ВІРТУАЛЬНА МАТЕМАТИЧНА ПОДОРОЖ РІДНИМ МІСТОМ (ЗАСІДАННЯ ТВОРЧОЇ ГРУПИ SMART, 10 КЛАС, АНГЛІЙСЬКА МОВА, МАТЕМАТИКА)

Бринь Затильна Г.

Бринь Алла Вікторівна,
учитель англійської мови
Тернопільської
загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №11
Тернопільської міської ради
Тернопільської області, 
спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

Затильна Галина Леонідівна,
учитель інформатики та математики
Тернопільської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №11
Тернопільської міської ради
Тернопільської області, 
учитель-методист

 

 

 

ВІРТУАЛЬНА МАТЕМАТИЧНА ПОДОРОЖ РІДНИМ МІСТОМ
(
засідання творчої групи smart, 10 клас, англійська мова, математика)

 

 

 

 

 

 

 

 

Анотація.
Бінарний урок з англійської мови та математики побудований на краєзнавчому матеріалі. Тема – рідне місто, визначні місця, інтегрування наскрізних змістових ліній: «Громадянська відповідальність», «Фінансова грамотність» і «Підприємливість». Учні виконують математичні завдання використовуючи краєзнавчу тематику та інтегрують практичні уміння орієнтації та планування екскурсійних маршрутів, виконання аудитивних завдань на розуміння основного змісту та критичного сприймання.
Ключові слова: Critical listening, Selective listening, LearningApps,  паралельні та перпендикулярні прямі, площа прямокутника, діаметр кола, курси валют.

Тема уроку: Віртуальна математична подорож рідним містом

Тип уроку: урок-подорож; інтегрування знань та вмінь з англійської мови та математики (ПРОПЕДЕВТИКА)

Очікуваний результат

Наскрізні змістові лінії

Компетентності, які можна розвивати у процесі проведення завдання

співпрацює з іншими на результат, спілкуючись іноземною мовою;

«Громадянська відповідальність»

«Підприємливість та фінансова грамотність»

• аналітичне і критичне мислення;
• лінгвістичні, комунікативні
навички та багатомовність;
• уміння слухати та спостерігати;
• відповідальність;
• навички автономного навчання.

практикує уміння спиратися на власні знання і досвід інших людей для вирішення завдань, наближених до реального життя

використовує математичні методи, в тому числі графіки, діаграми та схеми для виконання комунікативних завдань

практикує  ІКТ для пошуку, обробки, аналізу та підготовки інформації відповідно до поставлених завдань

аргументує свій вибір, точку зору

обирає та застосовує спеціальні програмні засоби та соціальні мережі

демонструє здатність переносити знання й уміння у нову ситуацію шляхом виконання проблемно- пошукової діяльності.

Учитель математики.  Доброго дня! Сьогодні у нас особлива зустріч: команда Ерудитів (the Team of  Eggheads ) та команда Поліглотів (The team of Polyglots ) зустрічають учасників Британського математичного клубу.

Учитель англійської мови. Група Поліглотів проводитимуть віртуальну екскурсію  рідним містом для наших друзів, використовуючи програму Google Map, запропонують їм інтерактивні завдання з використанням програми Learning apps., а також зацікавлять інформаційними довідками та історичними фактами про рідне місто.

Учитель математики. А ми намагатимемось показати їм наше Файне Місто з математичної точки зору. Згадаємо тему «Взаємне розміщення прямих і площин у просторі»

Учитель англійської мови. So, welcome to our club! As we have mentioned before, today we are going to have an excursion around the city and try to solve some problems connected with the history of our city. It will be curious for you!

The team of Polyglots

Student 1. Ternopil is one of the largest cities of western Ukraine. It is the town of customs and traditions, festivals and contests. The Ukrainians know it as " Faine misto or The Fine City " because of the popular music festival which crossed all types of modern music: rock, alternative, folk, pop and dance music.
Ternopil is a quiet, incredibly green city with the unique atmosphere, bright history and a plenty of sights.
The name came from  "ternove pole", because of blackthorn trees that used to grow here. Another legend claims that the city was named after its founder, Grand Crown Hetman Jan Tarnawskyi.

Student 2. Ternopil is a very cozy and calm city. That is why so many travelers come here to not only to admire its sights, but to also feel the unusually warm and hospitable atmosphere of our amazing city.

Учитель англійської мови.  Listen to the report about history of our town. Try to be attentive to do the follow-listening activity.

Student 3. The history of Ternopil began in 1540. On 15 April 1540, the King of Poland Sigismund I in Krakow handed Yan Tarnowskyi a permission for the establishment of Tarnopol settlement.
In 1544 the Tarnopol Castle was completed and repelled the first Tatar attacks. On 20 January 1548 Tarnopol was granted legal rights by the King of Poland Sigismund I the Old which allowed the town to hold three fairs annually, and the weekly trades on Mondays.[2] Tarnopol received Magdeburg city rights two years later from Jan Tarnowskyi.
In 1548 the King of Poland also gave permission to create a pond.

Student 4. The city suffered from Turk, Tatar, and Mongol Hordes.
In 1772 the city came under Austrian rule.
In 1809 the city came under Russian rule, incorporated into the newly created Ternopol krai.
1815 the city returned to Austrian rule in accordance with the Congress of Vienna. The city was a part of the Austro-Hungarian Empire since the late 18th century, but after the end of the World War I, it returned to Poland.

Учитель англійської мови. Use the Learning apps. programme and look at the timeline. Do the activity “ Dates and events”, setting the events in chronological order.

Student 5. The most interesting fact in the history of our hometown is that in 1843 the last city's owner Jerzy Michal of Turkul sold the city to its residents for 175,000 florins.

The team of Eggheads

Student 1. Флóрин — золота монета, що карбувалася спочатку у Флоренції, згодом в інших європейських державах.
Вперше відкарбували в 1252 році у Флоренції з майже чистого золота (звідси назва монети). Маса флорина становила 3,53 г золота, складала 1/96 флорентійського фунта (339 г). На лицевій стороні зображувався герб міста — лілія (лат. flos — квітка). Флорин дуже швидко поширився у багатьох країнах Західної Європи. За флорентійським зразком ряд держав розпочали виробництво власних монет цього типу. Золоті монети, які карбували у Венеції з 1284 року, одержали назву «дукати». Згодом ця назва закріпилася за золотим флорином майже у всій Європі і зберігалась до новітнього часу.
Упродовж 15-16 ст. в українських землях були особливо поширеними угорські (лат. floreni ungaricales, floreni de Ungaria тощо) та чеські золоті флорини, карбування яких розпочалося з 1325 року; спочатку — за типом флорентійських, потім — дещо видозмінені. Назва флорин поширювалася також на гульден (маса 12,34 г) Австрійської (з 1867 — Австро-Угорської) імперії, які карбували протягом 1857–1892 років.

Учитель математики. Задача 1. Міщани Тернополя сплатили Тадеушу Туркулу 175 тисяч флоринів за те, щоб місто ставало вільним. Порахуйте, скільки гривень і фунтів стерлінгів потрібно було б заплатити за теперішнім курсом валют, враховуючи що 1 флорин = 3,53 г золота. Курси валют знайдіть в Інтернеті.

The team of Polyglots

Student 1. Our excursion starts from the railway station. In 1870 a rail line connected Ternopil with Lviv. Nowadays such services as easy and fast booking, the return of the tickets, free calls to customer support even in roaming, comprehensive train schedule information are available there.

 The team of Clever heads

Question: What street is it in? How are they located to each other?

Answer: It is in Bohdan Khmelnytskyi St., which is perpendicular to Chornovil St. Bohdan Khmelnytskyi and Kopernik St.  are parallel. Yosyp Slipyi, Zamkova and Staryi Rynok.

Student 1. Walking down Chornovil st. which leads to Taras Shevchenko Avenue and crosses Kopernik St. Pass the post office and have a look at the fountain. It is called “Dandelion” and has a form of sphere.

The team of Poliglots

Student 1. Here we can enjoy looking at colourful flowerbeds, having a sit on the comfortable benches and breathe fresh air watching the fountains.
We come along Chornovil St. up to the City Square and turn right. You can walk around the Theatrical Square. The most attractive building there is Ternopil Academic Drama Theater named after Taras Shevchenko. It is a centre of culture and history.

Question: How are the columns located to the earth?

Answer: Perpendicularly.

Question: How are the beams located to the earth?

Answer: Parallel.

Question: How many parallel flatnesses to the earth are there in the theatre?

Answer: Three.

The team of Polyglots

Student 2. The building itself was built in 1957   in the popular while the Empire style. The building has a height of 2 floors are wide steps, roof supports majestic colonnade, and is crowned by the construction of the sculpture. On the facade of the building is set bas-centered portrait of Taras Shevchenko. In the early 90s of the 20th century on the side of the building there were the busts of H. Skovoroda, I. Franko and L. Ukraiinka. In 2000, the theater was given the rank of academic.

Student 3. Nowadays it is a centre of culture and history. Many people describe the theatre as something magical. I think  theatre has become a tradition for many citizens. It has a special sense of time. At night the theater is illuminated in the colors of the Ukrainian national flag.

Учитель математики. Акторський склад Тернопільського Драматичного театру налічує 65 осіб. Серед них – 10 Заслужених артистів України та 4 що мають звання Народного артиста України.

Задача 2. В Тернопільському драматичному театрі  працює 140 людей, серед них 50 акторів, 18 артистів оркестру, 12 – художньо-керівний склад, всі інші – цехи. Порахувати скільки людей працює в цехах і побудувати кругову діаграму в програмі Excel.

The team of Polyglots

Student 4. Let’s return and continue our way along Taras Shevchenko Avenue. Wander around the city centre, have a look at the City Clock like Big Ben in London and feel the unique atmosphere of history watching the beautiful old buildings. There are a lot of flowerbeds, fountains and comfortable benches.

Student 5. Walking along Taras Shevchenko Avenue we find ourselves in front of the monument to the famous opera star Solomiia Krushelnytska. She is proud and majestic, beautiful and charming.

Учитель англійської мови.
She has gained international recognition and played an important role in promoting Ukrainian culture and values around the world. Who is ready to tell us about Solomiia Krushelnytska.

Учитель математики. Команда ерудитів презентує проектну роботу про Соломію Крушельницьку виконану у PowerPoint.

Student 6. Presentation.

Solomiia Krushelnytska
  Solomiia Krushelnytska was born in 1872, in the village of Biliavyntsi.  In 1878 her father, the Ukrainian Greek Catholic priest Ambrosiy Vasilyovych Krushelnytsky, settled with his large family in the village of Bila on the outskirts of Ternopil.
  As a teenager, Solomiia went on to secondary education courses in the booming town of Ternopil.
  Her first public performances also took place in Ternopil, beginning in 1883, where she would meet for the first time with intellectuals such as civic leader and composer Ostap Nyzhankivsky, and writer, political activist, and lifelong friend Ivan Franko. In 1891, she entered the Lviv Conservatory. Before graduating, she debuted professionally on April 15, 1893 in the role of Leonora in a production of Donizetti's La favorita at the Lviv Theatre of Opera and Ballet.
  Solomiia Krushelnytska followed her 1893 professional debut with additional performances at the Lviv Opera. On the advice of Gemma Bellincioni, the young Krushelnytksa would travel to Italy in the fall of 1893 to pursue further vocal studies.
  For the following 3 years, she would divide her time between Milan and Lviv.
  Solomiia would go on to perform in Odessa (1896–1897), Warsaw (1898–1902), St Petersburg (1901–1902), the Paris Grand Opera (1902), Naples (1903–1904), Cairo and Alexandria (1904), and Rome (1904–1905).
  In 1904, she famously became a savior of Puccini's Madama Butterfly. Her schedule, during her studies in Milan, included vocal lessons, acting lessons, learning new parts, learning new languages – for six hours every day.
  On tours, she sang in four and five productions during a single week. Her repertoire totaled 63 parts. In the history of music, Krushelnytska is known as an active promoter of the works of her contemporaries, and of Richard Wagner. In 1902 she starred in a successful production of Lohengrin in Paris.
Учитель математики. Задача 3. Соломія Крушельницька народилась у 1872 році, померла в 1952. Кар’єра оперної співачки розпочалась у 1896 році  в Одесі і закінчилась в 1929 році виступом в Римі. Який відсоток її життя належав сцені?

Student 1. Let’s continue our tour. We are at the end of Taras Shevchenko Avenue.
Question: What street do we cross?
Answer: It is Ruska Street – the main street of our town, which is perpendicular to Taras Shevchenko Avenue.
Question: Are there other streets located nearby?
Answer: Turn right and there are three more ones along our route. Valova, Yosyp Slipyi and Zamkova St. which are parallel to each other but they are perpendicular to Ruska Street on your right.
Question: Where are we going to?
Answer: I think the very best thing about Ternopil is the lake, which is as old as the city. It is one of the largest artificial lakes in Europe. It’s a great idea to see the beautiful scenery from the top of the green hills.

Student 2. Go along Ruska Street up to the traffic lights. Stop for a while and have a look at your left. It is a very beautiful church, the Church of the Nativity, one of the finest examples of Podolia architecture school of the 17th century. The church was built near the eastern gate of the city in 1602-1608.
It acquired its present look as a result of restoration made in 1937. The main shrine of the church is the icon of Our Lady of Ternopil.

Student 3.  We are on the way to the pond. Go straight on and take the second right. It’s Valova Street which leads to Solomiia Krushelnytska St. and goes pass the Freedom Square. The parallel streets are Nad Stavom and Yosyp Slipyi St.

Student 4. The city’s main point of interest is considered to be the Old Castle, whose history started almost 500 years ago. It is that very place from which Ternopil began its history as a town. It is also the oldest surviving construction in Ternopil. The castle was founded in 1540 by great crown hetman J. Tarnowskyi on the site of the ancient Russian settlement Sopilche (Topilche) to protect the Polish border from the Tatars. Today, a stone wall with highly decorated gates surrounds the palace.

Учитель математики. Проте не забудьте повернути ліворуч, щоб помилуватись чудовим краєвидом і виконати наступне завдання. Як ви гадаєте, яке незвичайне місце спонукало мене до створення математичної головоломки?

Задача 4. В Тернополі є всім відомі сходи з каскадним фонтаном біля озера. Знайти площу цих сходів, якщо вони складаються з семи однакових блоків по 9 сходин шириною 4 метри і довжиною 30 см і  кожна 9 сходинка має довжину 145 см.

Student 5. And now, go downstairs and look around attentively.  Be carefull –you can fall  in love with the Ternopil Avenue des Champs Elysees just like in Paris, can you?

Student 6. But Ternopil’s calling card is its 300-hectare manmade lake, located in the heart of the city. The lake is as old as the city itself: it was created at the same time as the castle. Only two European cities have the lake in the center and one of them is Ternopil, the other one is, Geneva. Today Ternopil pond is surrounded by a park.  It is a popular strolling place for citizens and guests alike. In late June, the yellow water lily blooms. It’s a great idea to spend your free time here watching the wonderful views and having special dreams.

Учитель англійської мови. But London’s calling card is London Eye. On average the London Eye receives more visitors per year than the Taj Mahal and the Great Pyramids of Giza. A ride on the London Eye takes 30 minutes, and it travels at a speed of about 0.6 miles per hour.But the most interesting fact in math about London Eye is The Eye has 32 capsules (one for each of the city's 32 boroughs), but they're numbered from one to 33.

Why?

As with many buildings and other structures, there is no No. 13 capsule—whether the superstition about that number is warranted or not, the cars skip from 12 to 14. And the last task for today: Watch the video and try to solve the math problem.

Учитель математики. На домашнє завдання розв’яжіть наступну задачу. Висота «Лондонського Ока» 135 м, з найвищої точки можна побачити місто до 40500 м, а з найнижчої до 4500 м. Знайти діаметр «Лондонського Ока».

Учитель англійської мови. Готуємось до наступної зустрічі. Група Поліглотів виконує інформаційно-пошукову роботу про визначні місця Лондона та малює маршрут екскурсії. Група Ерудитів готує цікаві математичні задачі про визначні місця Лондона.

Card 1.

It is interesting to know
Polish name "Tarnopol" means "Tarnowski's city"

1540 –  a permission for the establishment of Tarnopol settlement,
1544 – the Tarnopol Castle was built
1548 – it was granted the Magdeburg city rights
1548 – permission to create a pond
1561 – became the property of  Jan Krzysztof Tarnowski
1567 – the city was owned by  Zofia Tarnowska
1570 – Tarnopol was passed to the Ostrogski family
1623 – the city passed to the Zamoyski family
1772 –  the city came under Austrian rule
1809 – the city came under Russian rule, created Ternopol krai
1815 – the city returned to Austrian rule in accordance with the Congress of Vienna
1843 – the last city's owner Jerzy Michal of Turkul sold the city to its residents for 175,000 florins
1870 – a rail line connected Ternopil with Lviv
1918 –  the city was proclaimed as part of the West Ukrainian People's Republic
1919 – the city was captured by Polish forces
1922 – to September 1939, Tarnopol served as the capital of the Tarnopol Voivodeship
1944 – Ternopol was occupied by the Red Army
1991-Ternopil has been a part of sovereign Ukraine 

Card 2.

СЛОВНИЧОК

Паралельні сторони-parallel sides ( bases)
Перпендикуляр –  perpendicular
Задача – task, problem
Розв’язок – solution
Додати – plus
Відняти- minus
Помножити – multiplied by
Поділити – divided by
Сума – sum
Пропорція – make a proportion
Відсоток – percent
Ширина- width
Довжина- length
Метр- metre
Метр квадратний- square metres
Площа – area
Прямокутник – rectangle
Діаграма – diagram
Кругова діаграма – circular graph
Валюта – currency

Florin derives from the city of Florence (or Firenze) in Italy and frequently refers to the (fiorino d'oro) gold coin struck in 1252. By 1419, the weight had been slightly reduced to 3.51 grams.

 

Список використаних джерел:

  1. Концепція Нової української школи від 27/10/2016
  2. «20 кроків, щоб закохатись у Тернопіль!» (2013) — довідник
  3.  «Тернопіль. Історичні нариси» (2016)