РОЛЬ Г. ІБСЕНА В РОЗВИТКУ СВІТОВОЇ ДРАМАТУРГІЇ, ЙОГО НОВАТОРСТВО. «ЛЯЛЬКОВИЙ ДІМ» ЯК СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА ДРАМА

РОЛЬ Г. ІБСЕНА В РОЗВИТКУ СВІТОВОЇ ДРАМАТУРГІЇНосань Тамара Василівна,
учитель зарубіжної літератури, спеціаліст вищої категорії,
вчитель-методист Йосипівського НВК
Новомиргородської районнної ради
Кіровоградської області

РОЛЬ Г. ІБСЕНА В РОЗВИТКУ СВІТОВОЇ ДРАМАТУРГІЇ, ЙОГО НОВАТОРСТВО
«ЛЯЛЬКОВИЙ ДІМ» ЯК СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА ДРАМА

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Г. Ібсена; розглянути своєрідність драматичного твору на прикладі п’єси «Ляльковий дім»; у процесі аналізу сюжету й композиції п’єси розкрити її основну ідею, художні особливості твору, психологізм зображення духовного розвитку особистості; удосконалювати вміння та навички учнів аналізувати драматичний твір, розвивати культуру полеміки та дискусії; з’ясувати, як письменник розуміє проблему справжнього призначення людини, її покликання; сприяти виховуванню поваги до людської гідності.

Обладнання:  портрет Г. Ібсена, текст драми «Ляльковий дім», презентації, малюнки: норвезький пейзаж;  репродукція картини-сюїти М. Реріха «Хатинка Сольвейг», картини М. Врубеля «Пан»; музика: фрагменти з опери Е. Гріга «Пер Гюнт»; картки-інформатори: літературознавчі терміни (драма, ремарка, репліка), нова драма, конфлікт, сценічна дія.

Тип уроку: формування нових знань та вмінь.

Епіграф: «Ібсен є батьком нової драматургії, яка впритул підійшла до проблеми сучасної людини та її душі…»

Б. Шоу

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Вступне слово вчителя.

Театр був заповнений ущент. Не вгавали вітальні вигуки. Здавалося, тут зібралася уся Норвегія аби привітати вінценосну особу чи видатного політичного діяча. Так пишно й урочисто країна відзначала 70-річчя Генріка Ібсена. Кожен виступ супроводжувався тривалою овацією. Зв словом до письменника звернувся король Оскар: «Щедро обдаровані, геніальні натури є не тільки гордістю свого народу, вони випереджають час, сприяють сходженню й розвиткові шляхетних паростків, що сховані від поглядів і криються в глибині людських сердець. І хоча все те велике й прекрасне, що вони відкривають, не можуть одразу збагнути й належно оцінити всі і кожен, однак посіяне ними зерно ніколи не пропаде. Рано чи пізно прийде час і паросток проб’ється крізь землю і дасть плоди на благо всім. Це є найкращою винагородою для видатних умів і дарує їм вічну славу».

Про що думав у цей час письменник? Згадував довгий тернистий шлях, який привів його на вершину слави?

  1. Представлення учнями відеопрезентацій:
  • Дитинство і юність. Початок творчості.
  • Європа. Драматична поема «Пер Гюнт».
  • Народження нової драми.
  • Вплив творчості норвезького драматурга на українську літературу.

ІІ. Сприймання та засвоєння вивченого матеріалу.

  1. Слово вчителя

Життя людини – то лише мить між минулим і майбутнім, воно дається нам один раз, і, звичайно, варто прожити його гідно. Якщо ти Людина з великої літери, то зможеш пережити і перемогти всілякі негаразди. Як стверджував Сенека, «життя цінується не за тривалістю, а за змістом».

  1. Особливості «нової драми» Г.Ібсена (робота в парах).

Це «п’єси про людську душу», у яких ідеться, насамперед, про напружену, здебільшого трагічну боротьбу індивіда за власний унікальний духовний світ.

Зближення подій п’єси із сучасністю: це було революцією в драматургії: показ різноманітних соціальних проблем, становище жінок у суспільстві, спадкових хвороб, влади грошей тощо…

Трагікомічність п’єс Ібсена (повсякденне життя, уважав драматург, було, є і буде трагікомічним).

Композиція п’єс має інтелектуально-аналітичний характер (розпочинається зображенням зовнішньої ілюзії щастя, а закінчується катастрофою. Персонажі не лише аналізують, а й осмислюють власне життя). Тому п’єси Ібсена часто називають драмами ідей.

  1. Екскурсія класним міні-вернісажем (на фоні музики Е. Гріга).
  • «Будь який портрет, написаний з любов’ю, – це, власне, портрет художника…», – уажав О. Уайльд. Що близьке вам у характері Генріка Ібсена? (Він видається людиною енергійною, з типово скандинавською зовнішністю.)
  • Як норвезький пейзаж міг вплинути на формування Ібсена – людини і драматурга? (Ібсена описують як відлюдькуватого самітника, людину суворої, але щирої вдачі. Мабуть, не тільки сувора і прекрасна природа сформувала характер драматурга, а й важкі обставини його життя.)
  • Під час нашої віртуальної екскурсії звучала музика Е. Гріга. Як ви думаєте, чому? (Гріг та Ібсен. Ці два імені однаково дорогі серцю кожного норвежця. «Пісня Сольвейг» із музичної сюїти Е. Гріга за драмою Г. Ібсена «Пер Гюнт» увібрала у себе найхарактерніші мелодії шведських і норвезьких народних наспівів. Однак при цьому вона – достатній витвір Гріга, сповнений світлої лірики, ніжності, неповторної привабливості, чистоти.)
  1. Історія створення драми «Ляльковий дім».

Слово вчителя.

Ібсена називають творцем нової драми. За його словами «п’єса не закінчується падінням завіси після п’ятої дії – справжній фінал знаходиться за її межами; письменник визначив напрям, у якому потрібно шукати цей фінал, потім – наша справа, справа кожного читача чи глядача самостійно дійти до цього фіналу шляхом власної творчості».

У творчості Ібсена виділяють три періоди, які визначають інтерес письменника до певної тематики. До третього періоду, який ще умовно називають «п’єсами про людську душу, належить соціально-психологічна драма «Ляльковий дім». В основі уваги твору – проблема сімейного щастя. Автор піднімає завісу над родинними стосунками, щоб розібратися в секреті сімейного щастя, бо від гармонії в рідному домі залежить гармонія душі людини і світу взагалі.

«Як жити? Як любити? Яким бути?» на ці запитання допоможе відповісти п’єса «Ляльковий дім».

  • З чим у вам асоціюється слово «життя»?

 п’єса «Ляльковий дім»

Назва твору – це перше, на що ми звертаємо увагу. Давайте складемо асоціацію до слова дім та словосполучення ляльковий дім. (Дім – помешкання, будівля, родина, що мешкає в ньому: міцний, великий, надійний, рідний, затишний, зручний. Ляльковий дім – дім для ляльок: несправжній, бутафорний, маленький, легко зруйнувати, зручний.)

Відтак назва твору одразу нас насторожує і змушує замислитися над питанням: «Чи все так просто і зрозуміло в „щасливій родині Хельмерівˮ»? Чому затишний, достатньо заможний дім автор називає «ляльковим»?

Сім’я – велика таємниця. Усі казки завершуються щасливим одруженням. А в художній літературі так важко знайти щасливу сімейну пару.

  1. Робота з текстом (І сцена першої дії – діалог Нори та Хельмера). Бесіда.
  • Яким ви побачили дім Хельмерів?
  • Як живе родина?
  • Яка ситуація допомагає з’ясувати, що дім Хельмерів справді «ляльковий», а не справжній?
  1. Визначення теми, ідеї, проблематики, жанру, художньою своєрідності твору. Складання опорно-логічної таблиці.

Тема

Зображення духовного занепаду суспільства, яке ілюструє приклад руйнування сім’ї Торвальда і Нори

Ідея

Заклик до збереження сімейних і відновлення загальнолюдських цінностей

Проблематика

Проблема сім’ї, духовної єдності людей, честі, кохання, правди, совісті, дружби, людської гідності

Жанр

Соціально-психологічна драма

 

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота з епіграфом уроку.
  • Беручи до уваги все вивчене про Г. Ібсена, поясніть слова епіграфа.
  • Чи згодні ви з думкою Б. Шоу?
  1. Підсумкова робота.
  • «Мені треба з’ясувати, хто правий – суспільство чи я», – говорить героїня п’єси своєму чоловікові. Ось цьому з’ясуванню і присвячується п’єса, саме його виносить драматург на суд читача. Це й зумовлює нашу роботу на наступному уроці, а для цього потрібно:
  • визначити асоціації, викликані словом «ібсенізм»;
  • схематично зобразити шлях героїні до щастя;
  • підготувати матеріали до гри «Кому з героїв могли б належати ці слова?».

ІV. Домашнє завдання.

  • Дати визначення поняття «нова драма».

Використана література:

  1. Бабенко К. П. Доля жінки у «новій драмі» / К. П. Бабенко // Зарубіжна літератури в навчальних закладах. – 2004. – № 8.
  2. Ібсен Г. Ляльковий дім: Драма. Серія: Моя улюблена класика / Г. Ібсен. – Х. : Книжковий клуб, 2008.
  3. Конєва Т. М. Особливості конфлікту в «новій драмі» / Т. М. Конєва // Всесвітня літератури в середніх навчальних закладах України. – 2006. – № 4.
  4. Степаненко Ю. Б. Моральні проблеми в драмі «Ляльковий дім» / Ю. Б Степаненко // Зарубіжна література в школі. – 2014. – № 5 -6.