УРОК-ДИСПУТ З ЕЛЕМЕНТАМИ БЕСІДИ «БО ТИ НА ЗЕМЛІ – ЛЮДИНА…»

Прядка Надія Данилівна
  Прядка Надія Данилівна, 
  учитель української мови та літератури
  філії НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
  імені Т.Г.Шевченка – гімназія "Шепилівська загальноосвітня школа –
  дошкільний навчальний заклад"

 

УРОК-ДИСПУТ З ЕЛЕМЕНТАМИ БЕСІДИ «БО ТИ НА ЗЕМЛІ – ЛЮДИНА…»
Розвиток мовлення. 8 клас

Мета: спонукати учнів до усвідомлення ними своєї унікальності і неповторності, швидкоплинності та безповоротності життя, до гармонізації стосунків із навколишнім світом; розвивати аналітичне мислення, відповідне духу часу; формувати здібності аргументувати свою думку; орієнтувати учнів на життєво важливі цінності; розвивати в учнів моральні чесноти, шляхетність, почуття милосердя, заохочення до добрих вчинків.

Тип уроку: урок-диспут.
Обладнання: «Правила для учасника диспуту» Г. Плоткіна, правила бесіди мислителя Сократа, пам’ятка «Азбука моральної культури», таблиця «Заповіді української етнопедагогіки».

Епіграф:
Бути людиною – не дуже просто,
Бути людиною – геройство в наші дні.
Устати й крикнути з трибуни, із помосту:
О люди, залишайтеся людьми!

                             Андрій Хрущ

ХІД УРОКУ

І. Акуалізація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.
    Пояснення слова «диспут».(Робота з тлумачним словником).
    Диспут – (від лат. Disputare) – міркувати, сперечатися. Це спеціально організоване подання, в ході якого відбувається демонстративне зіткнення думок з будь-якого питання. Це вид діалогічного мовлення, публічний спір  на злободенну наукову або розмовно-побутову тему.

З приводу цієї проблеми учасники диспуту висловлюють різні думки і судження.

  1. Правила дотримання правил учасникам диспуту.

Слово вчителя.
Завдання 1. 
У вас на партах у папках є Правила бесіди мислителя Сократа і «Правила для учасника диспуту» Г. Плоткіна. Ознайомтеся з ними.

Правила бесіди мислителя Сократа:

– не можу мовчати;
– спілкуюсь без примусу і тиску;
– поважаю думку співбесідника;
– думка → слово → логіка.

Г. Плоткін. «Правила для учасника диспуту»

  1. Кожен має право висловити свою думку. Якщо в тебе є що сказати слухачам, нехай вони довідаються про це.
  2. Говори, що думаєш, думай, що говориш!. Висловлюйся ясно і чітко. Не стверджуй того, у чому не розібрався сам.
  3. Намагайся переконливо викласти свою думку. Опирайся тільки на безсумнівний факт.
  4. Не повторюй того, що було до тебе сказано.
  5. Поважай чужу думку. Намагайся зрозуміти її. Умій вислухати те, з чим не погоджуєшся. Будь витриманим. Не надавай особистісних оцінок. Не нав’язуй своєї думки.
  6. Якщо доведена помилковість твоєї позиції, май мужність визнати її.
  7. Нехай головним підсумком диспуту стане  твоє просування нелегким шляхом усвідомлення істини.

ІІ. Основний зміст роботи на уроці.

  1. Слово вчителя.

  Ми поведемо мову про людину, її прихід у цей світ. Для чого ж ми покликані жити на цій землі? Скажу ствердно: творити прекрасне, вміти його бачити, прагнути його не спотворювати. Але, на жаль, трапляється протилежне. І як же тоді сказати про людину? Людина за будь-яких умов повинна залишатися людиною. Поганих людей немає, є тільки їх погані вчинки. І коли в людини негарний вигляд, то це не тому, що вона хоче бути такою. З якихось причин у неї не склалася доля, не повезло, десь спіткнулася – і вже її списати? А це ж людина! Даймо їй шанс.

І зараз ми всі разом будемо «творити» ту людину, яку хочемо бачити поруч.

  1. Виконання завдання.

Завдання 2. Повернемося до нашої папки і відшукаємо там «Азбуку моральної культури». Прочитайте п’ять її пунктів. До кожного з них доберіть приклад із творів художньої літератури і покажіть це на вчинках героїв твору.

Можливі відповіді:

  1. М. Стельмах «Гуси-лебеді летять». Михайлик дає хлопчику з далекої Херсонщини гарбузове насіння, яке таємно взяв від матері.
  2. А. Чайковський «За сестрою». Птісні родинні стосунки, любов Павлуся до сестрички Ганни.
  3. А. Малишко «Пісня про рушник». Синівна вдячність матері, любов до неї і рідної землі.
  4. Є. Гуцало «Лось». Хлопчики-підберезники викривають браконьєра, рятують тварину.
  5. М. Вінграновський «Сіроманець». Єдність людини і природи, співчуття, милосердя).
  6. В. Дрозд «Білий кінь Шептало». Залишатися людиною за будь-яких обставин.
  7. В. Симоненко «Ти знаєш, що ти – людина?» Неповторність і унікальність кожного із нас.
     
  8. Слово вчителя.

  Хотілося б почути вашу, діти, думку, чим виміряється ЛЮДЯНІСТЬ?
  Ви відчиняєте двері у широкий світ, звабливий, сповнений таємниць, несподіванок, і, як не прикро, підлості й обману. То як же не загубитися, не зміліти душею, не розмінятися на дрібниці, аби з честю пронести горде ймення – людина.

Завдання 3. До вашої уваги план, який допоможе зорієнтуватися в обговоренні того чи іншого питання.

ПЛАН

  1. Чи мислима людина поза суспільством? 
  2. Зовнішні манери – природний вияв стану внутрішньої культури.
  3. Кожна людина – особистість, окрема держава совісті, думок, бажань.
  4. Будь-який поганий вчинок лишає слід, який не загоюється.
  5. Ми – янголи, тільки з одним крилом (отже, ми можемо літати тільки тоді, коли когось обіймемо).
  6. Байдужість і жорстокість – страшні хвороби сучасності.
  7. Людська мораль скроєна на виріст, шкода, що люди перестали рости.
  8. Милосердя нам завжди не вистачає і воно ніколи не буває зайвим.

Завдання 4.  Складіть інформаційне ґроно до слова «ЛЮДИНА».

1

Людина – це багатство її внутрішнього світу, духовність або меркантильність інтересів і потреб. Українська етнопедагогіка висунула низку вимог стосовно людини. Розглянемо таблицю «Заповіді української етнопедагогіки».

2

Завдання 5. Що можу зробити я для народу на даний час?

Можливі варіанти відповідей:

  • зібрати бібліотечку для воїнів ООС;
  • допомогти по господарству самотній людині;
  • поспілкуватися з інвалідом;
  • зробити годівнички птахам;
  • долучитися до добрих посильних справ громадськості села.

ІІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання відповідей.

Слово вчителя.

  Відомий педагог, наш земляк В. О. Сухомлинський писав: « Людина народжується не для того, щоб зникнути невідомою порошинкою. Людина народжується для того, щоб лишити після себе слід – на землі, в думках, у серці інших людей». Скористаймося цією мудрою порадою. Нехай кожен із нас стане хоч крапелиночку добрішим, хай по-іншому гляне на цей прекрасний світ, хай протягне руку немічному, втішить у горі – тоді і світ зміниться навколо нас і жити стане краще на цій землі. І пам’ятаймо святу заповідь: «Ти на землі – ЛЮДИНА!»

ІV. Домашнє завдання.

Скласти «Морально-етичну пам’ятку людини».