А як називається опис природи? (Пейзаж)
  • Яке матеріальне становище у сім᾿ї Кравчихи? Які художні деталі на це вказують? (Тверда постіль, сірячок, незатоплена хата)
  • Хто піклується про неї? (Донька Маруся)
  • Чому Маруся не чекає сторонньої допомоги? Віднайдіть у тексті ключову фразу, яку навіть ніяк не треба коментувати. (А люди, от як люди: кожний собі рад, чужа нужда їм не в гадці)
  • Чи так у сучасному житті? (Мало таких людей, які можуть допомогти, хіба що поспівчувати)
  • А коли відбуваються події? (Напередодні Різдва)
  • Як його святкують в народі? (Із контексту ми бачимо, що це свято люблять і чекають особливо діти, бо вони вірять, що в цей святий день на землю спускається Ангел і влаштовує незвичайне дійство, яке перетворюється у казку)
  • Чи панує казка в родині Марії? На що вона зважується, заради того, щоб і у їхній сім᾿ї було справжнє Різдво? (закласти одяг померлого батька і купити ліки для хворої неньки, і на вечерю дещо)
  • Де зав’язка у творі? (Маруся вирушає до міста)
  • Ми вже трохи знаємо про Марусю, тож визначмо риси її характеру.

  • А ми підходимо до найбільш напруженого моменту у казці. Нагадайте, як він називається? (Кульмінація)
  • Віднайдіть її у тексті і прочитайте, як письменник описує дівчинку в найскрутнішу для неї годину. (Коли Маруся замерзає)
  • Як називається опис зовнішності героя? (Портрет) (Шукають, читають)
  • Хто зустрічається Марусі в дорозі? (Багатий чоловік)
  • Чому не порятував дівчинку? (Бо мав кам᾿яне серце, був егоїстом)
  • Діти, у вас на партах лежать камінці. Візьміть каміння, яке воно на дотик? (Холодне)
  • Отже, якщо серце кам᾿яне, значить, яке воно? (Холодне)
  • А як би ви вчинили на місці багача? (Дають вичерпні відповіді)
  • Підсумуємо: що стало на заваді щасливого повернення додому?

  • Коли каміння буде теплим? (Коли нагріємо теплом своїх рук; буде падати сонячне проміння)
  • Що стало отим теплом (сонячним промінням) на кам’яне серце багача? (Сльоза)
  • Коли вперше трапляється сльоза? Віднайдіть у тексті.(З її синіх оченят потекла одна велика сльоза)
  • А яка вона за своєю природою? (Тепла, солона)
  • Хто з героїв оповідання випромінює тепло?

  • Який позитивний герой з᾿являється далі? (Різдвяний Ангел)
  • Що символізує Ангел? (Тепло, людяність, добро, милосердя, щедрість)
  • Прочитайте діалог Ангела зі сльозою. (Читають за особами)
  • Пропоную вам подивитися на КРОССЕНС і з’ясувати, про яку подію йдеться.

  • Як потрапила сльоза до багача? (Через вино)
  • Яка зміна відбулася з ним? (Тепла сльоза розтопила кам’яне серце)
  • Чия це заслуга? (Ангела)
  • Для чого людині серце? (Любити, співчувати, переживати)
  • Віднайдіть розв᾿язку різдвяної казки. (Багач забрав Марусю та її матір до себе)

4. Закріплення знань, умінь та навичок.
Звернімося до епіграфа.

  • Хто знайшов сенс у житті? (Багач)
  • У чому ж він? (У доброті, милосерді, любові до інших)
  • Щоб ви хотіли сказати Ангелові? (Подякувати за врятоване життя Марусі, адже в майбутньому вона зробить ще багато добрих справ)

 5. Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя.

Сподіваюся, що у нас сьогодні був урок доброти, бо ми співпереживали з героями оповідання, співчували Марусі та її хворій мамі, намагалися разом з Ангелом врятувати дівчинку від холодної смерті.
Діти, на згадку про сьогоднішній урок хочу подарувати вам ось такі ангелочки, які будуть стояти на сторожі вашої душі і занотовувати добрі справи, а потім вкладати їх у черстві і кам’яні серця, які вмить ставатимуть добрими і милосердними.

6. Домашнє завдання. До речі, діти, а ви знаєте, що саме сьогодні, 17 лютого, День спонтанного прояву доброти. 

Тому пропоную вам таке домашнє завдання, відскануйте його.

  1. Зробити добру справу.
  2. Скласти хмари слів за оповіданням «Сльоза» М. Черемшини.

7. Оцінювання.
Народна мудрість говорить: «Яблуко від яблуні недалеко котиться». І дійсно. Маруся є гідним продовженням своїх батьків, ви ж, сподіваюся, стане достойним продовженням свого роду. Тому за роботу на уроці хочу пригостити вас яблучками. Зеленими (за відмінну роботу), жовтими (варто попрацювати).

Оцінки знайдете у своїх електронних щоденниках.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *