Савка Олег Орестович,
викладач математики,
Глибоцький професійний ліцей
Чернівецька обл., смт. Глибока
План відкритого засідання гуртка «Інтеграл»
тема: «СОФІЗМИ, ПАРАЛОГІЗМИ, ПАРАДОКСИ В МАТЕМАТИЦІ»
Анотація: План відкритого засідання гуртка «Інтеграл», для учнів 10-11 класів, призначений на поглиблене вивчення нових понять з математики.
Ключові слова:софізм, паралогізм, парадокс.
План відкритого засідання гуртка
Мета: Навчальна – закріпити, розширити та вдосконалити знання з обраної теми.
Розвиваюча – пробуджувати інтерес до засвоєння нових знань, розвивати індивідуальні здібності учнів та забезпечити умови їх реалізації; активізувати увагу, вміти працювати в групі. Також розвивати культуру усного і писемного мовлення, логічне мислення, уміння узагальнювати і робити висновки, просторову уяву учнів, вміння чітко формувати і застосовувати одержані знання;
Виховна – виховувати творче відношення до навчання і праці, взаємоповагу.
Тип заняття: застосування знань, умінь та навичок
Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор та екран, презентація, роздатковий матеріал.
Міжпредметні зв’язки: інформатика, креслення, архітектура.
ХІД ЗАНЯТТЯ
- Організаційний етап. (2 хв.)
- Привітання.
- Перевірка присутності учнів.
- Перевірка готовності учнів до уроку.
- Мотивація навчальної діяльності учнів. (5 хв.)
- Розповідь викладача.
Математику вважають наукою точною, нічого не сприймає без доведень. Всі ми схильні помилятися: свідомо чи несвідомо. Тому дуже важливо, щоб вона вміла виявляти свої та чужі помилки, вчилась уникати їх. Серед них досить поширеними є логічні помилки. Звичайно прийнято логічні помилки поділяти на дві групи: на помилки логічні у власному змісті і помилки, які відбуваються внаслідок неправильності в словесному вираженні думки. У першому випадку помилка полягає в неправильності логічного процесу, у другому в неправильності вираження.
- Повідомлення теми і мети заняття
Темою нашого сьогоднішнього заняття буде:
«Софізми, паралогізми, парадокси в математиці»
- Вивчення нового матеріалу. (10 хв.)
Розповідь вчителя. Вам було завдання підготовити докладну інформацію про дані визначення.
- Я розпочну з того, що серед свідомих помилок виділяють софізми, серед ненавмисних – паралогізми. Зрозуміло, що чим хитріший софізм, чим майстерніше замаскована помилка, тим більше задоволення мають її шукачі, бо кожне спростування софізму – це насамперед маленьке відкриття і прекрасна школа культури міркувань. Софізм (з грецької – хитрий викрутас, вигадка, хитрий умовивід) – це міркування навмисне побудовані так, що вони містять логічну помилку і, звичайно, приводять до хибних висновків.
- Паралогізм – (від грец. paralogismos – неправильне, помилкове міркування) – ненавмисна логічна помилка, зв'язана з порушенням законів і правил логіки.
- Парадокс (грецьке paradoxos – дивний, несподіваний) – несподівані явища або висловлювання, які формою або змістом суперечать нашим знанням і уявленням.
Давайте послухаємо, що ви можете сказати про ці терміни. (Доповіді учнів).
- Закріплення нового матеріалу. (15 хв.)
- Мультимедійна презентація.(додається)
- Підведення підсумків. (5 хв.)
Отже, ми ознайомилися із захоплюючою темою, дізналися багато нового, навчилися розпізнавати софізми, парадокси, паралогізми та знаходити в них помилку. Підведемо підсумки заняття: продовжте речення Мені сподобалось…;Я дізнався нового…;Я зрозумів що…;На мою думку…;Було б цікаво… Тема нашої роботи далеко не вичерпана. Ми розглянули лише деякі, найвідоміші приклади софізмів і парадоксів. Насправді їх набагато більше. Ми продовжимо вивчення цієї теми надалі. Дякую за увагу!!!
- Незакінчене речення.
Мені сподобалось…
Я дізнався нового…
Я зрозумів що…
На мою думку…
Було б цікаво…
- Оцінювання учнів викладачем. (2 хв.)
- Домашнє завдання. (1 хв.)
Створити власні презентації з софізмами та парадоксами.
Авторська презентація до заняття "Софізми, паралогізми, парадокси в математиці"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Список використаних джерел:
- Конфорович А. Математичні софізми і парадокси. Оформлення і малюнки В.Глазунова та А.Хмари. К. Радянська школа 1983р. 208 с.