Олефіренко Людмила Іванівна,
спеціаліст вищої категорії, вчитель інформатики
Олександрівського навчально-виховного комплексу «КЗ Олександрівське НВО №2»
Олександрівської районної державної адміністрації
Кіровоградської області
РОЗРОБКА УРОКУ З ІНФОРМАТИКИ (8 КЛАС)
ТЕМА: Використання математичних, статистичних та логічних функцій табличного процесора.
Анотація. Урок – практична робота, спрямований на практичне застосування знань, умінь та навичок математичних, статистичних та логічних функцій табличного процесора. Даний урок супроводжується презентацією вчителя з використанням опорного конспекту, тестової оболонки, схем та матеріалів для практичної роботи.
Ключові слова: таблиця, клітинка (комірка) таблиці, межа, висота рядка, ширина стовпця, формула, функція
Тема уроку
Використання математичних, статистичних та логічних функцій табличного процесора. Практична робота №15.
Мета уроку
- навчальна: формувати вміння використовувати у формулах вивчені математичні, статистичні та логічні функції, поглибити знання учнів про можливості розв’язання різноманітних практичних задач засобами табличного процесора;
- розвивальна: розвивати вміння використовувати отримані знання в різних ситуаціях під час роботи за комп'ютером;
- виховна: виховувати інформаційну культуру, дбайливе ставлення до комп’ютерної техніки.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручник, навчальна презентація, інструкції з виконання практичної роботи
Програмне забезпечення: Табличний процесор, тестова оболонка
Література
Для учнів:
- Інформатика 8 клас. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Й. Я. Ривкінд, Київ: Генеза, 2016.
Основні поняття та терміни
Таблиця, клітинка (комірка) таблиці, межа, висота рядка, ширина стовпця, формула, функція
Предметні компетенції учня на уроці
Початковий рівень (розпізнавання): учень/учениця має уявлення про табличний спосіб організації даних в табличному процесорі; інструменти для створення таблиць, адреси комірок, формули
Середній рівень (розуміння); учень/учениця знає поняття про об’єкти таблиці та їхні властивості; про адреси комірок, формули та функції.
Достатній рівень (уміння і навички): учень/учениця уміє створювати в таблиці в табличному процесорі довільного рівня складності; використовувати інструменти для креслення і настроювання властивостей таблиць у текстовому документі; редагувати та форматувати таблиці.
Високий рівень (перенесення знань): учень/учениця обґрунтовує доцільність використання таблиць в табличному процесорі, встановлює зв’язки між об’єктами табличного процесора, вміє застосовувати формули та функції для автоматизації обрахунків
Хід уроку
І. Органiзацiйний момент(3хв)
Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок інформатики починаймо.
Привітання.
Вчитель. Доброго дня! Вітаю всіх присутніх.
Вітання з учнями. Перевірка відсутніх учнів. Перевірка готовності учнів до роботи (наявності робочих зошитів, підручників тощо). Організація уваги учнів. Налаштування учнів на робочий лад і позитивний емоційний настрій на уроці.
Притча
Ця історія сталася давним – давно. У стародавньому місті жив один мудрець, слава про якого пройшла по всьому місту. Але в цьому ж місті жив злий чоловік, який заздрив його славі. І вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти.Пішов він на луг, піймав метелика, затиснув його між зімкнутими долонями і подумав: «Спитаю я: о, наймудріший, який у мене метелик — живий чи мертвий? Якщо він скаже, що мертвий, я розкрию долоні — метелик полетить, а якщо скаже — живий, я стисну долоні, і метелик помре. Тоді стане ясно, хто з нас мудріший». Так заздрісник і зробив: зловив метелика, сховав його між долонь, вирушив до мудреця і запитав його: «Який у мене метелик — живий чи мертвий?» Але мудрець відповів: «Все в твоїх руках…»
Бувають моменти в житті, коли руки опускаються і здається, що нічого не вийде. Тоді згадайте слова мудреця «Все в твоїх руках…» Сьогодні на уроці я сподіваюсь у Вас все вийде.
Урок супроводжується презентацією вчителя
(Презентація готується до публікації…)
Побажання для учнів:
БУТИ:
УСМІХНЕНИМИ
СПОКІЙНИМИ
ПРОГРЕСИВНИМИ
ІНІЦІАТИВНИМИ
ХОРОБРИМИ
І тоді Ви будете УСПІШНИМИ.
Успіх – це 99% праці і 1% творчості
Отже, давайте прагнути успіху і бути творчими.
Логічне завдання (2 хв) Уявіть, що Ви машиніст потягу, за напрямком Фундукліївка — Київ. Всього в потязі 10 вагонів. Поїзд обслуговується бригадою з 30 осіб. Начальнику потягу 46 років. Кочегар на 3 роки старший за машиніста. Скільки років машиністу потягу?
(Встановлення настрою на роботу. Відповідь: стільки скільки і Вам)
Перевірка домашнього завдання (5 хв)
Тестування у програмі MyTestX
Учні проходять комп’ютерне тестування за комп’ютерами в програмі MyTestX. Результати проходять вчителю на комп’ютер
ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності (7хв)
Відкрийте, будь ласка, зошити з практичних робіт і запишіть тему уроку „Використання математичних, статистичних та логічних функцій табличного процесора. ”.
- Завданнями нашого уроку є формувати вміння використовувати у формулах вивчені математичні, статистичні та логічні функції, а також розвивати вміння використовувати отримані знання на інших уроках і в різних життєвих ситуаціях під час роботи за комп'ютером;
Вчитель: Епіграфом до нашого уроку слова відомого французького лінгвіста Гюстава Гійома "Дорогу осилить той, хто йде, а інформатику – той, хто міркує". Важливість вислову ви зрозумієте під час уроку.
Проблемне запитання нашого заняття Чи вміє Excel розв'язувати математичні задачі 8 класу?
Ви, напевне, вже хочете спробувати застосувати здобуті знання на практиці. Але для цього потрібно пригадати основні терміни й поняття.
Робота у ГРУПАХ. Знайди пару і визначте до якої категорії відносяться функції.
Доповнити схему на дошці. Повторюємо з презентацією вчителя.
Завдання нашої практичної роботи будуть тісно переплітатися з математикою.
На уроках алгебри ви працюєте з темою квадратні рівняння.
- Коли квадратне рівняння має корені? А коли не має?
- Що потрібно знайти, щоб розв’язати квадратне рівняння?
- Скільки коренів має квадратне рівняння?
Формули записують учні на дошці. І прикріплюють функції ЕТ, які допоможуть їм це зробити в середовищі ЕТ.
А уроки геометрії Вас занурюють в розв’язування прямокутних трикутників
- Що означає розв’язати трикутник?
- Які співвідношення ви знаєте, що можна використати для розв’язування даного трикутника?
IV. Формування вмінь та навичок (25 хв)
Практична робота№15. Використання математичних, логічних та статистичних функцій табличного процесора.
Мета: застосувати вивчені математичні, статистичні та логічні функції для розвязування математичних задач 8 класу.
Перш ніж сісти за комп’ютери, нам слід пригадати всі правила безпечної роботи та поведінки в кабінеті інформатики.
Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
Практична робота за комп’ютерами(завдання 1)
(документ готується до публікації…)
- РЕЛАКСАЦІЯ (2 хв) Презентація вчителя (слайд 14 та 15)
Релаксація «Я на морі»
Давайте разом закриємо очі і уявимо себе на пляжі на березі моря. Ви сидите біля води, море лагідно лоскоче ваші ступні. За вами росте пальмовий ліс, в якому райські птахи наспівують пісні. Люди начебто вас не помічають, а ви не помічаєте людей. Сонячне проміння пробігає своїм теплом по вашому тілу – від п’ят до останньої волосини на голові. В далині ви бачите предмет, який рухається вам на зустріч із моря. Ви не втримуєте цікавості і поспішаєте по воді до нього все швидше і швидше. Ви намагаєтесь доторкнутись, але що це? Це ваша книжка і зошит з інформатики. Ви в класі і відкриваєте очі, ми продовжуємо урок інформатики.
Практична робота за комп’ютерами (завдання 2)
Висновок до роботи записують в зошиті.
РОБОТА З КАРТОЮ ЗНАНЬ І ВМІНЬ (заповнення схеми слайд 17)
VIІ. Підсумки уроку Повернення до проблемного запитання, висновки учнів, висновок вчителя, короткий аналіз КАРТИ ЗНАНЬ (2 хв)
Оцінювання обсягу і якості виконання практичної роботи. Формулювання висновку: які типи функцій використовують для розрахунків; яка з використовуваних функцій має найбільше аргументів;
Учитель: Пригадайте епіграф нашого уроку. Проаналізуйте, чому саме його я обрала? (відповіді учнів).
Отже: Матеріал цього уроку, використання функцій в програмі Excel – це ваші кроки до знань, які ви зможете використати не тільки в інформатиці, а й на уроках математики, фізики, хімії, в майбутній професії та повсякденному житті.
- VІ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. 2(хв.) Повторити розділ 7 п. 7.3
Творча робота завдання 3 з веб-квесту «Таблиці, що вміють рахувати» http://vebkvesttabl.blogspot.ru/