СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ПРО ПРИКМЕТНИК

BartoshБартош Н. Г.,

вчитель Бобринецької загальноосвітньої спеціальної школи-інтернату І-ІІІ ступенів

 

 

 

СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ПРО ПРИКМЕТНИК

(конспект уроку з української мови для 6 класу)

Мета: закріпити знання учнів про прикметник як частину мови, вміти визначати рід, число, відмінок сполучень прикметників з іменниками, визначати значущі частини слів-прикметників з іменниками, добирати синоніми й антоніми до них, складати речення; збагчувати словниковий запас учнів, розвивати мову, пам’ять, мислення, уяву, активність,  сприяти вихованню любові до рідної мови.

Обладнання: роздатковий матеріал, наочність для індивідуальної роботи, роботи в групах, парах, мультимедійна дошка, проектор.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Продзвенів уже дзвінок.

Починається урок.

Будьте всі тепер уважні

І активні, і старанні.

ІІ. Основна частина.

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  • Яким ви хочете бачити сьогоднішній урок? (Успішним, улюбленим, розвивальним, радісним, оптимальним, організованим, кольоровим, корисним.)

У – успішний, улюблений.

Р – розвивальний, радісний.

О – оптимальний, організований.

К – кольоровий, корисний.

  • На яке запитання відповідають слова, які ви написали?
  • Отже, яка це частина мови?
  • Що означає прикметник?
  1. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда
  • Прикметники в реченнях найчастіше пов’язані з… (іменниками).
  • Частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання: Хто? Що? Це – … (іменник).
  • Частина мови, що означає ознаку предметів і відповідає на питання: Який? Яка? Яке? Які? Чий? Чиї? Чиє? Це – … (прикметник).
  • Що можуть означати прикметники? (Величину, форму, смак, дотик, колір, просторові і часові поняття. Наприклад: (…).
  • Яку роль відіграють прикметники в мові? (Збагачують мову, роблять її красивою, виразною, милозвучною.)
  1. Читання ученицею вірша «Прикметник».

Прикметник – це частина мови,

без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

йому, як другові, всміхнись.

Земля ласкава, люба, рідна,

а сонце щире, золоте,

а небо – лагідне, погідне,

життя – прекрасне, дороге.

А очі в мами – добрі, ніжні,

а голос – чистий і дзвінкий,

а руки – теплі і надійні,

а погляд – сонячний, ясний.

Квіти в полі – білі, сині, червоні, жовті, блакитні.

Хмарки в небі – бистрокрилі, весняні, літні, зимові.

Усі ознаки називає прикметник, як частина мови,

І жодної не обминають слова ці, справді, пречудові.

  1. Колективна форма роботи. (Учні визначають прикметники з іменниками, встановлюють рід, число.)
  2. Робота в групах (таблиці, графічні знаки).

Визначити значущі частини в прикметниках: прекрасне життя, пречудове слово. Провідміняти словосполучення за відмінками.

  1. Поетична хвилинка.

Учні переписують вірш, підкреслюють прикметники, визначають тему, головну думку.

Україна-край чудовий.

Є в нім – луки, сині гори.

Є ліси –густі, дрімучі.

Є високі дуже кручі,

Швидкоплинні ріки теж

І поля навкруг без меж.

Леся Лужицька

  1. Словникова робота.

Швидкоплинні ріки – зі швидкою течією.

  1. Індивідуальна робота.

Любіть красу своєї мови,

Звучання слів і запах слів

Це квітка ніжна і чудова

Широких батьківських степів.

А. Масенко

  • Чому вчать вірші? (Любити Україну, її мову солов’їну.)
  1. Гра «Про що мова?».

Завдання.

  1. Назвати іменники-відгадки до прикметників і назвати прикметники, що означають колір, дотик, смак.
  • Круглий, оранжевий, смачний, вітамінний… (апельсин).
  • Зверху зелений, червоний у середині, солодкий на смак… (кавун).
  • Білий, пухнастий, холодний, легкий… (сніг).
  • Вічнозелена, святкова, колюча… (ялинка).
  • Кругле, яскраве, тепле… (сонце).
  1. Вказати рід прикметників з іменниками.
  2. Утворити множину.
  1. Робота в групах (робота над деформованими реченнями).

Завдання.

  1. З окремих слів на картках скласти загадки, відгадати їх, назвати прикметники.
  2. Перевірити відповіді.

Колір. Взимку – чорний, навесні і влітку – зелений, восени – жовтий. (Ліс)

Дотик. Влітку – лагідний, взимку – холодний, восени – пронизливий, навесні – теплий. (Вітер)

Дотик. Тепле, лагідне з неба сміється, яскраве проміння на землю ллється. (Сонце)

  • Що означають прикметники у загадках?
  1. Робота за розповіддю «Лісова казка». Читання.

Прийшла білосніжна зима. Спить засніжений ліс. Білим сніжком засипало лісові доріжки. Ось легко стрибнула з дерева на дерево прудка білочка. Незабаром у її кігтиках опинилася соснова шишка. До своєї нори майнула руда лисиця. Швидко пробіг і сховався під засніженим дубом полохливий зайчик. І знову зимова тиша.

(Учні на слух визначають прикметники та записують їх у зошити.)

  • Які прикметники вам трапилися у творі. Прочитайте їх.
  • Яке ідея розповіді? (Багатство, краса природи взимку.)
  • Яке значення мають прикметники у тексті?
  1. Творче завдання.
  1. Вставити в речення слова із довідок. Слова з довідок вставити в речення Визначити рід прикметників з іменниками, число.
  2. Визначити тему, головну думку.
  3. Виділити зачин, основну частину, кінцівку тексту (початок, розвиток події, завершення). «Метод Акваріум».
  4. Назвати тип мовлення. (Розповідь)
  5. Визначити, що виховує розповідь «Лісова казка»? (Бережливе відношення до природи.)
  1. Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти! Посміхніться.

Землі неньці поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться,

В різні боки поверніться,

Веретенцем покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

  1. Бесіда.
  • Які пори року ви знаєте?
  • Який період життя людини, на вашу думку, символізує кожна пора?
  • Чим приваблива кожна пора року?

Розповідь учителя про пори року, зіставлення їх з людським життям. (Весна – дитинство, літо – юність, осінь – зрілість, зима – старість.)

Розвиток образної уяви (ейдетика), кольори пір року.

Розгляд ілюстрацій пір року. Загадки про пори року. Учні називають прикметники у загадках.

  • Яка пора року зображена в загадці?
  • Які кольори ви уявляли?

Наганяє холоди,

Воду сковує в льоди

Ще й біленьке «пір’я»

сипле на подвір’я. (Зима)

Тане сніжок,

Квітне лужок,

Ясне сонечко пригріває

День прибуває

Коли це буває? (Весна)

Цвітом, росами, промінням

Воно розлилося.

І чарує нас цвітінням

На ланах колосся. (Літо)

Ходить діва жовтокоса

У барвистому вінку. (Осінь)

  1. Дидактична гра «Зайве слово» (колективна форма роботи).

Літній, тепло, теплий, дощовий (день).

Квітучий, чарівний, квітка, духмяний (сад).

Зелений, розкішний, широкий, зелень (луг).

IV. Закріплення знань про синоніми, антоніми.

  1. Гра «Добери синонім».

Старанний учень – сумлінний, дбайливий.

Палюче сонце – пекуче, гаряче, спекотне.

Неосяжний край – безкрайній, безмежний, неозорий.

Хоробрий воїн – відважний, сміливий, безстрашній, мужній.

  1. Гра «Назви антонім».

Сосна висока, а кущ (низький) – величина.

Зима холодна, а літо (тепле) – дотик.

Струмок вузький, а річка (широка) – простір.

Перець гіркий, а цукор (солодкий) – смак.

Помідор круглий, а огірок (овальний) – форма.

Влітку ночі короткі, а взимку (довгі) – часові види.

Шлях до лісу далекий, а до саду (близький) – простір.

Ніч темна, а день (світлий) – колір.

  1. Тестові завдання.
  1. Прикметники догадливий і кмітливий є:

а) синонімами;

б) антонімами;

в) спільнокореневими словами.

  1. Тривожний і спокійний є:

а) синонімами;

б) антонімами;

в) спільнокореневими словами.

  1. Який з прикметників є антонімом до слова щедрий?

а) щирий;

б) добрий;

в) скупий.

  1. Дидактична гра «Мова квітів» За описом відгадати ілюстрації.

Учні називають кольори в загадках.

  1. Стоять у полі сестрички: жовте очко, білі вічка. (Ромашка)
  2. Жовті сонечка малі, посідали на землі. (Кульбабки)
  3. Стоїть «півень» на току, у червонім ковпаку. (Мак)
  4. Чудова квітонька така, чорними брівками морга. (Чорнобривці)
  5. Я найпершим зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок)

  1. Цвіте синьо, лист зелений,

Квітник прикрашає,

Хоч мороз усе побив –

Його не займає. (Барвінок)

  1. На сонечко я схожий

І з сонечком дружу.

До нього повертаю

Голівоньку свою. (Соняшник)

  1. Біла, жовта і червона

Ніжно пахну я.

Відгадайте, хто така

Королева квітників я. (Троянда)

  1. Рожеві, білі, жовті і блакитні

На зіроньки ми схожі.

Дарують діти вчителям,

Коли ідуть до школи. (Айстри)

  1. Гра «Склади прислів’я з геометричних фігур. Пояснити зміст.

Робота в парах.

V. Аналіз і підсумок уроку.

  • Яким був наш урок?
  • Що закріпили на уроці?
  • Який вид роботи сподобався?

V. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання.

Списати текст (текст запропонований учителем або за підручником), підкреслити прикметники, позначити рід, число, відмінок.