УРОК-АУКЦІОН З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ТЕМОЮ «ІМЕННИК»

Наталія Леськова 
  Леськова Наталія Володимирівна,
   
учитель початкових класів
  Золотівської багатопрофільної гімназії
  Попаснянської районної ради Луганської області

 

УРОК-АУКЦІОН З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ТЕМОЮ «ІМЕННИК»

Мета уроку: 

  • узагальнити  та систематизувати знання учнів з вивченої теми; удосконалювати вміння вживати в мові іменники–синоніми, іменники–антоніми, як засіб увиразнення мовлення; вміти влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники, навчити самоконтролю;
  • розвивати кмітливість, логічне мислення, пам'ять учнів, культуру мовлення, бажання добре вчитися, уміння доводити правильність думки; формувати коректне ставлення до опонентів;
  • виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідного слова, почуття радості в спільній роботі.

Обладнання: таблички з написами «речей» для торгів: «Іменник», «Однина і множина іменників», «Упіймай іменник», «Істота чи неістота», «Рід іменників», «Хвилини мудрості народної», «Антоніми і синоніми»; сигнальні картки: «однина», «множина», «істоти», «неістоти»; картки із записами прислів’їв;  табло для підрахунків, гонг, дерев’яний молоток, секундомір, дипломи та сертифікати учасників аукціону.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок учнів, нестандартний урок-аукціон.

                                      Хід уроку

     І. Організація класу.

Весела пісенька дзвіночка покликала нас на урок.
Я бачу ваші милі личка та очі з безліччю думок.
Ми помандруєм в світ науки,
Що гордо Мовою зовуть.
Та лиш кмітливість і увагу
З собою взяти не забудь!

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і завдань уроку.

1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні, діти, у нас підсумковий урок з теми «Іменник». Ми проводимо дуже важливий у житті нашого класу захід – Аукціон знань з української мови. Аукціон – спосіб продажу деяких товарів. На продаж виставлені безцінні «речі», придбати які зможе будь-яка команда в обмін на знання. На уроці ми будемо працювати в групах, аби ви змогли, у разі потреби, спертись на дружню руку однокласника або поділитися своїми знаннями і здобутками. Допомагати вам будуть уважність, кмітливість, дружба та взаємодопомога. Бажаю вам відчути радість і задоволення від спільної праці.

Ваше завдання сьогодні –
Уважними бути, не зітхати,
А правильно відповідати.
Збережіть усі знання і сили,
Згадаймо все, що ви учили,
В бій із друзями вступайте
І в чесній грі перемагайте.

На нашому аукціоні присутні гості, вболівальники, асистенти-вчителі (вони будуть вести підрахунок балів). Перш ніж ми почнемо, кожна команда-учасниця повинна внести «заставу», довести свою здатність брати участь в аукціоні.

2. Виступ кожної команди. Перекличка за віршем О. Підсухи «Українська мова».

Перша команда:

Ой, яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс, лісок, лісочок, пуща, гай,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.

Друга команда:

І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль»
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.

Третя команда:

      Та не в тому справа, що така багата.
      Помагало слово нам у боротьбі,
      Кликало на битву проти супостата,
      Прозвучало сміхом на полях плаката.
      І за все це, мово, дякуєм тобі!

     ІІІ. Робота з матеріалом уроку.

1. Знайомство команд.

Команда «Дивослово»:

                            Ми покажемо, що вміємо,
                            Хай дивується весь світ.
                            Приготуйтеся, командо!
                            Всім великий наш привіт.

Команда «Розумники»:

                            Думати – колективно,
                            Діяти – оперативно,
                            Сперечатися – доказово.
                            Це для всіх обов’язково!

Команда «Мовознавці»:

                            Всі ми хочемо боротись в змаганні,
                            Тому до справи беремось без вагання.
                            Просимо вас судити чесно.
                            Адже перемога – річ почесна.

 2. Відкриття «Аукціону знань».

Ведучий:

– Внести першу «річ» на продаж!
(Асистенти вносять барвисто оформлену табличку «Іменник»).

– Початкова ціна – 2 бали. (На табло виставляється цифра 2.) За кожну правильну відповідь команда одержує 2 бали, за додатковий матеріал – 4 бали.

3. Проведення торгів.

– Торги починаються!

Завдання 1. Розкажіть усе, що ви знаєте про іменник. ( Команди по черзі починають розповідати усе, що знають про іменник. Асистенти на табло демонструють зароблені бали.)        

  • Слова, що є назвами предметів, називаються іменниками. Іменники відповідають на питання хто?, що?    
  • Іменники, що є назвами істот (людей і тварин), відповідають на питання хто?
  • Іменники, що є назвами неістот, відповідають на питання що?
  • Прізвища, імена, по батькові людей, клички тварин, назви країн, міст, сіл, вулиць, річок, гір, морів – це власні іменники ( власні назви). Наприклад: Київ, Дніпро, Сергій. Власні іменники пишуться з великої букви.

Загальні іменники – це назви, що даються багатьом предметам. Наприклад:село, річка, гора. Загальні іменники пишуться з малої букви.   

  • Іменники бувають чоловічого, жіночого і середнього роду.
  • Іменники, до яких можна додати слова мій, він,чоловічого родухлопець, лікар, дуб, джміль, школяр, брат, пенал.
  • Іменники, до яких можна додати слова моя, вона,жіночого роду: дівчинка, зозуля, крапля, веселка, матуся, бджола, зима.
  • Іменники, до яких можна додати слова моє, воно,середнього роду: серце, сонце, пальто, лото, волосся, гілля, ім’я.
  • Іменники мають два числа: однину і множину.
  • Іменники, що означають один предмет, вживаються в однині: парта, коса, село, мороз.
  • Іменники, що означають два і більше предметів, вживаються в множині: парти, коси, села, морози.
  • Іменник в реченні може бути як головним членом речення – підметом, так і другорядним.
  • Іменники, які відповідають на питання хто? або що? і вказують, про кого або про що говориться в реченні, – це підмети. Іменники, які відповідають на інші питання, – це другорядні члени речення.
  • Іменники зв’язуються з іншими словами за допомогою закінчень та прийменників: поблискують (у чому? де?) в листі; скачуть (під чим? де?) під деревцем.

Коли всі команди висловилися, ведучий тричі відстукує молотком — оголошує про закінчення торгів за цю «річ».
На табло демонструється остаточний рахунок.
З команди, що програла торги, стягується «комісійний збір» (но­мер художньої самодіяльності).
Ведучий
продовжує гру.

–Внести другу «річ» на продаж! «Однина і множина іменників».

Завдання 2. Зміни слова так, щоб вони означали багато предметів. До кожного слова, що означає назву кількох предметів, допиши слово, що означає назву одного предмета.
батько –           будинки –             село –
озеро –             вода –                  зерно –
вовки –             класи –                сопілки –
жінка –             квітка –                 коні –
човен –            годинники –          жито –
ворони –          перо –                   дерево –
дуб –                рушники –            хмаринки –
м'ячі –              вірш –                   соловей –

Торги починаються: команди по черзі виконують завдання, асистенти фіксують результати на табло (за кожну правильну відповідь зараховується 1 бал.
Ведучий:
– Внести третю «річ» на продаж!

Завдання 3. Гра «Упіймай іменник».
Торги виграє та команда, яка «упіймала» (записала) найбільше слів-іменників з прослуханого тексту.
 

Берізка

На високому пагорбі стоїть струнка берізка. Ще не так давно її вкривало золотаве листя, була вона, як у святковому вбранні. Але подув холодний вітер і листя обсипалось на пухкий сніжок. Ось тепер, коли немає на березі жодного листочка, її можна роз­дивитись до вершини. Нижні гілочки схилилися, наче берізка взя­лася в боки й виходить у танок. Чорні латочки на білій корі вид­но здалеку. Здається, що деревце вбралося у святкову сукню, і ко­му до лиця те вбрання. Воно робило берізку стрункою, вона була, неначе дівчина-красуня.

Відповідь:
Пагорб, берізка, листя, вбрання, вітер, сніг, вершина, гілочки, боки, танок, латочки, кора, деревце, сукня, лице, красуня, дівчина. 

Завдання для кмітливих вболівальників:

  • Якого каменя немає в морі? (Сухого).
  • Якою косою не можна косити? (Дівочою).
  • З якого посуду не їдять? (З порожнього).
  • Які ключі добираються до неба? (Журавлині).
  • Який рік тягнеться один день? (Новий рік).
  • Який вузол не можна розв’язати? (Залізничний).
  • Яким гребнем не розчісуються? (Півнячим).
  • На якому полотні не можна вишивати? (На залізничному).
  • Яким ключем не можна відімкнути двері? (Нотним).
  • Якої хвороби не буває на суші? (Морської).
  • На якому дубі листя не росте? (На сухому).

Ведучий:

– Внести четверту «річ» на продаж!

   Завдання 4. Гра «Істота чи неістота».

Ведучий називає іменники: Україна, кобра, українка, хліб, базіка, кобзар, байкар, спів, хлібороб, будівельник, співачка, будова, аптека, шахта, аптекар.
Учні слухають і на кожний іменник сигналізують картками «Хто?» «Що?» або «Істота» «Неістота».

Асистенти рахують кількість правильних відповідей кожної команди і фіксують на табло зароблені бали.

Ведучий:

– Внесіть наступну «річ» на продаж. «Рід іменників».

 Завдання 5. Гра «Наш рід».
         Учні поділяються на три групи за командами: чоловічий, жіночий та середній рід. Ведучий проказує іменники. Кожна група, плескає у долоні, якщо названий іменник відповідає її роду.
        За помилку одного з учнів група дістає зауваження. Виграє та група, яка матиме найменше зауважень.

Ведучий:

– Внесіть, будь ласка, наступну «річ». «Хвилини мудрості народної».

 Завдання 6. Гра “Хто запише тут кінець, той і буде молодець”.

Учасники команд складають прислів’я з двох частин. В реченнях треба знайти іменники і підкреслити їх. Бали отримують відповідно тому, хто першим впорався із завданням – 3 бали, другим – 2 бали, третім – 1 бал, а також по одному балу за кожну правильну відповідь.

Де пташки,…
Соловей гарний голосом,…
Хто не працює,…
Книга вчить,…
а жито колосом.
той не їсть.
там гинуть комашки.
як на світі жити.
Зимою сонце…
Як не лютуй,…
Грудень рік кінчає,..
В холод…
а на весну брів не хмур.
а зиму починає.
кожен молод.
крізь сльози сміється.
Гостре словечко…
Де сила не візьме…
Слово чемне…
Яка головонька,…
там розум допоможе.
кожному приємне.
така й розмовонька.
коле сердечко.

Ведучий:

– Прошу до вашої уваги останню «річ» нашого аукціону «Антоніми і синоніми».

Завдання 7. «Лексичні загадки».

– Дайте визначення, що таке синоніми, антоніми, і наведіть при­клади.

Варіанти відповідей: Синоніми— це слова, що мають різне звучання, але близьке лексич­не значення. Наприклад: горизонт, обрій, небокрай, небосхил; дбати, клопота­тися, піклуватися, турбуватися.
Уживання синонімів дає змогу точніше висловлювати думку, уникати нагромадження в тексті тих самих або спільнокореневих слів.
Антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням. Наприклад: початок кінець, сильний слабкий, високо низько; іменники: день ніч, радість сум, воля неволя, правда кривда; дієслова: сідати вставати, працювати відпочивати, говорить мовчить.
До поданих іменників доберіть антоніми.
Перемога – (поразка), закінчення – (початок), холоднеча (спе­кота), підвищення – (зниження), заперечення – (згода), скритність – (відвертість), звинувачення – (виправдання).

До поданих іменників доберіть синоніми.
Ледар – (нероба), ворота – (брама), вівчар – (чабан), буква – (літе­ра), базар – (ринок), вогнище – (ватра).

ІV. Підсумок уроку.

Підведення підсумків «Аукціону».

Ведучий:

– Усі «речі» продано. Аукціон завершується. Я дякую всім учасни­кам, гостям, вболівальникам, асистентам за чітку і швидку роботу.

А зараз найприємніше – нагородження команди-переможниці. Кожному учаснику команди вручається диплом учасника аукціону, сертифікат з кількістю зароблених балів (оцінкою).

Список використаних джерел:

  1. Будна Н. О., Головко З. Л., Козуб О. В. Творчі завдання з української мови. 3 клас. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003.
  2. Козуб О. В., Мельничайко О. І. Підсумкова перевірка та оцінювання знань. Дидактичний матеріал – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2002.
  3. Словник синонімів української мови (у 2-х томах) – К.: Наукова думка, 1999.
  4. Стребна О. Г., Соценко А. О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи. – Х.: ВГ «Основа», 2006.
  5. Уколова Н. О. Практика виховання у початковій школі: сценарії, розробки уроків, дидактичний матеріал. – Х.: ВГ «Основа», 2004.
  6. Шейко Г. К. Інноваційні методи роботи в початковій школі. – Х.: Видавництво «Ранок», 2008.
  7. Шумуді Н. С. Закувала зозуленька. Антологія української народної творчості: пісні, прислів’я, загадки, скоромовки. – К.: Веселка, 1989.