Прядка Надія Данилівна,
учитель української мови та літератури
філії НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
імені Т.Г.Шевченка – гімназія "Шепилівська загальноосвітня школа –
дошкільний навчальний заклад"
УРОК-ДИСПУТ З ЕЛЕМЕНТАМИ БЕСІДИ «БО ТИ НА ЗЕМЛІ – ЛЮДИНА…»
Розвиток мовлення. 8 клас
Мета: спонукати учнів до усвідомлення ними своєї унікальності і неповторності, швидкоплинності та безповоротності життя, до гармонізації стосунків із навколишнім світом; розвивати аналітичне мислення, відповідне духу часу; формувати здібності аргументувати свою думку; орієнтувати учнів на життєво важливі цінності; розвивати в учнів моральні чесноти, шляхетність, почуття милосердя, заохочення до добрих вчинків.
Тип уроку: урок-диспут.
Обладнання: «Правила для учасника диспуту» Г. Плоткіна, правила бесіди мислителя Сократа, пам’ятка «Азбука моральної культури», таблиця «Заповіді української етнопедагогіки».
Епіграф:
Бути людиною – не дуже просто,
Бути людиною – геройство в наші дні.
Устати й крикнути з трибуни, із помосту:
О люди, залишайтеся людьми!
Андрій Хрущ
ХІД УРОКУ
І. Акуалізація навчальної діяльності.
-
Слово вчителя.
Пояснення слова «диспут».(Робота з тлумачним словником).
Диспут – (від лат. Disputare) – міркувати, сперечатися. Це спеціально організоване подання, в ході якого відбувається демонстративне зіткнення думок з будь-якого питання. Це вид діалогічного мовлення, публічний спір на злободенну наукову або розмовно-побутову тему.
З приводу цієї проблеми учасники диспуту висловлюють різні думки і судження.
- Правила дотримання правил учасникам диспуту.
Слово вчителя.
Завдання 1. У вас на партах у папках є Правила бесіди мислителя Сократа і «Правила для учасника диспуту» Г. Плоткіна. Ознайомтеся з ними.
Правила бесіди мислителя Сократа:
– не можу мовчати;
– спілкуюсь без примусу і тиску;
– поважаю думку співбесідника;
– думка → слово → логіка.
Г. Плоткін. «Правила для учасника диспуту»
- Кожен має право висловити свою думку. Якщо в тебе є що сказати слухачам, нехай вони довідаються про це.
- Говори, що думаєш, думай, що говориш!. Висловлюйся ясно і чітко. Не стверджуй того, у чому не розібрався сам.
- Намагайся переконливо викласти свою думку. Опирайся тільки на безсумнівний факт.
- Не повторюй того, що було до тебе сказано.
- Поважай чужу думку. Намагайся зрозуміти її. Умій вислухати те, з чим не погоджуєшся. Будь витриманим. Не надавай особистісних оцінок. Не нав’язуй своєї думки.
- Якщо доведена помилковість твоєї позиції, май мужність визнати її.
- Нехай головним підсумком диспуту стане твоє просування нелегким шляхом усвідомлення істини.
ІІ. Основний зміст роботи на уроці.
- Слово вчителя.
Ми поведемо мову про людину, її прихід у цей світ. Для чого ж ми покликані жити на цій землі? Скажу ствердно: творити прекрасне, вміти його бачити, прагнути його не спотворювати. Але, на жаль, трапляється протилежне. І як же тоді сказати про людину? Людина за будь-яких умов повинна залишатися людиною. Поганих людей немає, є тільки їх погані вчинки. І коли в людини негарний вигляд, то це не тому, що вона хоче бути такою. З якихось причин у неї не склалася доля, не повезло, десь спіткнулася – і вже її списати? А це ж людина! Даймо їй шанс.
І зараз ми всі разом будемо «творити» ту людину, яку хочемо бачити поруч.
- Виконання завдання.
Завдання 2. Повернемося до нашої папки і відшукаємо там «Азбуку моральної культури». Прочитайте п’ять її пунктів. До кожного з них доберіть приклад із творів художньої літератури і покажіть це на вчинках героїв твору.
Можливі відповіді:
- М. Стельмах «Гуси-лебеді летять». Михайлик дає хлопчику з далекої Херсонщини гарбузове насіння, яке таємно взяв від матері.
- А. Чайковський «За сестрою». Птісні родинні стосунки, любов Павлуся до сестрички Ганни.
- А. Малишко «Пісня про рушник». Синівна вдячність матері, любов до неї і рідної землі.
- Є. Гуцало «Лось». Хлопчики-підберезники викривають браконьєра, рятують тварину.
- М. Вінграновський «Сіроманець». Єдність людини і природи, співчуття, милосердя).
- В. Дрозд «Білий кінь Шептало». Залишатися людиною за будь-яких обставин.
-
В. Симоненко «Ти знаєш, що ти – людина?» Неповторність і унікальність кожного із нас.
- Слово вчителя.
Хотілося б почути вашу, діти, думку, чим виміряється ЛЮДЯНІСТЬ?
Ви відчиняєте двері у широкий світ, звабливий, сповнений таємниць, несподіванок, і, як не прикро, підлості й обману. То як же не загубитися, не зміліти душею, не розмінятися на дрібниці, аби з честю пронести горде ймення – людина.
Завдання 3. До вашої уваги план, який допоможе зорієнтуватися в обговоренні того чи іншого питання.
ПЛАН
- Чи мислима людина поза суспільством?
- Зовнішні манери – природний вияв стану внутрішньої культури.
- Кожна людина – особистість, окрема держава совісті, думок, бажань.
- Будь-який поганий вчинок лишає слід, який не загоюється.
- Ми – янголи, тільки з одним крилом (отже, ми можемо літати тільки тоді, коли когось обіймемо).
- Байдужість і жорстокість – страшні хвороби сучасності.
- Людська мораль скроєна на виріст, шкода, що люди перестали рости.
- Милосердя нам завжди не вистачає і воно ніколи не буває зайвим.
Завдання 4. Складіть інформаційне ґроно до слова «ЛЮДИНА».
Людина – це багатство її внутрішнього світу, духовність або меркантильність інтересів і потреб. Українська етнопедагогіка висунула низку вимог стосовно людини. Розглянемо таблицю «Заповіді української етнопедагогіки».
Завдання 5. Що можу зробити я для народу на даний час?
Можливі варіанти відповідей:
- зібрати бібліотечку для воїнів ООС;
- допомогти по господарству самотній людині;
- поспілкуватися з інвалідом;
- зробити годівнички птахам;
- долучитися до добрих посильних справ громадськості села.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання відповідей.
Слово вчителя.
Відомий педагог, наш земляк В. О. Сухомлинський писав: « Людина народжується не для того, щоб зникнути невідомою порошинкою. Людина народжується для того, щоб лишити після себе слід – на землі, в думках, у серці інших людей». Скористаймося цією мудрою порадою. Нехай кожен із нас стане хоч крапелиночку добрішим, хай по-іншому гляне на цей прекрасний світ, хай протягне руку немічному, втішить у горі – тоді і світ зміниться навколо нас і жити стане краще на цій землі. І пам’ятаймо святу заповідь: «Ти на землі – ЛЮДИНА!»
ІV. Домашнє завдання.
Скласти «Морально-етичну пам’ятку людини».