ШЛЯХ… (ГЕРОЇЗМУ, МУЖНОСТІ, ПАТРІОТИЗМУ) УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ ДО ВОЛІ І НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ

Брик Майя ПилипівнаБрик Майя Пилипівна,
учитель зарубіжної літератури, української мови і літератури
Марфівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Долинського району

ШЛЯХ… (ГЕРОЇЗМУ, МУЖНОСТІ, ПАТРІОТИЗМУ)
УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ ДО ВОЛІ І НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ
(година спілкування для учнів 7-9класів)

 

Любов к отчизні, де героїть,
Там сила вража не устоїть,
Там грудь сильніша від гармат.
І. Котляревський

Мужність – це безстрашність, розум – це розуміння добра і зла, сила – це здатність до дії, герой – це той, що уособлює в собі всі ці три достоїнства.

Відьяпаті

Примітка. Частина теми (у дужках) закрита. Учні мають самі сформулювати її після завершення години спілкування. Класна кімната або зала прикрашена українською символікою, портретами отаманів. На книжковій виставці – повість М. Гоголя «Тарас Бульба», збірки творів письменників про війну.

Хід заходу

І. Організаційний момен

Слово вчителя.

Добрий день, дорогі друзі, шановні гості. Сьогодні ми зібралися у нашій гостині як одна родина, українська за походженням, за своїми звичаями, традиціями, які вироблялися протягом століть і освячені віками.

ІІ. Оголошення теми та мети години спілкування.

Вступне слово вчителя.

Готуючись до години спілкування, ви переглянули кінофільм «Тарас Бульба», знайшли тлумачення слів патріот, патріотизм, батьківщина, Вітчизна, герой, героїзм, подвиг. Виконане завдання допоможе вам включитися в роботу і досягнути поставленої мети. А мета – сформулювати тему години спілкування: замість крапок вставити слова. З’ясувати, який шлях пройшов український народ до волі та незалежності.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя (на фоні аудиозапису пісні «Хай цвіте червона калина»).
  • Україна… Земля, де плавно котять свої води сині ріки, де буйні вітри купаються в спекотній степовій розкоші, де ясні зорі дивляться з небесної височини, милуючись сріблом божественної ночі… Це наша з вами Вітчизна.

У тяжкий час жили тут люди, які вміли цінувати волю, чисті помисли і глибокі почуття. Через жорстокі століття пронесли вони любов до рідної землі, ненавиділи зрадників, зберегли людяність, духовну силу, внутрішню красу, фізичну досконалість. Були вони мужні, горді і сильні. Це їхні діяння з роду в рід, із покоління в покоління передає український народ, це їх оспівували, віддаючи їм честь і славу, великий М. Гоголь у повісті «Тарас Бульба», австрійський поет Райнер Марія Рільке в оповіданні «Пісня про Правду», український письменник Пантелеймон Куліш в романі «Чорна рада» та інші.

У ході години спілкування ми перенесемося в далекий від нас час, також поговоримо про сьогодення, дамо відповідь на важливе запитання: як розуміли любов до Батьківщини, мужність, героїзм запорізькі козаки та як розуміємо ми і як розуміють солдати , які захищають волю і незалежність України сьогодні?

  1. Словникова робота. Повідомлення учнів.

Подвиг – героїчний вчинок, виконаний у складних, небезпечних умовах.

Патріот – той, хто любить свою батьківщину; відданий своєму народові, готовий для них на жертви і подвиги.

Патріотизм – любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові, готовність для них на жертви й подвиги.

Батьківщина – країна в якій людина народилася і є її громадянином.

Вітчизна – це та земля на якій ти народився, земля твоїх батьків.

Герой – це видатна своїми здібностями і діяльністю людина, яка виявляє відвагу, самовідданість і хоробрість у бою і в труді.

Героїзм – хоробрість, мужність, найвище виявлення самовідданості й мужності у виконанні громадського обов’язку.

  1. Інсценування «Козацька рада».

Звучить «Запорозька похідна» потім бій литаврів. У клас заходять учні в українських костюмах розігрують козацьку раду.

Отаман. А що, козаки! Дайте слово сказати! Чи не час раду розпочати?

Козаки. Саме час! Саме час! Якраз і час! Говори, батьку, ми тебе слухаємо!

Отаман. Я вас питаю, козаки? Ви добре пам’ятаєте, як воля кувалась?

Козаки (сумно). Памʼятаємо, батьку, пам’ятаємо. Про героїв, гетьманів, отаманів.

Отаман. Знаєте, як наші предки

У бої ходили?..

Як за честь Вкраїни-неньки

Голови ложили.

Козаки. Знаємо, батьку!

1 козак. Петро Сагайдачний – гетьман українського реєстрового козацтва, який очолював запорозьке військо, всюди був обвіяний славою подвигів на суходолі та на морі й мав незмінне щастя. У битві був першим. Коли доводилося відступати – останнім. Своїм сорокатисячним військом розгромив трьохсоттисячну турецьку армію під Хотином. Був глибоко освіченою людиною.

2 козак. Павло Полуботок – що то був за гетьман? Він зумів відправити свої гетьманські скарби в один із Лондонських банків і заповів повернути їх Україні, коли вона стане незалежною державою.

3 козак. А Пилип Орлик! Гетьман, який укладає зі старшиною та запорожцями угоду-документ, що вважають першою Українською Конституцією, а також однією із перших в Європі.

Отаман. Присягайте, що Вкраїну

Будете любити,

Присягайте, що Вкраїну

Будете боронити.

Козаки (разом). Присягаємось, батьку!

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда.
  • Назвіть героїв Козацької доби.
  • Можна їх назвати патріотами і що таке патріотизм?
  1. Показ фрагментів фільму «Тарас Бульба».

Учні впізнають героїв, називають їхні імена, знаходять відповідний епізод у творі. За можливості доцільно прочитати.

  • Згодні ви з таким визначенням Вітчизни? Може жінка її замінити?
  • Що для козаків було важливо: родині зв’язки чи бойове товариство?
  1. Робота з епіграфом.
  • Чому для героя важливо мати мужність і розум?
  • Як би ви пояснили поєднання розуму та сили?
  • Чому Відьяпаті три складові героя називає достоїнством?
  • Кого, на думку Тхакура Видьяпаті, називають героєм?
  • Прочитайте слова І. Котляревського. Як ви їх розумієте?
  • Який висновок можна зробити на основі рядків?
  1. Проблемні питання.
  • Використовуючи визначення слів «герой», «героїзм» за тлумачним словником дайте відповідь на питання. Що значить проявити героїзм? (Бути хоробрим, не втрачати самовладання, зокрема в небезпеці, володіти твердою волею, стійкістю, бути готовим до самопожертви.)
  • У які моменти людського життя ці якості проявляються найбільше? (У складні історичні періоди, що вимагають вимагають духовної єдності всього народу, служіння Батьківщині, вірності їй до останньої краплі крові.)
  1. Бесіда.
  • Який період переживає наша держава?
  • Хто бореться за незалежність, волю та цілісність нашої держави?
  • Що їх спонукає ціною власного життя йти на смерть?
  • Можна їх назвати патріотами і героями?
  • 24 серпня 2014 року на територію України зайшов восьмититисячний батальйон Російської Федерації. Ні Росія, а ні Європа, ніхто не думав, не вірив, що українці зможуть дати відсіч і зупинити ворога. Не вдалося поділити, розшматувати Україну на Малоросію та Новоросію. Чому не вдалося здійснити такий план? (Завдяки мужності, героїзму, патріотизму солдат, великої любові до Вітчизни.)

ІV. Підсумок.

  1. Слово вчителя.
  • Повернімося до слів І. Котляревського:

Любов к отчизні, де героїть,

Там сила вража не устоїть,

Там грудь сильніша від гармат.

Саме вони є підтвердженням мужності, героїзму, незламності волі народу.

У мирний час вони – трактористи і робітники, учителі та студенти, бізнесмени і службовці. Вони близькі, рідні нам люди, які поруч із нами живуть і працюють. Це колишні наші учні та працівник школи Махиня Олександр Васильович. Учень школи Бардась Сергій Миколайович, 1976 року народження загинув у зоні АТО. На війні вони – десантники, танкісти, артилеристи, піхотинці, кулеметники, зв’язківці, військові лікарі, волонтери.

  1. Читання вірша І. Небеленчук «Плач зозулевий розносився гаєм».

***

Плач зозулéвий розносився гаєм.

Лиховісне й сумно-тужливе «Ку-у-у». «Ку-у-у».

А час по краплинці повільно спливає.

І скільки ж років припаде на віку?

 

Знов гуділа земля від бою нічного.

Її закривали, неначе матір.

Долітало «Ку-у-у», «Ку-у-у», мов звістка лихого.

Падали знову на землю солдати.

 

І ще одна ніч. І гриміли гармати.

Зозуля сполохано крикнула: «Ку-у-у»…

Жити б тобі ще довго, любий солдате.

Не одну зустрічати б весну п’янку.

 

Знову падають хлопці на землю рідну,

Зросивши її краплинками крові.

Та то ж, Україно, сини твої гідні

На вівтар принесли святість любові.

 

Сергію? Чи Вікторе? А чи Руслане?

Як же ж, рідненький, звертатись до тебе?

Щоби мирний на землю зійшов світанок,

Птáхами хлопці злітають у небо.

 

Ось битва скінчилася. Стихло. Світає…

Десь тишу розрізало: «Синку!.. Син… Кý-у-у!»

Мов криком зозулі у небо злітає,

Лиш сумно-тужливе й обірване: «Ку…»

 

Кує зозуля:

«Ку» –

– рява

«Ку» –

– лемет

«Ку» –

– ля

«Ку» –

– рган…

Ірина Небеленчук

Пам’ятаймо імена героїв, які воювали та віддали своє життя за мир і спокій, чистоту блакиті неба, наше з вами життя.

  1. Перегляд відеоролика. Бесіда.
  • Перегляньмо відеоролик «Земля обіцяна» Ірини Небеленчук:

  • Які сторінки уже нашої з вами історії відтворені у ролику?
  • У відеоролику ви побачили памʼятники Тарасу Шевченку, Лесі Українці, Олені Телізі. Яке значення мають українські поети для України, коли йдеться про мову, державу, патріотизм, героїзм народу, народний дух?
  • Як ви гадаєте, чому ординці та завойовники всіх часів так прагнули знищити Україну?
  • Яке символічне значення слова «Єрусалим»?
  • Як ви розумієте вислів «земля обіцяна»?
  • Тож який шлях пройшов український народ, щоб отримати волю і незалежність?
  1. Заключне слово вчителя.

14 жовтня – свято Покрови Пресвятої Богородиці, свято покровительки всього роду козацького та чоловічого, свято, яке увібрало в себе славні традиції, уособлює мужність і героїзм оборонців і визволителів рідної землі в усі часи її історії. Указом Президента України від 14 жовтня 2014 року – це День захисника України. Захисника волі, незалежності, цілісності нашої Вітчизни. Тож памʼятаймо цей день, це справді українське свято, що сягає глибини віків.

Імена героїв, котрі поклали своє життя на вівтар волі і незалежності назавжди залишаться в пам’яті людській. Памʼятаймо героїв, які здобували перемогу і в період козаччини, і в період Великої Вітчизняної війни, і сьогодні, котрі віддають своє життя за наш із вами спокій, за волю, за світле небо, що не охоплене полумʼям війни.

Хвилина мовчання.

Примітка. Матеріал можна використати під час уроків додаткового читання після вивчення таких розділів:

  1. Загадково прекрасна і славна давнина України (6 клас).
  2. Про минулі часи (7 клас).
  3. Ми – українці (7 клас).
  4. Світ української поезії (Тема. Із сучасної української поезії (кінця ХХ-початку ХХІ ст.) (8 клас).
  5. Українська література другої половини ХХ-початку ХХІ ст. (10 клас).
  6. Українська історична проза.