АВТОРСЬКИЙ УРОК ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ 6 КЛАСУ

Овчаренко Наталія Іванівна 
  Овчаренко Наталія Іванівна,
  учитель російської мови та зарубіжної літератури
  Водянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
  Софіївської районної ради Дніпропетровської області

АВТОРСЬКИЙ УРОК ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ 6 КЛАСУ
на тему: "ЧАРЛЬЗ ДІККЕНС "РІЗДВЯНА ПІСНЯ У ПРОЗІ".
ПЕРЕРОДЖЕННЯ СКРУДЖА. ЗНАЧЕННЯ ОБРАЗУ РІЗДВА У ТВОРІ".

  Анотація
  
Урок проводиться в межах теми «Пригоди і фантастика», використано сучасні педагогічні технології, новітні форми навчання, кожний етап навчання спрямований на реалізацію мети та завдань уроку. Усі етапи викладення матеріалу взаємопов’язані. Урок спрямовано на активну пізнавальну діяльність учнів, створення проблемної ситуації та спонукання учнів до її розв’язання, до пошукової роботи.
Ключові слова: образ, асоціативний ряд, фанфік, символ. 

Мета і завдання уроку:

  • з’ясувати особливості Різдва в оповіданні Діккенса;
  • простежити зміни в образі головного героя;
  • зробити висновки про помилки Скруджа;
  • розвивати зв’язне мовлення та творчу уяву учнів;
  • сприяти вихованню людяності, доброти, милосердя.

Обладнання: портрет Діккенса, ілюстрації до твору «Різдвяна пісня у прозі»,ілюстрації музею Діккенса у Лондоні, малюнки на тему: «Різдвяна казка», схеми.

Епіграф уроку: «Ці (різдвяні ) радісні дні – дні милосердя, доброти всепрощення».
Чарльз Діккенс

Емоційне нлаштування: 
Виразно читаємо.
Чітко відповідаємо.
Мову розвиваємо.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.1. Бесіда.
- Що ви знаєте про Різдво?
– Коли і чому виникло це свято?
– Коли відзначають Різдво в Англії? В Україні?
– Які символи Різдва вам відомі?

1.2. Асоціативний кущ «Різдво (символи)».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1. Технологія «Пароль».
Назвати «ланцюжком» ключові слова попереднього уроку.

2.2. Поєднати поняття й особу.
Різдво – Чарльз Діккенс.

ІІІ. Узагальнення вивченого матеріалу. Основна частина уроку.

3.1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
3.2. Звернення до виставки, епіграфу уроку.
3.3. Слово вчителя. Особливості «різдвяних» творів Діккенса.

  До створення «Різдвяних повістей» Діккенс приступив уже зрілим майстром. На момент виходу першої з них («Різдвяна пісня у прозі» (1843)) Діккенс користувався заслуженою славою не лише у себе на батьківщині, а й у всій «старій Англії», й у США. Різдвяний цикл складається з п’яти повістей.
  Діккенс дуже любив Різдвяні свята. Він бачив у них прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів. Письменник сприймав Різдво як свято домашнього вогнища. Діккенс любив бути біля каміну, біля якого збиралася сім’я, любив затишок кімнат, прикрашених гілками омели або гостролисту. Любив і традиційний ритуал цих свят – веселі ігри і танці, святковий пудинг.
  Різдвяні повісті Діккенса є досить значними за обсягом. Сучасні англійські дослідники відносять їх до довгокоротких оповідань. Особливістю Різдвяного оповідання є процес душевного переродження героя, відмова від фальшивих цінностей. За умовою жанру на переродження давалася тільки одна ніч. Зате ця ніч була Різдвяна, бо саме тоді відбуваються чудесні пригоди і перетворення.
  В Англії Чарльза Діккенса називали батьком англійського Різдва.

3.4. Складання асоціативного ряду.

    Р – радість.
        І – ікона, ігри.
З – зірка.
            Д – диво, добро.
       В – веселощі.
          О – очікування.

3.5. Реклама уроку.
Хочеш дізнатися…, тоді прочитай…

3.6. Бесіда.
Згадайте наші досягнення минулих уроків і скажіть:

– Хто такий Скрудж?
– Чому саме Різдвяної ночі відбуваються неймовірні пригоди героя?

3.7. Інсценування «Автор та Скрудж про Різдво».

Чарльз Діккенс: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди ніби за мовчазною згодою добровільно розкривають одне одному серце і вбачають у своїх ближніх, навіть бідних і знедолених, – таких самих людей, як вони самі».
Скрудж: «Різдво! Що за дурниці! Коли б я міг робити так, як бажаю, то я б кожного дурня, що шуляється та славить Христа, зварив разом з його Різдвяною стравою й поховав би, застромивши йому ялинку в серце!».

– Оберіть позицію. Чию думку ви підтримуєте?

3.8. Гра «Збираємо уявну валізу героя».
Вирушаючи в подорож, разом з необхідними речами ми беремо з собою і найдорожче серцю, без чого путь стане сумним. Що ми беремо? (телефон, фото, книгу…)

– Зберемо валізу Скруджа ( рахівниця, гроші…)
– А посмішку треба брати з собою? Гарний настрій? Чи взяв їх з собою Скрудж?

3.9. Я оголошую СТОП-КАДР: помилки героя.

– Прослухайте діалоги, запишіть у зошит помилки героя (не шанує Різдво, відмовляється від родичів, не допомагає нужденним, егоїст, жадібний до грошей…)
– Чи доброю дорога буде з таким багажем?
– Що треба зробити мандрівнику, щоб дорога була щасливою? (Змінитися).
Висновок: людина має право робити помилки, але щоб життєвий шлях закінчився щасливо, вона повинна їх виправляти.

Тож допоможемо Скруджеві виправитися і зібрати нову валізу.

3.10. Читання й аналіз уривків твору про Різдво. Роздатковий матеріал. "Мікрофон".

Помилки Скруджа були в тому, що він…
Людина може змінити своє життя, якщо…
Чи вірите ви у те, що Скрудж може змінитися?
Що ви побажаєте Скруджеві перед Різдвом? А собі? А гостям?
А я вам бажаю…

3.11. Складання фанфіку за образом Скруджа у формі анкети героя. Новий Скрудж.

Цінує –
Дружить –
Захоплюється –
Улюблене свято –
Улюблені книги –
Мріє про –

3.12. Слово вчителя про Різдво в Англії. Різдво в Україні (періодична преса).
12 страв:

  1. Кутя.
  2. Вареники з капустою.
  3. Борщ з вушками.
  4. Вареники з маком.
  5. Гриби.
  6. Риба смажена.
  7. Квасоля.
  8. Вінегрет.
  9. Узвар.
  10. Пампушки.
  11. Тертюхи з часниковою підливою.
  12. Яблука (печені).

Різдво в моїй родині.

ІV. Підсумок уроку.

– Що робить людину щасливою? ( Родина, друзі, кохання, добре серце).
– Читання синканів про Різдво.
– Розгляд подарунків своїми руками для Скруджа.

V. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру або вільне письмо «Чи вірю я в Різдвяні дива?»

VІ. Оцінювання.
Різдвяна сніжинка – не просто оцінка.
Це щастя бажання, досягнень в навчанні.
Сміливих думок, дарунків мішок,
Щоб справдились мрії, найкращі надії.
У кожній оселі ялинка багата
Осяяла б тихе родиннеє свято.

Список використаних джерел

  1. Вірші про Різдво [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://jijour.com/virshi-na-rizdvo.html .
  2. Різдво в Англії [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://2016rik.pp.ua/svyata-2016/1165-rzdvo-v-anglyi-2016-rzdvyaniy-vdpochinok-tradicyi-zvichayi-stravi .
  3. Різдво в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://nv.ua/…/svjatij-vechir-koljadki-i-koloritnij-vertep-trad. .
  4. Презентація «Позакласне читання О. Генрі «Різдво з несподіванкою». Дива трапляються» на сервері ««Prezi» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://prezi.com/4wm17-rwzjly/presentation/ .