ВАСИЛЬ СЛАПЧУК “ДЕРЕВО З ВИРІЮ” (РОЗДУМИ ПРО СЕНС ЖИТТЯ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ МОРАЛЬНИЙ ВИБІР)

MelnikМельник Н. М.,
учитель української мови і літератури, спеціаліст вищої категорії,
учитель-методист загальноосвітньої школи I-III ступенів № 8 м. Світловодська,

 

 

 

PanarinaПанаріна Н. С.,
учитель-спеціаліст загальноосвітньої школи І-III ступенів № 1 м. Світловодська

 

 

Василь Слапчук. «Дерево з вирію»
Роздуми про сенс життя людини та її моральний вибір

Мета: ознайомити учнів з творчістю одного з найвідоміших сучасних письменників Волині Василем Слапчуком, допомогти з’ясувати філософський зміст оповідання «Дерево з вирію»; розвивати вміння уважно й осмислено читати художні твори, логічно мислити, узагальнювати, спостерігати; сприяти вихованню почуття відповідальності за власні справи і вчинки.

Обладнання: портрет Василя Слапчука, тлумачні словники, рисунки, малюнок Дерева життя, Біблія.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

  1. Бесіда.
  • Кого із сучасних письменників ви знаєте?
  • Які твори вони написали?
  • Які основні мотиви творів?
  1. Слово вчителя.

Діти, сьогодні у нас з вами чудова нагода перегорнути ще одну сторінку літературної Волині і ознайомитися з творчістю талановитого сучасного письменника Василя Дмитровича Слапчука. Хто ж він – Василь Слапчук ?

Mel_1Mel_2

  1. Підготовка до роботи над текстом.
  2. читель демонструє малюнки Дерева життя.
  • Як ви думаєте, що це за дерева? Чому?
  • Якими повинні бути дерева життя?
  • Чому їх так називають?
  1. Повідомлення учнів дослідницьких груп.

 1.

Це два зображення Дерева життя, яке росте посеред Вирію (дохристиянського раю). Воно уособлює поєднання трьох сфер буття: Яву – видимого світу, Праву – світу правил, обрядів, законів і закономірностей і Наву – світу потойбічного, невидимого, сакрального.

В образі Дерева поєдналися уявлення про час, простір, життя і смерть. Першодерево світу слов’яни розташували у вирії, згідно з їх віруваннями, на «прадубі» росли плоди безсмертя. Сюди ж зліталися птахи на зиму.

 2.

На вершечку Дерева днює сонце. Саме його «рух» зумовив «поділ» простору довкола нього на чотири частини у горизонтальній площині, виражаючи поняття часу – ранок, день, вечір, ніч; весна, літо, осінь, зима та простору – схід, південь, захід, північ. По вертикалі Дерево ділиться на три частини, до з яких «приписані» певні істоти.

Нижня частина дерева – коріння (підземний світ) змії, жаби, риби, водоплавні птахи і тварини, бо низ дерева символізує не лише підземний світ, а й воду.

Середня частина дерева – стовбур (земний світ) великі тварини: тури, олені, коні, ведмеді, вовки, а також світ людей.

Верхня частина дерева – крона (небесний світ) птахи і бджоли, небесні світила.

  • Серед прозових творів В. Слапчука є чудове оповідання «Дерево з вирію», над яким ми сьогодні будемо працювати.
  1. Робота з епіграфом.
  • Відкрийте текст і прочитайте епіграф до твору.
  • Звідки взятий епіграф?
  • Чому в епіграфі використано цитату з Біблії?
  • Які ключові слова епіграфу?
  • Як ви думаєте, про що йдеться у творі?

ІІІ. Систематизація вивченого матеріалу.

  1. Робота над змістом твору.
  • На скільки умовних частин можна поділити цей текст? Які? Думку аргументуйте.

Робота над першою частиною.

  • Хто є головним героєм твору?
  • Хто він такий?
  • Чому він почав писати «халтуру», як говорить сам герой про це? Знайдіть у тексті.

Словникова робота

Бестселер – книга, яка користується великим попитом.

Компроміс – згода, порозуміння з противником, досягнуті шляхом взаємних поступок.

  • Для чого Кір взяв псевдонім?
  • Про що повідомив Кіра восьмирічний син?
  • Як ви думаєте, що це було за дерево? Зачитайте опис дерева.
  • Складіть квітку-опис дерева.

Mel_3

  • Чому хлопчик говорить про дерево, як про живу істоту: «Дерево прийшло»?
  • Отже, перед нами вималювалася перша сюжетна лінія: батько-син-мати. У цю сім’ю прийшло дерево.
  • Чому воно прийшло на дачу саме до Кіра?

Робота над другою частиною.

  • Яку ще сюжетну лінію можна виділити в творі? (Кір, Денис, Ольга.)
  • Хто такі Денис і Ольга?
  • Що вас вразило в цих образах?
  • Чим різняться ці герої?
  • Які відчуття охопили Кіра після пострілу? Як вони пов’язані з Деревом життя? Знайдіть це в тексті.
  • Що трапилося з Денисом? Як ви розумієте його слова: «Дерево дорогу перебігло, не встиг загальмувати».

Словникова робота.

Сюрреалізм – напрямок авангардистського мистецтва,який оголосив своїм завданням безконтрольне, «автоматичне» відтворення свідомості та підсвідомості, що породило спотворені поєднання реальних та нереальних речей.

Цинічний – той, хто нахабно, зневажливо ставиться до норм моралі.

Робота над третьою частиною.

  • Яку ще сюжетну лінію можна виділити?
  • Як ставляться до Дерева батько й син тепер?
  • Які зміни відбулися з Деревом?
  • Що, на вашу думку, символізує вороння? Як поводиться Дерево?
  • Чим вразила вас четверта сюжетна лінія?
  • Як ви розумієте слова: «Мистецтво не продається, а продаються його творці»?
  • Що найбільше вразило Кіра на виставці? (Дерево з його саду, намальоване сліпим художником.)
  • Що дала Кірові зустріч з художником? (Прозріння.)
  • Як ця зустріч пов’язана з епіграфом твору?

Робота над четвертою частиною тексту.

  • Що сталося з Яриком за час відсутності батька?
  • Яку паралель можна провести між Кіром і Деревом?
  • Чому Кір не витер краплю, яка впала з дерева на його щоку?
  • Які зміни чекали на Кіра та його сім’ю через три роки?
  • Чому автор говорить, що метал сокири розсипався на порох?
  • Прочитайте останній абзац твору. Який зв’язок цього уривку твору з епіграфом?
  • Чому Дерево пішло?
  • Ким було послане це Дерево?

    V. Підсумок.

  1. Відповіді на запитання.

Дати відповіді на запитання:

  • Який висновок можна зробити, прочитавши оповідання?
  • Доведіть або спростуйте тезу: людина може поступати праведно лише тоді, коли переживе складну ситуацію, побуває на межі життя і смерті.
  • Отже, ви зрозуміли, що Василь Слапчук недарма взяв за епіграф слова з Біблії. Чому письменник використав саме ці рядки з Біблії?
  • Прочитайте епіграф ще раз. Як він розкриває дії героїв твору?
  • О ми повинні вміти побачити?
  1. Гра « Впізнай героя».
  • Трава снігом пахне. (Ярик)
  • Правдиве лише те слово, що вивернуте назовні. (Автор)
  • Дивне дерево. Навіть в Індії такого не бачив. (Денис)
  • Справи у нього були на першому місці. Одразу ж після життя. Про кого це? (Денис)
  • Яка користь з дерева, що цвіте, але не приносить плоду? (Кір)
  • Воно для краси створено. Або для якогось цілительства, як лікарські рослини. (Ярик)
  • Ми на боці дерева. Це наше дерево. Ми – його друзі, і воно не заподіє нам зла. (Кір)
  • Мистецво – святе. (Кір)
  • Мистецтво не продається, але продаються його творці. (Федь)
  • Довгі пасма рудого волосся на раменах, чорні окуляри на пів лиця, вигадливо оздоблена тростина у довгих безкровних пальцях. Чий це портрет? (Сліпий)
  • Якщо з моїм сином щось трапиться, я тобі цього не пробачу! (Тетяна)
  1. Прийом «Продовжіть речення».
  • На уроці було цікаво…
  • Мені було важко…
  • Урок змусив мене задуматися…
  • Я сьогодні зрозумів…
  1. Слово вчителя.

Повертаючись до теми нашого уроку, завершуючи розмову про оповідання Василя Слапчука «Дерево з вирію», доходимо висновку, що кожна людина ростить своє Дерево життя, дотримуючись заповідей християнства. Тож бажаю вам виростити прекрасне Дерево життя, плодами якого будуть мудрість, доброта, щирість, щедрість, милосердя, взаємодопомога і взаєморозуміння.

  1. . Домашнє завдання.
  1. Розповісти зміст твору батькам і дізнатися про їхні враження від почутого.
  2. Розповідь батьків записати у зошити у вигляді інтерв’ю.
  3. Підготуватися до наступного уроку, прочитавши поезії Ірини Небеленчук та Катерини Горчар. Звернути увагу, як у віршах розкрито тему батьків, родини.