«СОН, ЩО ПРОБУДЖУЄ ІСТИНУ!» (АВТОРСЬКА КОНЦЕПЦІЯ ЗОБРАЖЕННЯ ХРИСТИЯНСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ В ОПОВІДАННІ Ф. ДОСТОЄВСЬКОГО «СОН СМІШНОЇ ЛЮДИНИ»). 10 КЛАС

Сайко А. А., вчитель російської мови та літературиСайко А. А.,
вчитель російської мови та літератури НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів № 9 – спеціалізована школа» Олександрійської міської ради Кіровоградської області, вчитель вищої категорії, старший вчитель

«Сон, що пробуджує істину!»
(Авторська концепція зображення християнських цінностей
в оповіданні Ф. Достоєвського «Сон смішної людини»). 10 клас

Мета:

специфічні компоненти мети:  сприяти осмисленню  особливостей художнього світу письменника та розкриттю філософської концепції автора в оповіданні «Сон смішної людини», дослідити за текстом сутність християнських цінностей в оповіданні, з ясувати основні філософські поняття – «істина», «совість», «любов до інших»; показати своєрідність зображення світу автором очима головного героя;

теоретико-літературні компоненти мети: закріпити знання учнів про підтекст художнього тексту, розкрити символіку оповідання; сприяти розвитку

вміння знаходити в тексті художню деталь і визначати її смислове навантаження, творчої уяви учнів, навичок аналізу художнього твору;

читацькі компоненти мети: сприяти вмінню висловлювати власну думку; вихованню моральних принципів, формуванню уважного читача, наділеного почуттям літературної інтуїції.

Обладнання: тексти оповідання, мультимедійний проектор, презентаційні слайди із зображенням художніх деталей, схеми, ілюстрації до твору, роздатковий матеріал «словник філософських понять».

Епіграф:

Я не хочу и не могу верить, чтобы зло было нормальным состоянием людей. Люди могут быть прекрасны и счастливы, не потеряв способности жить на земле. Каждый человек должен быть человеком и относиться к другим, как человек к человеку.

     Ф. М. Достоєвський

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.

У людства не так багато істин, які досягаються кожний раз неймовірно дорогою ціною, але вони необхідні. Ці істини належать до християнських законів людства. На минулому уроці ми ознайомилися з творчим шляхом Ф. Достоєвського. У чому особливість творчості письменника?

  1. Робота з епіграфом.

    • Як ви розумієте слова епіграфа?
    • Що є головним для письменника?

ІІ. Оголошення теми та мети. Постановка проблемних запитань.

Сьогодні ми спробуємо осягнути світ героя оповідання Ф Достоєвського « Сон смішної людини». До речі, оповідання має ще одну назву «Сон третього ноября». Відомо, що Ф. Достоєвський часто бачив пророчі сни, які потім описував у своїх творах. Один із таких снів став основою для написання оповідання «Сон смішної людини».

Сон смішної людини

Учитель звертає увагу учнів на презентаційний слайд і просить обґрунтувати назву, зокрема звернути увагу на слова «смішна людина».

Протягом уроку ми повинні знайти відповіді на запитання:

  • Чи насправді герой смішний?
  • Що, за Ф. Достоєвським, може пробудити істину?
  • Життя – це сон?

ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок.

  1. Етап передрозуміння твору. Бесіда.

    • Яке враження на вас справило оповідання «Сон смішної людини»?
    • Яка ваша була перша думка щодо сюжету?
    • Що здалося незрозумілим?
  2. Аналітико-інтерпретаційна частина уроку.

    • Де і коли відбуваються події? З яких моментів робимо висновки? (Петербург, осінь, 3 листопада ( протягом доби).
    • Чому саме 3 листопада? (Число «3» – небо – земля – потойбічний світ.)
    • Від чийого імені ведеться оповідь? (Від 1-ї особи, головного героя – «смішної людини».)
    • Чому у героя немає імені, прізвища?
    • До якого типу людини можна віднести героя? (До сірої , «маленької» людини)
    • Пригадайте, що являє собою образ «маленької людини» з творів, які ми вивчали. (Образ «маленької людини» трапляється у творах М. Гоголя, А. Чехова, Ф. Достоєвського. Це образ звичайної людини, самотньої, замкненої, обмеженої , непомітної. У житті не відбувається ніяких змін, а якщо можна змінити, то це викликає страх. І тому таким людям важко жити у світі, тим паче у такому жорстокому, де треба боротися за життя).
    • Охарактеризуйте життєвий простір героя. (Починає працювати на дошці  схема, яка заповнюється разом з учнями)
  3. Робота з рис. «Життєвий простір героя».

Учитель разом із учнями заповнює рисунок. Учні роблять записи в зошитах.

Сон смішної людини - Сайко

  • Чому герой хоче покінчити життя самогубством?
  • Що підкреслює напружений психологічний стан героя? (Пейзаж.)

«Это было в мрачный, самый мрачный вечер, какой только может быть. Я возвращался тогда в одиннадцатом часу вечера домой, и именно, помню, я подумал, что уж не может быть более мрачного времени. Даже в физическом отношении. Дождь лил весь день, и это был самый холодный и мрачный дождь, какой-то даже грозный дождь, я это помню, с явной враждебностью к людям, а тут вдруг, в одиннадцатом часу, перестал, и началась страшная сырость, сырее и холоднее, чем когда дождь шёл, и ото всего шёл какой-то пар, от каждого камня на улице и из каждого переулка, если заглянуть в него в самую глубь, подальше, с улицы.

Учитель звертає увагу учнів на ілюстрації та просить відповісти на запитання «Які враження справляють на вас ілюстрації»?, після чого учні з’ясовують значення образів-символів.

Які враження справляють на вас ілюстрації

Дощ – божественне благо.

Ливень – гнів Господній, дощова вода дає свої плоди.

Зірка – вічність, у кожного є своя зірка, яка народжується й вмирає разом із людиною. Божественне величчя.

Небо – космічність, духовність.

Число «3» небо – земля – потойбічний світ.

  • Чому, саме, зірка підштовхнула до здійснення самогубства?
  • Яка подія зупинила героя? (Маленька дівчинка просила допомоги.)
  • З якою метою автор уводить образ дівчинки? Чому герой не допоміг дівчинці? (У героєві була потреба, але йому було все одно.)
  • Чи жалкує герой про свій вчинок? Що його гнітить («мучає»)? (Совість.)
  • Розгляньте ілюстрацію. Як вона передає стан героя?

Чи жалкує герой про свій вчинок

  • Знайдіть епізод у творі? Проаналізуйте.
  • Що є совість? Як ви розумієте значення цієї моральної властивості?
  • Отже, за тривалий період часу герой вперше засинає. Він бачить сон.
  • Що таке сон?

Коментар вчителя: повідомлення духів пращурів, голос Божий, наукове

таємниче явище. Уві сні людина з реального світу переселяється у світ духовний. Давньогрецький філософ Цицерон писав: «Якщо боги люблять людей, вони обов’язково розкриють їм свої наміри уві сні».

У психології виокремлюють групи загальнолюдських і особистісних снів.

  • Як ви вважаєте, сон героя до якої групи снів належить? Чому?
  • Що саме наснилося героєві? (Труна, краплі води, хрест, виникнення всіх гріхів людини.)

Робота з ілюстрацією.

  • Доповніть ілюстрацію надписами про те, який сон приснився героєві, що він у ньому побачив. Розкрийте значення образів зі сну, зазначивши поряд із зображенням.

Сон смішної людини

  1. Робота з комп’ютером. Показ слайдів з художніми деталями.

    • Згадаймо, що називається художньою деталлю?
    • Простежимо сон від самого початку за допомогою слайдів із зображенням художніх деталей.

4.	Робота з комп’ютером. Показ слайдів з художніми деталямиТруна – замкнутість.

Кров – носій життя.

Хрест – відродження душі, життя.

Серце – дім душі.

Краплі води – рух, життя і смерть, очищення душі.

  • Чому рана була в серці, у житті він хотів застрелитися пістолетом у праву скроню?
  • Хто супроводжував героя у просторі сну? (Невідоме створіння).
  • Розгляньте ілюстрацію. Що ви можете сказати про деталі ілюстрації?
  • Що вам здалося незвичайним?

Що вам здалося незвичайним?«А, стало быть, есть и за гробом жизнь!» – подумал я с странным легкомыслием сна. Я хочу, я жажду в сию минуту целовать, обливаясь слезами, лишь одну ту землю, которую я оставил, и не хочу, не принимаю жизни ни на какой иной!..»

  • Прослідкуймо процес зародження гріхів.
  • Чому саме «сладострастие» вважається першогріхом людини?
  • Що означає фраза «Я развратил их всех!» (Він розповів про свою землю, про зародження гріхів.)
  • Розгляньте ілюстрацію раю.

Що вам здалося незвичайним?

  • Що, на вашу думку, є рай?
  • Що стає причиною гріховності на землі? Чому?
  • Розкриємо сутність поняття «сладострастие», опираючись на текст.

«Сладострастие»

Розкриємо сутність поняття «сладострастие», опираючись на текст.

  • Чого досягло людство?
  • Потрактуйте образ хреста. Яке його місце у житті людини?
  • Якою була реакція героя на сон вранці? Чому? (Здивувався, заплакав, ошаленів.)
  • Що зрозумів герой? (Побачив істину – жити, проповідувати, любити всіх.)
  • Що хотів сказати автор останньою фразою?

Що хотів сказати автор останньою фразою

  • Життя – це сон?
«Сон? Что такое сон? А наша-то жизнь не сон? Больше скажу: пусть, пусть это никогда не сбудется и не бывать раю (ведь уже это-то я понимаю!), – ну, а я все-таки буду проповедовать. А между тем так это просто: в один бы день, в один бы час – всё бы сразу устроилось! Главное – люби других как себя, вот что главное, и это всё, больше ровно ничего не надо: тотчас найдёшь как устроиться. А между тем ведь это только – старая истина, которую биллион раз повторяли и читали, да ведь не ужилась же! «Сознание жизни выше жизни, знание законов счастья – выше счастья» – вот с чем бороться надо! И буду. Если только все захотят, то сейчас всё устроится.
А ту маленькую девочку я отыскал… И пойду! И пойду!» 
  1. Робота з рис. 2.

    • Якими ж є реалії життя?
    • Що є сон?
    • На основі рисунка зробіть висновки.
 Що хотів сказати автор останньою фразою

Життя – це сон. Сни показують нам минуле і майбутнє. Сон героя показав причини існування людей у світі (минуле) та шляхи пробудження істини для життя.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Проблемні питання.

    • Чи насправді герой смішний? (Кого не сприймають – уважають смішним, але чому? Такі люди вміють бачити незвичайне і вірити.) Можливо, все ж таки «смішним» є людство, що так просто втратило всі свої ідеали?
    • Яка ж головна авторська ідея твору? Що, за Ф. Достоєвським, може пробудити істину? (Ідея співчуття «маленькій людині», співпереживання, любові до ближнього, віри у світлі духовні початки людини, відродження душі.)
  2. Заключне слово вчителя.

Любов до ближнього – це головна авторська думка. Достоєвський стверджував: «Віра в непорушність власних ідей може знищити все людство. Протистояти їй може тільки любов – любов до людини, любов до ближнього», і якщо кожна людина буде дотримуватися цієї істини, то все може улаштуватися .

V. Домашнє завдання:

  1. Поміркувати над кольоровою символікою в оповіданні. Розкрити її значення.
  2. Написати есе «Істини проти гріхів».
  3. Порівняти повість М. Гоголя «Шинель» та Ф. Достоєвського «Сон смішної людини».