ЗОБРАЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ДУХОВНОГО СПУСТОШЕННЯ В ОБРАЗАХ МОЛОДИХ АМЕРИКАНЦІВ

ОІН - АВАТАРКА-2Сербіненко Т. М.,
учитель зарубіжної літератури
Новоархангельської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2
Новоархангельської районної ради, Кіровоградської області,
спеціаліст вищої категорії, старший учитель

Е. ХЕМІНГУЕЙ «КІШКА НА ДОЩІ».
ЗОБРАЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ДУХОВНОГО СПУСТОШЕННЯ В ОБРАЗАХ МОЛОДИХ АМЕРИКАНЦІВ.
(УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ)

Мета: на прикладі оповідання «Кішка на дощі» ознайомити учнів із творчістю американського письменника Е. Хемінгуея, розкрити проблеми, які порушені у творі, розвивати уміння застосовувати елементи аналізу прозових творів; сприяти вихованню поваги до почуттів людини, інтересу до художнього світу Е. Хемінгуея.

Обладнання: портрет Е. Хемінгуея, текст оповідання «Кішка на дощі».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (аналіз прозового твору).

Зміст уроку

І. Організація класу. Емоційне налаштування.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.

Ернест Хемінгуей – один з найбільш популярних і цікавих письменників американської літератури. Твори Е. Хемінгуея сповнені оптимізму, духовної сили, енергії, віри в людину. Письменник був учасником Першої світової війни, Громадянської війни в Іспанії, Другої світової війни. Тому його хвилювали проблеми адаптації молодих людей у післявоєнний період, їх душевне сум’яття, пошуки сенсу життя. (Під час розповіді учитель звертає увагу учнів на портрет письменника, на деталі у його зображенні художником.)

  1. Бесіда.
  • Діти, чи виникають у вас труднощі у спілкуванні? З ким? Чому?
  • Чи завжди ви розумієте своїх батьків, друзів? Чи розуміють вони вас?
  • Розмірковуєте ви над тим, чому так трапляється?
  • Чи відчували ви коли-небудь, що ви самотні, вам не вистачає уваги?
  • Хто з героїв оповідання «Кішка на дощі» почувається так само? У чому причина її розгубленості у житті?
  • Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, чому так склалася доля молодого подружжя, до чого може призвести відчуження і непорозуміння між людьми. ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми і мети уроку.

  • Отже, тема уроку… (Учитель оголошує тему, учні роблять записи.)
  1. Аналіз художнього твору. Бесіда.
  • Яке враження справив на вас твір? Що сподобалося? Щ о насторожило? Чому? Думку аргументуйте.
  • Як ви вважаєте, про що оповідання?
  • Де відбуваються події у творі? (Італія, біля моря, готель.)
  • Хто мешкав у готелі? Чому вони знаходилися у номері? (Подружжя, ішов дощ.)
  • Хто ще в цей час знаходився в готелі? (Власник готелю і покоївка.)
  1. Колективне створення рис. 1 «Герої оповідання очима автора».serbinenko1

Висновок. Автор оповідання звертає мало уваги на зовнішність героїв. А про негоду, навпаки, розповідає так детально. Важливим для письменника є показ внутрішнього стану героїні. (Учитель не робить висновок, а підводить до нього дітей, даючи їм можливість висловити власні думки.)

  1. Бесіда.
  • Що ми дізнаємося про американку і американця з твору? (Молоде подружжя, подорожують, відпочивають в Італії.)
  • Які стосунки між подружжям? Доведіть текстом.
  • Який настрій був у американки? Що вона відчувала? 
  • Описати негоду яка панувала за вікном. Що бачить американка, дивлячись у вікно?serbinenko2

Примітка. Після заповнення рис. 1 і 2 учитель разом із учнями порівнює їхню наповнюваність: «скупість» у зображенні героїв – детальний опис стану природи, яка є відображенням внутрішнього стану героїні. Психологічне напруження героїні автор передає її власними бажаннями та ставленням до власника готелю (рис. 3 і 4). Після заповнення рис. 4 учитель звертає увагу учнів на симпатії американки до власника готелю, що також є відображенням внутрішнього стану жінки, а тому підводить школярів до висновку: «Чому автор зосереджує увагу читача саме на власникові готелю, його зображенні та детальному описі»?

Проблемне питання. Чому автор скупо описуючи подружжя, так ретельно зосереджує увагу на описі природи? (Опис природи, негоди співпадає зі станом душі американки, допомагає автору передати її почуття.)

Коментар учителя. Автору не важлива зовнішність жінки, йому необхідно передати її внутрішній стан, стан її душі. У цьому йому допомагає природа. Хемінгуей застосовує прийом психологічного паралелізму.

Теоретична хвилинка.

Психологічний паралелізм – це художній прийом, який характеризується зіставленням явищ природи і людського життя.

  1. Аналітична бесіда.
  • Хемінгуей 10 разів у творі повторює, що іде дощ (у перекладі Володимира Метрофанова). Для чого потрібні ці повтори?
  • Що символізує дощ? Що необхідно було підкреслити письменнику? (За допомогою образу дощу, що проходить крізь усе оповідання, автор створює настрій відчаю, підкреслює самотність американки.)
  • Яке бажання виникло в американки, коли вона побачила кішку?
  • Чому вона захотіла кішку?
  • Якою побачила кішку американка? Опишіть її. («…під зеленим столиком сиділа зіщулившись кішка, намагалася зібгатись у клубочок», бідолашна киця.)
  • Що відчула жінка, коли не знайшла кицю? (Американка посмутніла.)
  • Про що говорила американка, повернувшись у номер? Які бажання вона висловлює?serbinenko3
  • Чого насправді хотіла жінка? Про що промовляють її бажання? (Сімейного затишку, відчуття захищеності, душевної теплоти.)
  • Хемінгуей згадує про кішку 20 разів. Як ви вважаєте, чому автор згадує про кішку більше, ніж про дощ?
  • Що допомагають нам зрозуміти ці повтори? (Жінці у житті так само незатишно, як тварині під дощем.)
  • Чи можемо ми стверджувати, що вона була невдоволена своїм життям?
  • Як чоловік реагував на її нарікання? Чи розумів він жінку?
  • Чи є людина яка розуміє американку?
  • Як героїня ставиться до хазяїна? Які почуття він у неї викликає? Чому?serbinenko4
  • Як почувала себе американка, коли розмовляла із власником готелю?
  • З чиїм описом співпадає опис відчуттів американки, коли вона спілкувалася з власником готелю?
  • Чому ж насправді жінка так захотіла кицьку? (Американка почувала себе, як кішка – самотня, безпомічна, потребує допомоги.)

Коментар учителя. Кішка – уособлення сімейного затишку, тепла, того, чого не хватало жінці, адже, якщо є будинок, то є той, хто тебе чекає, любить. Тому героїня так відчайдушно хоче мати кішку.

  • Чому оповідання називається «Кішка на дощі»? (Автор використовує алегорію: американка – кішка.)
  • Хто приніс кішку? За чиїм наказом?
  • Чи знав власник готелю про бажання американки знайти кішку?
  • Хто по-справжньому розуміє жінку? Чому це не чоловік?

Коментар учителя. Іноді сторонні люди розуміють тебе краще ніж близькі.

  • Які проблеми порушені у творі? (Проблема нещирості в сімейних стосунках, нерозуміння між чоловіком і дружиною.)
  • Що стало причиною відчуження між чоловіком і дружиною?

Коментар учителя. Оповідання «Кішка на дощі» Е. Хемінгуей написав у 1925 році. Автора хвилювала доля молодих людей, безнадійність, безперспективність, відчуженість людського існування. Цей твір про самотніх людей, яких дуже багато, яких мало хто розуміє, яким важко знайти споріднену душу.

IV. Підбиття підсумків.

  • Чи можливе примирення між чоловіком і дружиною?
  • Чи зможуть вони порозумітися?
  • Думку аргументуйте.

V. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання.

  1. Створити поради для американки чи Джоржа: «Як подолати труднощі у спілкуванні з чоловіком (дружиною)?»
  2. Поміркуйте над питанням: «Чому молода жінка, яка мріє про сім’ю, люблячого чоловіка, власний дім, отримує в кінці оповідання кішку?»