СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ПОЕЗІЯ. ІВАН МАЛКОВИЧ «ІЗ ЯНГОЛОМ НА ПЛЕЧІ»: РОЗДУМИ ПОЕТА ПРО ДОЛЮ ЛЮДИНИ.

Тараненко 
  Тараненко Тетяна Василівна,
  учитель української мови і літератури
  філії "Топилянський навчально-виховний комплекс
  "Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І-ІІ ступенів"
  ОНЗ "Трепівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
  Знам'янської районної ради Кіровоградської області"

СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ПОЕЗІЯ. ІВАН МАЛКОВИЧ
«ІЗ ЯНГОЛОМ НА ПЛЕЧІ»: РОЗДУМИ ПОЕТА ПРО ДОЛЮ ЛЮДИНИ

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю сучасного українського поета Івана Малковича; розвивати вміння виразно та вдумливо читати поезії, визначати їх настрій, коментувати зміст, визначати головну думку та ідею; характеризувати та розкривати значення художніх образів, пояснювати їх метафоричність; удосконалювати вміння аналізувати й інтерпретувати художній твір; розвивати вміння аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію; сприяти вихованню любові до культурної спадщини нашого народу; сприяти формуванню життєствердних, оптимістичних настроїв.

Очікувані результати: учні знають основні факти біографії сучасного поета І. Малковича; виразно, вдумливо й усвідомлено читають його поезію та визначають її настрій; аналізують її ідейно-образний зміст; пояснюють метафоричність поетичних образів; застосовують під час інтерпретації та аналізу художнього твору літературознавчі поняття;  висловлюють судження з приводу прочитаної поезії; формують самостверджувальну життєву позицію.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: відеопрезентація до уроку, відео- та аудіододатки, виставка книг видавництва «А-ба-ба-га-ла-ма-га», янголи-обереги, набір карток «Кольорова палітра».

Епіграф:
«Зрештою, головне в житті – це саме життя».
Теодор Драйзер

Примітка. Тема показана частково: «Сучасна українська поезія. Іван Малкович «Із янголом на плечі»: роздуми поета про…» У кінці уроку учні мають зробити висновки і завершити тему.

Зміст уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Емоційне налаштування.

– Погляньте на ваші робочі місця. Сьогодні поруч із вами знаходяться янголята-обереги. Як ви вважаєте, навіщо вони тут?
– Чи вірите ви в янголів?
– Чи звертаєтеся до них за допомогою? У яких ситуаціях?
– У народі кажуть: життя прожити – не поле перейти. І справді, життєвий шлях не є однозначно легким чи складним, щасливим чи нещасливим. Від чого ж це залежить? Від самої людини чи, можливо, від вищих сил, янголів чи демонів? На ці та інші запитання ми з вами спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці.

  1. Робота з епіграфом.

Відомому американському письменнику належать слова: «Зрештою, головне в житті – це саме життя». Як ви їх розумієте?

2018-02-20_104745

ІІ. Актуалізація знань учнів.

  1. Вступне слово вчителя.

2018-02-20_104939

– Сьогодні я пропоную вам ознайомитися із творчістю сучасного українського поета Івана Малковича, одного із яскравих представників покоління вісімдесятників. Це поет, для творчості якого характерні, з одного боку, глибокий інтелектуалізм, яскрава метафоричність і заглиблення у внутрішній світ людини. А з іншого боку – начебто наївне, дитинне світосприйняття світу.
– Зверніть увагу, що тема уроку незакінчена. Отже, одним із завдань нашої роботи буде доповнити тему, і, можливо, дехто із вас доповнить її по-своєму.
А зараз давайте разом визначимо цілі уроку.
Отож, сьогодні на уроці ми будемо…
2018-02-20_112631

III. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.

  1. Знайомство з особистістю поета. Перегляд презентації з коментуванням.

– Українська література, і зокрема поезія, в останні десятиліття розвивається бурхливо і різнопланово. Та серед розмаїття авторів вирізняється особистість Івана Малковича. Запрошую до знайомства з ним.

2018-02-20_113053

 – Погляньте на портрет поета. Яке враження справляє на вас Іван Малкович?
 – Зробіть припущення, який у нього характер?

2. Знайомство з біографією та творчим шляхом поета.

Перегляд презентації. Слайди 5-19.
Презентація.
Прослуховування розповіді Івана Малковича про творчу школу (відео 1,2)

3. Робота у парах. Складання асоціативного ґрона «Іван Малкович».

2018-02-20_113713

4. Аналіз поезії «Із янголом на плечі».
2018-02-20_114213

Прийом «Передбачення».

– Ця поезія увійшла до однойменної збірки 1997 року, а також закінчує останню збірку поета. Напевно, ця поезія є важливою для автора. Спробуймо і ми відкрити для себе її таємниці. Як ви думаєте, про що буде цей твір?

Притча про янгола.

До чоловіка, який помирає, звернувся янгол:
– Хочеш, я покажу тобі твоє життя?
– Хочу, – відповів чоловік.
Янгол підняв його над землею і чоловік побачив дві вервечки слідів від ніг, які йшли поряд.
– Хто це поряд зі мною?
– Це я, – відповів янгол, – я супроводжую тебе все твоє життя.
– А чому інколи залишається тільки одна пара слідів?
– А це найтяжчі періоди в твоєму житті, – відповів янгол.
– І ти покидав мене в найтяжчі хвилини? Як ти міг? – схвильовано запитав чоловік.
– Ні, це я ніс тебе на руках, – відповів янгол.

 – Чи вірите ви в янголів?
 – Чи потрібні янголи людям, чи ні? Аргументуйте.

Виразне читання поезії вчителем.
2018-02-20_115151

М. Бурмака_Із янголом на плечі

Т. Чубай_Із янголом на плечі

 

Навчальна пауза. Емоційне сприймання поезії.

 – Що вас вразило у цій поезії?
 – Що залишилося незрозумілим?
 – Про що б ви хотіли поговорити?

Словникова робота. З’ясування значення незрозумілих слів із контексту, за необхідності звернення до тлумачення їх значення.

2018-02-20_115637

Самостійне читання поезії учнями (1-2 учні).

Кольорова палітра.

 – Оберіть із палітри кольорів ті, які ви уявляли під час прочитання твору. Чому саме ці кольори? (Учням запропоновано вибрати аркуші із кольорами і під час аналізу поезії записувати образи та їхнє трактування на відповідний аркуш. Прогнозовано учні мають обрати сірий (або чорний) та жовтий кольори.)

Звукова палітра.

 – Які звуки ви «почули»?
 – Чому автор насичує поезію такими звуками?
 – Які асоціації виникають?

Бесіда за змістом поезії.
 – Де відбуваються події? Що може означати вислів «край світу»?
 – Коли відбуваються події? Це абсолютна темрява чи ні? Навіщо Бог освітлює шлях?
 – Хто є ліричним героєм?
 – Чому він не має імені?
 – Чому «хтось» самотній?
 – Але ж у нього є янгол на плечі! Чому все-таки самотній?
 – Куди прямує подорожній? Як ви розумієте вислів «йде в ніде, в невороття?»
 – Пригадайте, як робить перші кроки дитина? Чому подорожній «іде лелійно, як дитя»?
 – Чи легкий цей шлях? Які перешкоди і труднощі трапляються на цьому шляху?
 – Чому «маятник жене у спину»? Чи завжди людина може обернутися обличчям до труднощів на шляху?
 – Зверніть увагу на маятник. Чи змінюються його коливання? Як це впливає на героя? А на янгола?
 – Що свідчить про непохитність героя? (Вуста гарячі.)
 – З яким проханням герой звертається до янгола?
 – То хто ж врешті-решт кого підтримує: янгол людину чи навпаки?
 – На вашу думку, від чого залежить життя людини: від янгола чи від самої людини?

Пропоную розглянути ваші аркуші. Порівняймо із моїм варіантом.

2018-02-20_131952

 – Визначте тему поезії і впишіть її в тему уроку.

2018-02-20_132224

 – Спробуймо сформулювати ідею поезії.

2018-02-20_132440Робота з епіграфом.

2018-02-20_132623 – Повернімося до епіграфа уроку. Яким може бути життя людини?
 – Що є найголовнішим у житті, на думку Теодора Драйзера?
 – Чи згодні ви з цією думкою?
 – Дійсно, яким би не було наше життя – легким чи складним, головним все-таки є саме життя. Варто цінувати його і намагатися пройти його гідно.

Теорія літератури.
 – Цей твір насичений метафоричними образами. Назвіть їх.
 – Як ви вважаєте, чому така кількість образів? Доберіть епітети до цих образів.
 – Автор визначає жанр твору «старосвітська балада». Пригадайте ознаки балади і визначте їх у творі.
 – Чому автор називає цю баладу старосвітською?

2018-02-20_132939

Слухання твору в авторському виконанні. (Авторське виконання_Малкович)

ПРОСЛУХАТИ АУДІО >>>

 – Прослухайте твір у авторському виконанні. Чи змінилося щось у вашому сприйманні твору? Як ви вважаєте, чому автор тривалий час не наважувався надрукувати цю поезію?

Мистецький контекст.
 – 
Уявіть себе композитором. Яку мелодію – тиху, спокійну чи голосну – ви написали б до цієї балади?
 – Слова цієї балади поклали на музику українські композитори Тарас Чубай та Марія Бурмака. Послухайте уривки їхніх пісень. (Музичні твори: Тарас Чубай, Марія Бурмака)
 – 
Чий твір вам особисто близький? Чому?

ІV. Підсумок уроку.

  1. Прийом «Одне речення».

 – Висловіть враження від уроку одним реченням: що вразило, запам’яталося, сподобалося чи не сподобалося.

  1. Оцінювання навчальної діяльності учнів.

V. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал підручника (с. 96-99).
  2. Написати есе «Чи потрібен людині янгол за плечима?»