Тараненко Тетяна Василівна,
учитель української мови і літератури
філії "Топилянський навчально-виховний комплекс
"Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І-ІІ ступенів"
ОНЗ "Трепівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Знам'янської районної ради Кіровоградської області"
СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ПОЕЗІЯ. ІВАН МАЛКОВИЧ
«ІЗ ЯНГОЛОМ НА ПЛЕЧІ»: РОЗДУМИ ПОЕТА ПРО ДОЛЮ ЛЮДИНИ
Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю сучасного українського поета Івана Малковича; розвивати вміння виразно та вдумливо читати поезії, визначати їх настрій, коментувати зміст, визначати головну думку та ідею; характеризувати та розкривати значення художніх образів, пояснювати їх метафоричність; удосконалювати вміння аналізувати й інтерпретувати художній твір; розвивати вміння аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію; сприяти вихованню любові до культурної спадщини нашого народу; сприяти формуванню життєствердних, оптимістичних настроїв.
Очікувані результати: учні знають основні факти біографії сучасного поета І. Малковича; виразно, вдумливо й усвідомлено читають його поезію та визначають її настрій; аналізують її ідейно-образний зміст; пояснюють метафоричність поетичних образів; застосовують під час інтерпретації та аналізу художнього твору літературознавчі поняття; висловлюють судження з приводу прочитаної поезії; формують самостверджувальну життєву позицію.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: відеопрезентація до уроку, відео- та аудіододатки, виставка книг видавництва «А-ба-ба-га-ла-ма-га», янголи-обереги, набір карток «Кольорова палітра».
Епіграф:
«Зрештою, головне в житті – це саме життя».
Теодор Драйзер
Примітка. Тема показана частково: «Сучасна українська поезія. Іван Малкович «Із янголом на плечі»: роздуми поета про…» У кінці уроку учні мають зробити висновки і завершити тему.
Зміст уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
- Емоційне налаштування.
– Погляньте на ваші робочі місця. Сьогодні поруч із вами знаходяться янголята-обереги. Як ви вважаєте, навіщо вони тут?
– Чи вірите ви в янголів?
– Чи звертаєтеся до них за допомогою? У яких ситуаціях?
– У народі кажуть: життя прожити – не поле перейти. І справді, життєвий шлях не є однозначно легким чи складним, щасливим чи нещасливим. Від чого ж це залежить? Від самої людини чи, можливо, від вищих сил, янголів чи демонів? На ці та інші запитання ми з вами спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці.
- Робота з епіграфом.
Відомому американському письменнику належать слова: «Зрештою, головне в житті – це саме життя». Як ви їх розумієте?
ІІ. Актуалізація знань учнів.
- Вступне слово вчителя.
– Сьогодні я пропоную вам ознайомитися із творчістю сучасного українського поета Івана Малковича, одного із яскравих представників покоління вісімдесятників. Це поет, для творчості якого характерні, з одного боку, глибокий інтелектуалізм, яскрава метафоричність і заглиблення у внутрішній світ людини. А з іншого боку – начебто наївне, дитинне світосприйняття світу.
– Зверніть увагу, що тема уроку незакінчена. Отже, одним із завдань нашої роботи буде доповнити тему, і, можливо, дехто із вас доповнить її по-своєму.
А зараз давайте разом визначимо цілі уроку.
Отож, сьогодні на уроці ми будемо…
III. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.
- Знайомство з особистістю поета. Перегляд презентації з коментуванням.
– Українська література, і зокрема поезія, в останні десятиліття розвивається бурхливо і різнопланово. Та серед розмаїття авторів вирізняється особистість Івана Малковича. Запрошую до знайомства з ним.
– Погляньте на портрет поета. Яке враження справляє на вас Іван Малкович?
– Зробіть припущення, який у нього характер?
2. Знайомство з біографією та творчим шляхом поета.
Перегляд презентації. Слайди 5-19.
Презентація.
Прослуховування розповіді Івана Малковича про творчу школу (відео 1,2)
3. Робота у парах. Складання асоціативного ґрона «Іван Малкович».
4. Аналіз поезії «Із янголом на плечі».
Прийом «Передбачення».
– Ця поезія увійшла до однойменної збірки 1997 року, а також закінчує останню збірку поета. Напевно, ця поезія є важливою для автора. Спробуймо і ми відкрити для себе її таємниці. Як ви думаєте, про що буде цей твір?
Притча про янгола.
До чоловіка, який помирає, звернувся янгол:
– Хочеш, я покажу тобі твоє життя?
– Хочу, – відповів чоловік.
Янгол підняв його над землею і чоловік побачив дві вервечки слідів від ніг, які йшли поряд.
– Хто це поряд зі мною?
– Це я, – відповів янгол, – я супроводжую тебе все твоє життя.
– А чому інколи залишається тільки одна пара слідів?
– А це найтяжчі періоди в твоєму житті, – відповів янгол.
– І ти покидав мене в найтяжчі хвилини? Як ти міг? – схвильовано запитав чоловік.
– Ні, це я ніс тебе на руках, – відповів янгол.
– Чи вірите ви в янголів?
– Чи потрібні янголи людям, чи ні? Аргументуйте.
Виразне читання поезії вчителем.
М. Бурмака_Із янголом на плечі
Т. Чубай_Із янголом на плечі
Навчальна пауза. Емоційне сприймання поезії.
– Що вас вразило у цій поезії?
– Що залишилося незрозумілим?
– Про що б ви хотіли поговорити?
Словникова робота. З’ясування значення незрозумілих слів із контексту, за необхідності звернення до тлумачення їх значення.
Самостійне читання поезії учнями (1-2 учні).
Кольорова палітра.
– Оберіть із палітри кольорів ті, які ви уявляли під час прочитання твору. Чому саме ці кольори? (Учням запропоновано вибрати аркуші із кольорами і під час аналізу поезії записувати образи та їхнє трактування на відповідний аркуш. Прогнозовано учні мають обрати сірий (або чорний) та жовтий кольори.)
Звукова палітра.
– Які звуки ви «почули»?
– Чому автор насичує поезію такими звуками?
– Які асоціації виникають?
Бесіда за змістом поезії.
– Де відбуваються події? Що може означати вислів «край світу»?
– Коли відбуваються події? Це абсолютна темрява чи ні? Навіщо Бог освітлює шлях?
– Хто є ліричним героєм?
– Чому він не має імені?
– Чому «хтось» самотній?
– Але ж у нього є янгол на плечі! Чому все-таки самотній?
– Куди прямує подорожній? Як ви розумієте вислів «йде в ніде, в невороття?»
– Пригадайте, як робить перші кроки дитина? Чому подорожній «іде лелійно, як дитя»?
– Чи легкий цей шлях? Які перешкоди і труднощі трапляються на цьому шляху?
– Чому «маятник жене у спину»? Чи завжди людина може обернутися обличчям до труднощів на шляху?
– Зверніть увагу на маятник. Чи змінюються його коливання? Як це впливає на героя? А на янгола?
– Що свідчить про непохитність героя? (Вуста гарячі.)
– З яким проханням герой звертається до янгола?
– То хто ж врешті-решт кого підтримує: янгол людину чи навпаки?
– На вашу думку, від чого залежить життя людини: від янгола чи від самої людини?
Пропоную розглянути ваші аркуші. Порівняймо із моїм варіантом.
– Визначте тему поезії і впишіть її в тему уроку.
– Спробуймо сформулювати ідею поезії.
– Повернімося до епіграфа уроку. Яким може бути життя людини?
– Що є найголовнішим у житті, на думку Теодора Драйзера?
– Чи згодні ви з цією думкою?
– Дійсно, яким би не було наше життя – легким чи складним, головним все-таки є саме життя. Варто цінувати його і намагатися пройти його гідно.
Теорія літератури.
– Цей твір насичений метафоричними образами. Назвіть їх.
– Як ви вважаєте, чому така кількість образів? Доберіть епітети до цих образів.
– Автор визначає жанр твору «старосвітська балада». Пригадайте ознаки балади і визначте їх у творі.
– Чому автор називає цю баладу старосвітською?
Слухання твору в авторському виконанні. (Авторське виконання_Малкович)
– Прослухайте твір у авторському виконанні. Чи змінилося щось у вашому сприйманні твору? Як ви вважаєте, чому автор тривалий час не наважувався надрукувати цю поезію?
Мистецький контекст.
– Уявіть себе композитором. Яку мелодію – тиху, спокійну чи голосну – ви написали б до цієї балади?
– Слова цієї балади поклали на музику українські композитори Тарас Чубай та Марія Бурмака. Послухайте уривки їхніх пісень. (Музичні твори: Тарас Чубай, Марія Бурмака)
– Чий твір вам особисто близький? Чому?
ІV. Підсумок уроку.
- Прийом «Одне речення».
– Висловіть враження від уроку одним реченням: що вразило, запам’яталося, сподобалося чи не сподобалося.
- Оцінювання навчальної діяльності учнів.
V. Домашнє завдання.
- Опрацювати матеріал підручника (с. 96-99).
- Написати есе «Чи потрібен людині янгол за плечима?»