СКЛАДНІ ВИПАДКИ ПРАВОПИСУ ВЕЛИКОЇ БУКВИ, СЛІВ ІЗ ПОДВОЄННЯМ І ПОДОВЖЕННЯМ ПРИГОЛОСНИХ

 

oooo.plus_341
  Рошинець Тетяна Вікторівна,
  учитель української та російської мови 
  Прелесненської загальноосвітньої школи
  І-ІІІ ступенів Черкаської селищної ради
  Слов`янського району Донецької області

СКЛАДНІ ВИПАДКИ ПРАВОПИСУ ВЕЛИКОЇ БУКВИ,
СЛІВ ІЗ ПОДВОЄННЯМ І ПОДОВЖЕННЯМ ПРИГОЛОСНИХ

Мета: повторити і систематизувати знання учнів про правила вживання великої букви, про подвоєння й подовження приголосних; формувати правописні вміння; розвивати логічне мислення, пам’ять; сприяти вихованню любові до рідного краю.

Внутрішньопредметні зв’язки:
Фонетика: подовження приголосних, уподібнення приголосних.
Будова слова (морфеміка).

Міжпредметні зв’язки:
Література: УНТ, сучасні письменники.
Історія, краєзнавство: заснування с. Прелесне, відомі історичні особи.
Математика: логічні зв᾿язки, алгоритм дій.

Тип уроку: комбінований (урок повторення вивченого в попередніх класах; узагальнення і систематизація вивченого).
Обладнання: електронний варіанти орфографічного словника.
Наочність: рисунки, таблиці, роздатковий матеріал.
Методи:
–  словесні (бесіда, пояснення, робота з підручником, інструктаж);
–  наочні (ілюстрування, самостійне спостереження, таблиці, опорні схеми);
–  практичні;
–  частково-пошуковий;
–  інструктивно-практичний;
–  пояснювально-спонукальний.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.
1. 
Слово вчителя.
Сьогодні у нас особливий урок – до нас завітали гості. Головне, щоб ви були не мовознавцями-теоретиками, а гуманними й освіченими людьми. Навчатися ми будемо не словом, а справою. Сподіваюся, що сьогодні ми проведемо урок разом із вами.
2.  Ознайомлення з темою, метою уроку.
На дошці закріплені таблички з назвами сіл:

     П                                  П
     р                                   р
     е                                   и
     л                                   в
     е                                    і
     с                                   л
     н                                   л
     е                                   я

Учитель пропонує кожну букву з назви рідного села Прелесного включити до слова-асоціаціїї, пов᾿язаного з селом.

Поле,

радість,

степ,

люди,

небо,

сосни,

дитинство,

веселка.

3. Бесіда.

– Якщо виділити певні букви у назвах двох сусідніх сіл, чи зможете ви здогадатися, що ми сьогодні будемо вивчати?

Прелесне                      Привілля

ІІ.  Узагальнення матеріалу.

  1. Дослідження-відновлення раніше вивченого про складні випадки правопису великої букви за колажем.
  2. Колективна робота з таблицею.

Правопис великої літери

  1. З великою літерою пишуться:
    1) Імена, по батькові, прізвища, псевдоніми, прізвиська людей, назви божеств і міфологічних істот.
    2) Клички свійських тварин, назви дійових осіб у художніх творах.
    3) Назви найвищих державних українських і міжнародних установ і посад.
    4) Астрономічні назви, окрім родових позначень, назви сортів рослин у спеціальній літературі.
    5) Географічні назви, окрім слів море, острів, озеро, гора й подібні.
    6) Назви вулиць, проспектів, майданів, парків, залізничних, морських шляхів.
    7) Назви груп або союзів держав і найвищих міжнародних організацій.
    8) Назви держав і автономних адміністративно-територіальних одиниць (усі слова), автономних областей та округів, країв, областей, районів (тільки перше слово).


Павло Михайлович, Ярослав Мудрий.
Господь Бог, Артеміда, Святий Дух

Мурка, Сірко, Дід Мороз (казковий персонаж), Мавка.

Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України.

Чумацький Шлях, сузір’я Малої Ведмедиці, Сніговий кальвіль


Біловезька Пуща, Зелений Гай, Чорне море, Кримський півострів
проспект Перемоги, майдан Незалежності, Молодіжний парк.

Співдружність Незалежних Держав, Організація Об’єднаних Націй.
Республіка Білорусь, Сполучені Штати Америки, Харківська область, Київський район, Слобожанщина, Батьківщина (Вітчизна)

 

  1. З великої літери пишуть тільки перше слово:
    1) У назвах державних, партійних, громадських установ, організацій, міністерств України і інших держав, а також найважливіших документів.
    2) У назвах установ місцевого значення.
    3) У повних назвах заводів, виробничих об’єднань, підприємств, наукових і навчальних закладів, кінотеатрів, парків, клубів і таке інше (символічна назва в лапках теж з великої букви).
    4) У назвах художніх творів, наукових праць, газет, журналів (назва береться в лапки).
    5) У назвах пам’яток архітектури, храмів, історичних епох, подій, знаменних дат, а також релігійних свят і постів.
    6) У назвах орденів, відзнак


Національна гвардія і Збройні сили України, Демократична партія України, Акт проголошення незалежності України.

Сумський міський відділ народної освіти

Харківський завод «Світло шахтаря», Книжкова палата, дитсадок «Ромашка», стадіон «Металіст»


роман «Людина і зброя», журнал «Українська мова в школі».


Печерський монастир, Покровський собор, Великий піст, Великдень.

орден «Дружби народів», медаль «За відвагу»

  1. З великої літери пишуться прикметники, утворені від власних особових імен:
    1) За допом. суф. -їв-, -ів-, -ов-, -ев-,  -ин-, – їн- у значенні належності чогось особі.
    2) За доп. суф.  -івськ-, -евськ-, -инськ-, -інськ- у значенні «імені, пам’яті когось».

 

Грінченків словник, Шевченкова проза.


Пушкінське свято поезії, але шевченківські вірші, пушкінський рукопис.

  1. З великої літери пишуться скорочені назви одиничних установ, організацій.

Укрінформ, Держкомнафтогазпром, але: сільгоспінститут.

  1. Великими літерами пишуться абревіатури, утворені з початкових букв власних і загальних імен.

СНД, МАГАТЕ, АТС, ТЕЦ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Диктант-приклад.

Завдання: вибрати з тексту та розподілити у колонки відповідні приклади:

  • географічні назви;
  • імена, прізвища;
  • назви в лапках;
  • назва установ.

Село Прелесне історично належить до Слобідської України. Перша назва села – Веселе. Воно відоме з XVIII століття, коли виходець з Молдови дворянин Бантиш оселився в цих місцях. Його онук у 1837 році побудував двоповерховий будинок, що зберігається і донині. У будинку-флігелі деякий час жив відомий російський письменник українського походження Григорій Данилевський, автор історичних романів «Княжна Тараканова», «Мирович», «Спалена Москва». У цьому селі він написав автобіографічну повість «Дев᾿ятий вал», у якій є розповідь про село. Художня дитяча студія-школа та музей у селі Прелесне створені більше двадцяти років тому Олександром Івановичем Шевченком – вчителем і художником. Зараз музей у Прелесному – філія Донецького обласного художнього музею і належить до найвизначніших пам᾿яткок Донецької області.

Географічні назви

Імена, прізвища

Назви в лапках

Назва установ

Прелесне

Бантиш

«Княжна Тараканова»

Донецького обласного художнього музею

Слобідської України

Григорій Данилевський

«Спалена Москва»

Донецької області

Веселе

Олександром Івановичем Шевченком 

«Мирович»

 

Молдови

 

«Дев᾿ятий вал»

 

4. Робота з теоретичним матеріалом підручника. С. 64-65.

5. Заповнення опорної схеми (схема роздрукована для всіх учнів).

Подвоєння

(однакові приголосні)

 

 

Подовження

(м᾿які і пом᾿якшені)

 

Д

Т

З

С

Ц

Л

Н

Ж

Ч

Ш

Після голосних

¬     ͡     
Від діл

 

                 Багаття

                 Миттю

                 Суддя

 

͡         ^
Осін н ій

  ^      ^
енн, анн
Непримиренний, старанний

Основа слова на н + афікс -ся
Розрісся

Складноскорочені слова
Військкомат

6. Знайомство з електронним орфографічним словником.

7. Дослідження-трансформація.

1) Впр. 81 (1-4 речення).
Виписати з вправи слова з пропущеними літерами, розподілити їх за морфемами: ¬  ͡     ^.

2) Поставити наведені іменники в орудному відмінку однини, пояснити їх написання.
Молодь, розповідь, повість, чесність, ніч, річ, кількість, власність, акварель, любов, активність, тінь.

ІІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок.

  1. Запитання.
    Дати відповіді на запитання:

– У чому різниця між подовженням і подвоєнням приголосних?
– У яких випадках пишеться велика буква?

  1. Робота з картками.

    Сучасний український письменник Віктор Терен сказав:
    «Життя не кінчається смертю, якщо залишається сад».
    Що він мав на увазі? Складіть усне висловлювання. 

     

    Переписати речення й вставити в словах пропущені букви.

    З розпеченими обли…ями, замазані болотом метушаться люди коло вогню. Його сірі з проси…ю очі світились лагідністю і добротою. Я попросив Софію розповісти про сім’ю, яка прийняла її по замі…ю . Скупе промі…я осі…ього сонця самітньо відсвічує немічною прозолотою на білому тілі беріз. 

 

Відредагувати текст. У тексті є орфографічні та пунктуаційні помилки.

1. Історія народу як і житя людини має героїчні, трагічні, щасливі й нещасливі сторінки.

2. У героїчному найбільше виявляється національний характер народу його душевна краса його незрівняний талант.

3. Ці сторінки особливо хвилюють, захоплюють викликають почутя національної гордості.

4. Як свідчать історики на місці де зараз знаходиться слов’янськ, між соляними озерами, у 1185 році полки князя Ігоря Святославовича билися з Половцями.

5. Фортеця тор знаходячись на дорозі до торського перелазу не один раз терпіла облогу Кримських татар.

6. Числені орди грізних і безпощадних іновірців, ворогів наших предків тривалий час залишали кривавий слід на слов’янській багатостраждальній землі, але так і не зламали міцний дух нашого народу. 

Текст перевіряється учнями за правильним варіантом.

ІV. Підсумок уроку, оцінювання учнів з використанням «оцінки в кредит».

V. Домашнє завдання.

  1. Вправа 88.
  2. Навести п’ять прикладів народної мудрості із словами, у яких відбувається подовження або подвоєння приголосних.
  3. Дослідити походження назв вулиць села Прелесного.
  4. Написати лист історичній особі і розповісти про місця Слов᾿янщини, які варто було б відвідати. У творі обов’язково вживати власні назви.